S
shivaska
Jag undrade om någon har något tips för understimulerade heta hästar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite svårt att svara på då jag inte träffat hästen eller vet hur gammal den är. Men många hetare hästar behöver hållas igång mera. Varje dag, helst. Man kan börja med att löslongera, dvs. så att hästen får springa av det värsta. Sen longera en stund el. sitta upp direkt. Jag börjar aldrig jobba med hästen i andra gångarter innan den kan skritta i bra takt i frammåt-nedåt i skritten. Men vissa hästar får man alltså göra det väldigt länge, men med tiden hittar de ett vist lugn och då kan man börja med andra gångarter. Övergångar är jätteviktiga här.
Har själv en häst som blir understimulerad snabbt och därför behöver hållas igång dagligen för att inte hoppa ur skinnet. Blir ju en väldigt trevlig häst när han hålls igång och ibland även lite seg, fast vill ju ha lite go i honom, så det är en viss balansgång där.
Hellre heta hästar än sega hästar. Mycket roligare.
Hur gammal är hästen/hästarna?
Om det är så att Du tex inte orkar rida/träna dom så får Du väl kanske ta hjälp genom att skaffa medryttare.
Står dom uppstallade?
Isf kanske man kan öka på tiden för utevistelsen.
Longera!