S

shivaska

Jag undrade om någon har något tips för understimulerade heta hästar? :D

Sv: het häst

Hur gammal är hästen/hästarna?
Om det är så att Du tex inte orkar rida/träna dom så får Du väl kanske ta hjälp genom att skaffa medryttare.
Står dom uppstallade?
Isf kanske man kan öka på tiden för utevistelsen.
Longera!

Lite svårt att svara på då jag inte träffat hästen eller vet hur gammal den är. Men många hetare hästar behöver hållas igång mera. Varje dag, helst. Man kan börja med att löslongera, dvs. så att hästen får springa av det värsta. Sen longera en stund el. sitta upp direkt. Jag börjar aldrig jobba med hästen i andra gångarter innan den kan skritta i bra takt i frammåt-nedåt i skritten. Men vissa hästar får man alltså göra det väldigt länge, men med tiden hittar de ett vist lugn och då kan man börja med andra gångarter. Övergångar är jätteviktiga här.

Har själv en häst som blir understimulerad snabbt och därför behöver hållas igång dagligen för att inte hoppa ur skinnet. Blir ju en väldigt trevlig häst när han hålls igång och ibland även lite seg, fast vill ju ha lite go i honom, så det är en viss balansgång där.

Hellre heta hästar än sega hästar. Mycket roligare.

Lite svårt att svara på då jag inte träffat hästen eller vet hur gammal den är. Men många hetare hästar behöver hållas igång mera. Varje dag, helst. Man kan börja med att löslongera, dvs. så att hästen får springa av det värsta. Sen longera en stund el. sitta upp direkt. Jag börjar aldrig jobba med hästen i andra gångarter innan den kan skritta i bra takt i frammåt-nedåt i skritten. Men vissa hästar får man alltså göra det väldigt länge, men med tiden hittar de ett vist lugn och då kan man börja med andra gångarter. Övergångar är jätteviktiga här.

Har själv en häst som blir understimulerad snabbt och därför behöver hållas igång dagligen för att inte hoppa ur skinnet. Blir ju en väldigt trevlig häst när han hålls igång och ibland även lite seg, fast vill ju ha lite go i honom, så det är en viss balansgång där.

Hellre heta hästar än sega hästar. Mycket roligare.

okej, det låter sunt. Nej jag är medryttare på en häst och den är väldigt pigg och har stått på vintervila och är under igång sättning. Hon vill bara springa, fast kontrollerbar förutom när hon väl drar.
Men jag ska prova longera lite innan jag rider se om det hjälper :)

Hur gammal är hästen/hästarna?
Om det är så att Du tex inte orkar rida/träna dom så får Du väl kanske ta hjälp genom att skaffa medryttare.
Står dom uppstallade?
Isf kanske man kan öka på tiden för utevistelsen.
Longera!

Jag har en medryttar häst, hon är väl kanske 13 nu skulle jag tro. Rider mellan 2-3 ggr i veckan. Ibland går de ute hela nätterna, ibland står de inne. har inte märkt någon skillnad så när hon varit ute natten innan eller stått i box. Hon har varit på vintervila, och håller på att stätta igång henne nu. :)

Om det funkar att ha honom som handhæst så kan han få gøra av med en del øverskott på det sættet. Han kan också ta intryck av den ældre,ranghøgre, lugnare, hæsten som han føljer med. Min Skjøldur ær cool och han har bl a haft med sig en ung, støkig kallblodstravare. Det såg ganska kul ut!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag har snöat in på nostalgi hästböcker från 80 talet. Letar efter en speciell, men kan inte komma på vad den heter. Jag tror det är...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: FiaM
·
Hundavel & Ras Vi ska skaffa oss ett kennel namn Och man ska lämna flera alternativ till skk Men vad ska vi heta ? Än så länge ha vi bara kommit på...
2
Svar
23
· Visningar
2 007
Senast: Otherside
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka