tinafinis
Trådstartare
Sv: Het häst, vilket bett?
Lär gärna hela tråden....(jag har inga problem med henne mera)
Min häst är i övrigt undersökt í munnen o övrigt kroppsligt!
hon är en travhäst o dom ska ligga på en delpå bettet, så hon gjorde bara rätt igentligen. de var jag som inte var van o kunde inte ta de greppet ja skulle o de resultera att man bara sitter o drar.
Om en häst hänger i handen eller känns "stark" så beror det på olika saker. Om hästen har problem i tex. ett knä eller vad som helst så försöker den avlasta och underlätta för det område som den är svag i eller har ont i. Då kan hästen lägga över tyngden i munnen och söka stöd från handen. Eller om hästen har något problem i munnen så som tex. vargtänder eller hakar eller påbitningar så försöker den skydda sig mot bettet och väljer då att hitta en lösning för att komma undan bettet. Då kan hästen ha lite olika beteende, men ett av det vanligaste är att den lyfter upp bettet mellan de första kind tänderna och biter sig fast i bettet det är då man känner att hästen är "stark", svår styd m.m Alltså kan hästen ha problem i munnen och när den har försökt komma undan bettet kan den ha snedbelastat resten av kroppen och tex. en hälta dyker upp. Så för att underlätta och utersluta att det inte står rätt till i munnen- undersök hästen. Det finns dock bara 2 kliniker i sverige som har utvecklat en metod anpassad efter hästen. I längden tjänar både man själv och sin häst på att anlita just den här metoden. Jag anser efter erfarenhet att tandraspning har alldeles för stor skade risk för hästen och dess tänder. (Skulle inte säga detta om jag inte visste). För att svara på vilket bett som är skonsammast för hästen så är det ett rakt oledat bett UTAN port. Gå gärna in på en sida som kan ge lite mer info. www.lundens.com Lycka till.
Lär gärna hela tråden....(jag har inga problem med henne mera)
Min häst är i övrigt undersökt í munnen o övrigt kroppsligt!
hon är en travhäst o dom ska ligga på en delpå bettet, så hon gjorde bara rätt igentligen. de var jag som inte var van o kunde inte ta de greppet ja skulle o de resultera att man bara sitter o drar.