het häst och distans

Sv: het häst och distans

Ja du... spännande det här med färger på rosetter. Kanske ska skapa en sådan tråd? Vilken rosett betyder vad och var någonstans?
Jag har själv en röd rosett i svansen på min sent kastrerade vallack som gärna slår.

Usch vad otäckt! Nej min häst hoppar inte runt direkt men kan bocka och härja lite. Jag har röd rosett i svansen för jag litar inte riktigt på henne och tycker att det är säkrast. Tyvärr är det nog svårt att träna bort det där flängande och härjandet som en del sysslar med men det är ju farligt både för ryttaren och andra ekipage. Jag tycker att man ska slå ett slag för den ej gemensamma starten. Tycker att det är ganska idiotiskt egenligen men det är väl för intresset för sporten. Mer spänning. Jag personligen skulle uppskatta om man hade starter gruppvis, jag tror att det skulle locka fegisar som bland annat mig själv att tävla mer.

det handlar faktiskt om kontroll, min häst skulle gladerligen hoppa runt och flänga om han fick, men allt handlar om kontroll... alla hästar kan vara med om masstart, om man har kontroll! jag är för masstart på alla sätt, annars har man ju valet att starta efter alla andra, och har man en häst som man inte kan kontrollera ordenkligt så är det ju bara att man gör det.

Jag tycker det är kul med gemensamma starten, själv blir jag lite taggad av det.
Fast sen vet jag som sagt hur det är att ha en liten virrpanna till häst, min första start med henne var ganska intressant:D Jag valde att låta dom andra rida förbi, efter skutt, hopp & galopp så fattade hon tillslut vad som gällde

Jo givetvis är kontroll av yttersta vikt. Tränar själv väldigt mycket ledarskap både från mark och uppsuttet. Tycker främst att det är intressant och roligt.

Angående gemensamma starter så tycker jag fortfarande att det är att inbjuda till vissa problem. Hästar med tävlingsinstinkt är hästar med täclingsinstinkt och kan vara heta på gröten. Är man då oroad över detta momentet så speedar man ju hästen ytterligare med sin osäkerhet. Jag personligen skulle tycka att det vore mycket roligare att få ha roligt under tävlingen och inte behöva oroa mig så mkt. Det skulle locka mig att vilja tävla mer själv. För övrigt så är min häst definitivt inte sjövild utan en ganska lugn och sansad häst men när hon bockar minsta lilla så blir jag helt enkelt rädd:). Det erkänner jag:o Något som jag verkligen vill komma till rätta med.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka