het häst och distans

T

Totte36

Har en ponny(arabkorsning) som verkar kunna rida hur länge som helst utan att bli trött. Hon är också trygg och säker och blir sällan tittig eller osäker i nya miljöer. Eftersom jag tycker om uthållighetstävlingar har jag självklart sneglat på distansritt som ett alternativ för oss. MEN. Hon blir gärna pigg och het när vi galopperar. Vill gärna tävla med andra hästar och det är bara full fart som gäller. Och då går det undan!! Det går att få stop på henne även om sträckan blir lång. Misstänker att jag behöver få kontroll på galoppen innan vi ger oss ut och tävlar. Vad har ni för erfarenheter av heta hästar och distans. Går det överhuvudtaget att gå pli på fartglada hästar?

Sv: het häst och distans

det handlar bara om ledarskap och kontroll och övning. så öva massor så ska du se att det går bra... för du måste ha kontroll, det går inte att hästen bestämmer farten.

när jag övar sånt med min valack så tömkör jag, ja får honom då i galopp, och sen säger jag woho om han inte tvärstannar så drar jag tag i tömmarna ganska så hårt, detta behöver iaf jag bara göra några gånger, sen vet han precis vad jag vill och lägger på tvärnit med en gång!

du kan ju prova att byta bett oxå, men jag personligen gillar inte det då jag anser att det är bättre att bli ledare och helt enkelt ha kontroll.

Ja, jag har undrat precis det samma som trådskaparen, och det har hindrat mig i många år från att våga prova distans med mitt arabsto. Hon är helt enkelt het och blir liksom hetare och hetare ju längre tid hon får gå, inte så att hon sticker men det ska gå fort!

Hur gör ni när ni tränar och hästen är het? Mycket galopp tills det inte är så "roligt" längre? Tömkörningsknepet är bra men funkar inte på min häst eftersom hon lyder superbra från marken och går att tömköra och longera med "sytrådar"....

Jag tycker absolut att ni ska prova på distansen!

Min Zadac (gått upp till 160 km) är rätt het att rida i galoppen. De som såg honom sticka med mig i danmark i 1.5 mil på en sandstrand vet vad jag talar om..

Vi har tävlat i 4 år nu. Det går jättebra att rida heta hästar. Jag kan knappt hålla honom hemma, men när han får ur sig all överskottsenergi så är han mycket trevlig att rida. Han är finast att rida under tävlingssäsongen. Då han får utlopp för sin energi och kan/får galoppera av sig ordentligt.
Hemma travar vi mest runt, klart vi galopperar oxå men han är svår att hålla. Detta gäller vår och höst före och efter säsongen. När han ska i och ur kondition.

Testa lite olika bett. Bytt mellan betten ofta, så att de inte blir "immuna" mot ett bra bett.
Jag rider på pessoa på tävling. Varrierar mellan vilken ring. Efter ett par mil brukar jag kunna byta till hackamore och då är han otroligt fin och kontaktbar i galoppen.
Hemma är det pessoa, jaktbett och hackamore som jag använder mest.
Och törs jag skriva att jag oftast rider med graman? annars har jag svårt att hålla honom hemma... Han drar upp huvudet och går. Gärna med olika luftsprång inblandat...

Min medryttarpålla Bianca blir ofta ganska svår att hålla, hon har också massor av överskottsenergi och vill emellanåt inget hellre än att sätta av. Rider henne på två- och tredelade tränsbett, inget skarpare än så, hon är mycket känslig/mjuk i munnen och vill absolut inte råka förstöra det. Jag brukar använda mig av sitsen, sitta tillbaka ordentligt, men framför allt av händerna. Förhållningar i varje steg, och när det inte funkar vrider jag händerna.:
Håll tyglarna som vanligt, böj sedan ner händerna mot hästens manke/hals, så att tummen pekar snett nedåt/framåt mot hästens mun/hals istället för uppåt (eller hur jag ska förklara..). Kan också böja in händerna så att handryggen är vänd framåt mot hästens huvud. Då får man mer styrka i tygeltagen. Noga att man inte blir hängande bara, måste ta och lätta också här..
lycka till :)
//Louise som ska ut på banan i vår :)

Ja, jag har undrat precis det samma som trådskaparen, och det har hindrat mig i många år från att våga prova distans med mitt arabsto. Hon är helt enkelt het och blir liksom hetare och hetare ju längre tid hon får gå, inte så att hon sticker men det ska gå fort!

Hur gör ni när ni tränar och hästen är het? Mycket galopp tills det inte är så "roligt" längre? Tömkörningsknepet är bra men funkar inte på min häst eftersom hon lyder superbra från marken och går att tömköra och longera med "sytrådar"....

svara då på frågan, vad är det som händer när du sätter dig på hästen? för om hästen är jätte lydig när du tömkör men inte när du rider så måste det ju vara någon skillnad i övrigt... jag personligen skulle aldrig i mitt liv acceptera att hästen drar iväg... så jag håller in, mitt problem är att han kan galoppera stillastående... så vi rör oss alltså inte framåt, men det är ändå galopp... hur jag ska öva bort det vet jag inte... men så länge jag har kontroll över hastigheten så känns det inte som något problem... (eller iaf för litet för att jag ska orka ägna energi åt det :rofl:)

mkt galopp tror jag inte funkar, då lär sig hästen att det är ok, och det är det ju inte. så du får lära hästen att det är fel, kanske öva avsaktningar och sånt mkt... mitt största problem är att jag rider alltid helt ensam, utom på tävling...

Mitt sto är en fd galoppör & hon har krut så det räcker & blir över. Hemma är hon en riktigt vildtoka.
Jag tränade & tränade och lärde tillslut henne att slappna av, men tji fick jag på vår första clear round. Jag hade en "galen" häst som galopperade på sidan, stegrade sig, tog tyglarna & allt sånt trams :rofl:

Jag lät alla rida om mig och tog det lugnt & pratade med henne. Efter 2 mil så var hon helt cool, efter det har jag inte haft några problem riktiga faktiskt, hon ÄR pigg & har vinnar instinkt, men jag har accepterat att hon är sådan dessutom vill inte få bort hennes vinnar instinkt helt helt;) Använder man det rätt tror jag att det finns fördelar emd pigga hästar, självklart inte om dom skenar igenom tävlingen som min pålla gärna hade gjort...

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

har oxå erfarenheter av super pigga hästar.
Mirrabelle var som ett litet jehu som gärna låg ner i kurvorna.
super charmig häst som hade som mål att utmana alla stora hästar å visa att även d-ponnyer kan ha race in i mål och vinna. :rofl:

Zarah har sina luft hopp som vapen.
På zarah funkar det bäst genom att rida med halv halter, jag gör det helt omedvetet på henne men jag märker de gånger jag satt upp någon annan vad som saknas. Hon är även mycket känslig i munnen, styrs gärna med vikt förflyttning ryttaren. Något jag oxå märker med henne är att om man är nervös som ryttare så kan hon vara hemsk.
Startade alltid några minuter efter med henne på tävling och ändå var hon hemsk de första 2-3 milen. hoppade, studsade, reste sig och var allmänt förbannad på sin ryttare som inte ville ligga först i 200 knyck. :cool:
men som Macken22 skriver, när överskotts energin är ur så går de som fromma lamm.
De sista åren jag var ut på tävlingar med henne så blev hon bätte, jag kunde starta i klungan, hon var fortfarande jobbig men inte alls lika farligt. Hon blev skogstokig om hon blev omriden i full galopp.
Jag lärde mig ganska snabbt när hon var på g att göra ett luft hopp och dra i väg. det känns i hela hennes kropp, som en laddad bomb, på så sätt så kunde jag stoppa många galopp vändor. Spelade ingen roll hur jag tränade hemma, eller hur mycket NH vi tränade, det är den personligheten hon har min donna. (hon har som längst gått 2x80km samt 120km)

Inget rikigt svar på din fråga men jag vet hur du känner dig. Många mil med sönderslitna blåsor så är hästen väldigt billig. Är man bara tillräckligt envis och kanske lite små dum så fortsätter man. :D för det är en bra härrrrlig gren!!! :love:

springsten skrev:
Inget rikigt svar på din fråga men jag vet hur du känner dig. Många mil med sönderslitna blåsor så är hästen väldigt billig. Är man bara tillräckligt envis och kanske lite små dum så fortsätter man. :D för det är en bra härrrrlig gren!!! :love:

Sönderslitna händer och sönderslitna muskler i hela överkroppen, varför håller man på??? :confused:

Efter ett par starter kommer (förhoppningsvis) hästen lära sig att man an inte lägga all energi på starten, för man vet aldrig hur långt man får gå. Jag gjorde så med Zadac att jag tog upp honom på långa starter rätt snabbt, så att han skulle inse att det blir bara längre och längre... Så nu har han lärt sig att race är inte bra, för då orkar man inte hela vägen. (Det som hände i danmark är ett kapitel för sig... )

Men även ryttarens inställning gör en hel del. Törs jag skriva det här? Sitter jag upp med inställningen att "killen nu ska vi ta alla och vinna hela rasket" så blir han enormt mycket jobbigare än om jag sätter mig upp och "nu ska vi genomföra 160 km. Vi ska komma levande ur detta".
Så fort jag får tävlingsdjävulen i mig är han med på noterna och då går han på lite för bra...

Min häst brukar vara billig på våren, när han ska igång och inte får utlopp för all energi. Det är då man undrar varför man sätter hästen i så hög kondition??? Efter första start brukar han dock bli dyr igen :D

Senast ändrad:

Sönderslitna händer och sönderslitna muskler i hela överkroppen, varför håller man på??? :confused:

Efter ett par starter kommer (förhoppningsvis) hästen lära sig att man an inte lägga all energi på starten, för man vet aldrig hur långt man får gå. Jag gjorde så med Zadac att jag tog upp honom på långa starter rätt snabbt, så att han skulle inse att det blir bara längre och längre... Så nu har han lärt sig att race är inte bra, för då orkar man inte hela vägen. (Det som hände i danmark är ett kapitel för sig... )

Men även ryttarens inställning gör en hel del. Törs jag skriva det här? Sitter jag upp med inställningen att "killen nu ska vi ta alla och vinna hela rasket" så blir han enormt mycket jobbigare än om jag sätter mig upp och "nu ska vi genomföra 160 km. Vi ska komma levande ur detta".
Så fort jag får tävlingsdjävulen i mig är han med på noterna och då går han på lite för bra...

Min häst brukar vara billig på våren, när han ska igång och inte får utlopp för all energi. Det är då man undrar varför man sätter hästen i så hög kondition??? Efter första start brukar han dock bli dyr igen :D

håller helt med dig, och zarah är ett kapitel för sig.. :rofl:
Min "nya" confect har som din lärt sig att man måste passa sig för man vet inte riktigt hur långt det blir denna gången. vilket i sin tur resulterar i en super fräsch häst i mål! :banana:

Tror även Mycket på den mentala biten hos ryttaren! jag märket tex skillnad på zarah när jag slutade vara nervös. (lämnade så snällt över det till syster :devil:) Fast våra mål var att ta oss så långt som möljigt utan press på pall platser. Utan det var verkligen - Att vinna är att genomföra med en fräsch häst!

*knapplån*

Jag har problemet att när min blir pigg så hittar hon på saker som att typ bocka och greja istället för att sticka. Pest eller kolera:). Just då i starten och första milen sen går det bra. Jag vet inte om det enbart fungerar på min häst men jag rider på sidepull i nästan alla lägen och tycker att det fungerar mkt bättre som broms än bett. Om hon har bettet kör hon bara upp huvudet i sådana lägen och gapar. Så bettlöst är min rekommendation, men givetvis är det individuellt vilken häst man rider:)

jag har tänkt lite på en sak... personer som rider hästar som krånglar mkt och hoppar framochtillbaks över vägen borde inte de oxå ha röd rosett i svansen??? för det kan jag bli lite irriterad på ibland...

jaså? jag har hört att det betyder att man ska hålla sig undan...
men skit samma en rosa grön rosett eller nåt? jag blir så himla irriterad när en häst far fram och tillbaks över hela vägen... man kommer inte om utan att halvt riskera livet, oftast är det ju bara på första slingan vad jag har sett iaf... om jag hade en häst som höll på så så skulle jag iaf ha någon typ av snöre eller nåt så att folk blev lite mer uppmärksamma, både för min och deras skull...

Och sedan tänkte jag på.... vad spelar det för roll om man har rosett i svansen på hästen, oavsett färg, om den far runt? Man lär väl märka att den far runt om man kommer bakifrån och vill rida om, tänkte jag? Svårt att komma till bukt med ett sådant problem....

men man kan undvika att hamna vid den hästen redan i starten eller innan! jag har varit med om hästar som har sprungit rakt in i min egen häst, Det är inte trevligt...

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka