Het-fel kraftfoder?

K

Kiefer

Jag har en 5-årig arabvalack som har ett lugnt och fint temerament men varit lite svår att få upp i hull. Har då blivit rekomenderad att ge honom lusern. Han får ca 0,5 kg lusernpellets, 0,25 kg betfor och ca 140 g vitaminer/mineraler (+ 8kg hö). Nu är det så att han blivit som förbytt, han far runt som skottspole i hagen och är helt okoncentrerad när vi rider. Någon som har nån teori om det är kraftfodrets fel?

Sv: Het-fel kraftfoder?

vad för krafftfoder??betfor? tror nog mer på att han är som han är nu när han är sig själv..sen har han varit för smal innan för att ha "ork" att vara sig själv..lusernet är ju stråfoder som hjälper till att göra han tjock och fin!;)

Han har aldrig varit smal, bara lite tunn. Han är en pigg och glad häst och är definitivt inte undernärd. Har gått ute och blivit stödfodrad med hö den senaste månaden och inget annat alls. Har nu fått kraftfoder i 8 dagar och ger givetvis inte full giva ännu!

Du skrev ju att han va svår att få upp i hull...så då trodde jag att han va smal(förlåt).
Vad får han för krafftfoder?det kan ju vara det då som gör honom pigg..endel araber "tål" inte havre om dom bara promenadrids..det går upp i huvudet..

Förra året fick han betfor och Krafft Groov, lagom pigg men lite tunn. Har därför bytt ut Groov mot lusern och mineraler och fortsatt med betfor.

så det enda krafftfoder han får nu är betfor..lusern är inget krafftfoder, det är grovfoder...Det han har blivit pigg av nu är nog att han får mera protein av lusernet och kan lägga på sig lättare och blir därmed piggare...;)

Det är ju inte sà svàrt att lista ut om det är och vilket kraftfoder han reagerar pà.

Ta bort det ena i en - tvà veckor och sedan de andra om han inte förändrat sitt betende.

Rekommenderar ni att jag ska prova att ge honom något annan?

jag skulle ge lusernet, vitaminerna och mera hö isåfall...hö kan dom (nästan)aldrig få för mkt av och desto mer hö han äter desto rundare blir han ju förhoppningsvis...ta bort betforen och se vad som händer.

vad funderar över är ju att han inte varit så här het de andra åren han fått betfor, utan just nu när han fått betfor+lusern. Även om det är små mängder. Ca 4 kg hö till natten är vad han orkar äta upp, jag brukar lägga upp 5 kg men det ligger alltid ca 1 kg kvar (de andra målen hö äter hästarna ute).

Är du helt säker på att det är foderrelaterat? Min erfarenhet är att många hästar har en period när de går från "bebishäst" till mer vuxen häst och att de då ändrar sig en del i temperamentet. Något som kan ändra sig tillbaka igen, eller stabilisera sig på den nivån.

jag har en donna här hemma som varken han äta havre eller betfor. 1dl havre och hon är upp över öronen.
hon får nu korn och hestekraft. hon är fortfarande pigg och busig men inte lika skogstokig som hon kunde vara.
Hon har dock aldrig varit svår att få upp i hull. många som har hestekraft tycker att de får ett fint hull utav det.
hon har ätit lucern förrut men jag tyckte inte det var så spännande...

min "lillkille" äter hestekraft och havre. det fungerar finfint på honom.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622
Foder & Strö Tänkte kolla om någon är har tips mot dåliga magar. Mina två hästar har på senaste tiden varit väldigt dåliga i magen, och jag kan inte...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: akleja
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 266
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar