Hestekraft

T

Tess82

Vad har ni för erfarenheter av det?
Bra/dåligt.Resultat mm.
Funderar på att ge det till min gamling...har givit lucernhack men det är ju mer saker i Hestekraft :)

Sv: Hestekraft

Gav det till en mager/svårfödd travhäst som jag tar hand om. Fungerade jättebra på honom! Han la på sig i hull och blev blankare i pälsen. vet att många här på Buke gillar detta foder (och jag är som sagt en av dem) b.la. eftersom den "poppade" majsen ger ett skonsamt energi intag (men det finns andra här som är bättre på att förklara fördelarna!).

Men tror inte riktigt att alla är possitiva till Hk... min kompis som tränar travare testade det under en period. Hon blev mycket missnöjd med resultatet, hästarna fick vad hon kallade proteinknölar och blev toviga i pälsen och presterade sämmre. Så för hennes hästar fungerade detta foder inte alls! (Har ingen aning om varför dock)

Jag har under många år fodrat med Hestekraft till alla mina unghästar, även vuxna. Går periodvis på en del reklam och har provat rätt många olika fodersorter men återvänder alltid till Hestekraften. En kanonfoder helt enkelt!

Noa

Efter ett evigt laborerande med olika fodersorter, provade vi H-kraft på vår gamling för ett par år sedan. Ja kan säga att vi inte har slutat, han äter detta med god aptit och det är även ett foder som givit det bästa resultatet.

Kan man ge det till en häst som haft fång?Vad kostar en säck ca?

Jag provade hestekraft när det precis vart nytt i sverige för si så där en 100 år sedan (känns det som). Mina hästar tappade pälsen av det fodret så jag kan inte säga att jag var nöjd. Men jag har inte provat det alls efter det o vet inte om jag skulle våga det heller.

Kan man ge det till en häst som haft fång?Vad kostar en säck ca?

Hestekraft är ett (av de få) färdigfoder jag gillar. Men jag skulle inte ge större mängder av det till en häst med benägenhet att lätt få fång. Det innehåller inte jätte mkt stärkelse och den är i en lättillgänglig form men det säkraste är att hålla sådana hästar helt stärkelsefria.

För hästar som haft enstaka fånganfall och man ser en tydlig orsak t ex kommit lös i foderrummet eller efter en infektion behövs inte samma försiktighet. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10