Here we go again!

G

GaurdianAngel

:o

Får be om ursäkt för att dessa ämnen tas upp igen.

Ämne 1: Jag blir såå trött på folk som inte köper hund för dess egenskapers skull utan går på utseendet.

Sitter just nu och bläddrar i en vovve- tidning som en kompis så snällt kom förbi med. Där har de en sida med intervjer på hundägare och deras hundar.

Tex har vi S som har en Basset Griffon. Jag citerar: "Jag valde honom bara för att han var så söt. Det kanske blev lite tokigt, för basset är ju en jakthund och jag är ingen jägare. Han får jaga mig, men det räcker inte alltid, så han smiter. Jag har fått hämta honom både här och där genom åren. Men han är en helt underbar hund!"

Undrar om hunden tycker ägaren är lika underbar? :smirk:

Ämne 2:

Sedan finns det vidare artiklar om hundcafé där de går att köpa papuccino till sin hund.

Hur man kan åka med sin hund på wash & go som finns på bensinmackar.

Vart man kan köpa senaste hundmodet i klädväg, smycken, väskor, nagellack.

m.m. m.m

Vart tog det gamla hederliga hundlivet vägen???? De där när man drar på sig stövlarna och tar en rejäl promenad i skogen en höstdag! Eller när man drar på sig träningskläder och åker upp till klubben för en rejäl genomkörare. Existerar detta inte längre? Är det bara jag som envisas med att mina hundar ska jobba och inte sitta hos frisören och sedan gå på manikyr, shoppingrunda för att sedan avsluta dagen på ett mysigt café med en smaskig papaccino? :eek:

Det enda vettiga i denna tidning var faktiskt Doga-yoga. Där får stressade hundägare och hundar lära sig att stressa ner och hitta ett lugn. Eller som det kallas på bruksspråk - passivitetsträning.

/G.A som heller befinner sig i skogen än sitter på hundcafé

Sv: Here we go again!

Det är bara en modefluga... detta med söt liten hund i famnen, med matchande klädsel. Tack o lov - det går över.

Jo, det gör väl det! Men vad händer med alla dessa små modehundar som troligen överlever modevågen?? Modet håller väl knappast i sig i 10 år framåt, vilket säkert de allra flesta små hundar gör.

Håller med om att det är riktigt illa när folk köper hund som inte passar in i deras mall, som ex jakthund alt vallhund som sällskapshund osv.. :mad:
Är dessutom mycket irriterad på hundägare som har sin hund lös så att vi andra inte har en chans att komma undan med våra hundar. Efter många möten med lösa hundar som ett flertal ggr bitit min ena hund så illa har hon blivit arg o mkt osäker mot nya hundar..jättetråkigt.. :mad:

Jag håller med...
Själv har jag varit ute med min häst o ridit idag och hunden har varit med lös. En skriver i tråden om lösa hundar men jag rider långt ute i skogen där inga hundar el människor finns.
I alla fall så är det jättehärligt att vara ute med häst o hund i skogen... :)
De borde prova det istället. :D

Jag har istället uteslutit en hundras pga av dess utseende. Jag kommer inte att säga vilken :angel:

Håller med!
En av anledningarna till att man (jag) skaffar hund är ju att komma ut i naturen, gå promenader oavsett väder, träna med kompisar osv.

Jag håller med dig till 100%.

Eller när man ser folk som köper brukshundar för att dom är så snygga. Gullar och klemar bort dom så att deras naturliga jobbinstinkt försvinner. Vidrigt.

Själv så valde jag min ras pga dess arbetsförmåga men också för utseendet. Inte för att han var mer snygg osv. Utan för det är praktiskt med en hund med lite längre päls som klarar av kyla.

Trötter skrev:
Det är bara en modefluga... detta med söt liten hund i famnen, med matchande klädsel. Tack o lov - det går över.

Det har redan gått över... lite.. läste i aftonbladet att nya hundmodet som är på väg in är blandras byrackor! Dom ska vara brokiga i färgen, mellan till stora i storleken, mycket päls och virvlar osv.. Och givetvis en massa raser i den :crazy:

Yes, min fyrvärgskorsning (stoooor kicka!) är HELT rätt i höst! Som hittad från catwalken (dogwalken?) i Paris! Oh yeah, jag köpte henne BARA för att hon är en "modehund"! (<- ironiiiiiiiiijjj!!!) :D :D :D

Jag har svårt för folk som köper små raser för att de är "på modet" och sedan bär omkring på dem, under armen eller i handväskan, HELA tiden! Får de stackarna aldrig röra på sig och vara hundar?! Och att lägga tiotusentals kronor på accessoarer och modekläder till jyckarna, VARJE ÅR, det är ju helt crazy!

Jag tillverkar grejer själv om det behövs kläder eller lite roligare halsband m.m. Kan ju vara kul nån gång ibland, men alltid?! No, no, no... Inte för mig och min "byracka" i alla fall! :D

GaurdianAngel skrev:
Är det bara jag som envisas med att mina hundar ska jobba och inte sitta hos frisören och sedan gå på manikyr, shoppingrunda för att sedan avsluta dagen på ett mysigt café med en smaskig papaccino? :eek:
Det ena BEHÖVER väl inte utesluta det andra? Jag tror inte att alla hundar som lever citychick-liv har dåliga liv. Deras ägare kan mycket väl både ta långpromenader utanför stan ena dan, gå på aktivitetskurs nästa dag och sitta på vovve-café och gå på shoppingrunda dan därpå. Att man klär på sin vovve designade kläder eller sätter in extensions i pälsen på den BEHÖVER väl inte betyda att man inte ger sin hund ett meningsfullt liv eller att man inte tränar med den? Det finns väldigt många sätt att ha hund på, och jag kan bara inte tro att folk automatiskt skulle vara dåliga hundägare bara för att dom inte stämmer in i brukshundsägarmallen med militärgröna byxor, foträta skor och milslånga skogspromenader. ;)

Jag tror att man helt enkelt gör mer med sina hundar numera. Man har på dem jackor och tröjor, nagellack och strasshalsband. Men man kan sätta på ett läderband också och gå ut i skogen på en lång promenad.
Jag tror att folk har blivit mer orädda för att skaffa hund, det är inte samma bundenhet nu, utan det är ganska acceptabelt att ha med sej en mindra hund mest överallt.
Dessutom tror jag att folk har blivit MER medvetna, och faktiskt inte köper tex en Border Collie när de bor i lägenhet och inte vill träna eller tävla. Jag tror att folk mer nu än någonsin köper en hund som passar deras livvstil än någon gång innan.
Går man in pa chihuahuacirkeln så kan man läsa om personer som tränar sök i skogen med sina vavvor mm, hur många vavvor gjorde det på 70-80-talet??

Vi har alla skaffat djur för att de är söta, man köper ju inte en hund man tycker är ful!! Jag har skaffat både det ena och det andra bara för att det var gulligt, och det har alltid fungerat i slutändan. Bara för att denna S köpte en bassett för att den var söt, innebär ju faktiskt inte att hunden mår dåligt i situationen eller att ägaren tar hand om honom sämre.

Senast ändrad:

Bara för att denna S köpte en bassett för att den var söt, innebär ju faktiskt inte att hunden mår dåligt i situationen eller att ägaren tar hand om honom sämre.

Nja, vet inte om jag kan hålla med om det. Den mår ju uppenbarligen mindre bra då den "jagar" sin ägare (=stress?) och rymmer för att springa på vilt ( uppenbart att den saknar en för rasen viktig berikning)

Men visst, hon ger den säkert bra mat, motion och kärlek. Men hunden tycker jag visar att den saknar något. Men visst, det framgår ju inte om hur ofta hunden rymt. Men jag tycker mig se många, många hundar som har "problem" just för att ägarna inte kan/vill berika sina hundars liv med det de är avlade för.

Senast ändrad av en moderator:

Absolut inte! :) Dessa välklädda fina små hundar kanske har en fräck garderob som är anpassad för lera och vilda skogspromenader också, vem vet! :) :D Likaväl som att jag inte springer i skogen/på klubben med militärbyxor utan helt vanliga jeans, trots brukshundar. :banana:

Tippan skrev:
Jag har istället uteslutit en hundras pga av dess utseende. Jag kommer inte att säga vilken :angel:

Hrm... :devil:

Men jag kan ju kontra med att jag har uteslutit en ras just pga dess egenskaper. Säger inte vilken. :angel: :angel:

Men det var ju det där med att utseendet går före egenskaperna... *he he Nu fick jag allt till det. Jag valde alltså utseendet framför egenskaperna!

vi valde hund efter både utsida och insida. jag skulle aldrig kunna ta en hund bara för att den är snygg utan att kolla upp egenskaper men jag skulle heller aldrig kunna ha en hund enbart för dess inre egenskaper (om jag inte bara blev helt fast). Det blev så att vi valde den perfekta hunden för oss både utsida och insida! Tack vare det kan vi nu sitta och bara titta och beundra honom för att han är så söt :D

Tippan skrev:
Men det var ju det där med att utseendet går före egenskaperna... *he he Nu fick jag allt till det. Jag valde alltså utseendet framför egenskaperna!

Oj, där har jag misstagit mig om Dig, alltså!? Jag som trodde att Du var en lite djupare människa och inte så ytlig. ;) :angel: :angel: :D

Jag har ju faktiskt idag skrivit en hel tråd om det... En tjej som köpt en bc valp som hennes alkoholiserade pappa nu tar hand om... inte den bästa kombinationen kanske...

Så jag kan inte annat än att hålla med... :bow:
Är så trött på folk som köper hundar bara för att ha den som en "accesoar"... :mad: Tänker på alla dessa små hundar i den ena utstyrslen efter den andra...
Läser man i vilken vecko tidning som helst så ser man ju överallt dessa kändisar med sina små hundar i väskan/famnen... Å ja tycker aldrig ja sett dom vara spec. glada :smirk:

Glad att den är över.. men som ngn annan sa, vad händer med dom när dom inte är "moderna" längre??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka