Here we go again

Sv: Here we go again

Stackars köpare och häst :( ...tänk er själva ...VEM av er skulle att köpa en unghäst för att kunna hoppa/tävla på hobbynivå och sen några veckor efter köpet så visar det sig att hästen är för trång i halskotpelaren och inte kommer att kunna ridas....vem skulle inte bli ledsen? Självklart skall köpet hävas ! Handen på hjärtat så tror jag nog att ingen skulle acceptera detta! Hoppas ägaren orkar igenom detta jobbiga läge ....lycka till och hoppas att det löser sig.

Självklart skulle vem som helst bli besviken.

Men är det säljarens fel, menar du?

Bekymret är ju att en levande varelse byter ägare. Både säljaren och köparen kan ju vara lika mycket "offer" för en hälsobrist hos en häst.

Jag skulle antagligen inse att mitt köp inte var riktigt det jag hoppats på.

Jag köpte en frieser för drygt två år sedan, en tvååring. Han visade sig ha ganska mycket problem med hovarna, har haft upprepade hovbölder och därmed en hel del hältor. Jag har varit väldigt osäker på om han kommer att fungera som ridhäst. Nu verkar det, peppar peppar, som om problemet "växt bort" men man vet aldrig.
Jag hade tänkt mig ha honom som dressyrhäst för tävling.

Hästen köptes av en näringsidkare. Men nej, jag har inte haft en tanke på att reklamera honom utan jag får ta det som det blir.

Men visst, min situation är lite speciell i och med att jag har ett antal hästar och kan rycka på axlarna om det visar sig att en av dem inte går att använda så som jag hade tänkt mig. Och så får hästen gå och "skräpa" så länge den inte lider av det.
 
Sv: Here we go again

Men om man köper en häst för sina sparade pengar och dessutom mycket pengar som man vill kunna ha kul med och ut och tävla med för skojs skull. Så vill man ju inte köpa en skadad häst för så mkt pengar som man inte kan använda till det som var tänkt! Eftersom denna skada kan visa sig ju äldre hästen blir och ju mer hästen rids eller så märks den direkt vid inridning, lite olika på olika hästar. Eller så märker man den inte alls om man har tur!

Denna häst har inte utsatts för ngn illa eller onormal ridning, detta är en tjej som rider väldigt mjukt ,fint och lugnt.
Och på denna korta tid hon haft hästen kan denna skada ej utvecklas det är medfödd defekt eller en skada som hänt under hästen unga år.

Det är absolut ingen som klandrar säljaren hon visste inget om detta eftersom hon ej rtg halsen, nacken och ryggen när hon köpte hästen.

Men hon som köpt hästen hade ju inte köpt hästen om hon vetat att hon hade spinal stenos/ trånga halskotpelare på 3 till 4 ställen i halsen. Hästen lider om du rider henne eftersom kotorna kan klämmas ihop när som helst utan att du som ryttare vet när!
Tyvärr finns ju ingen operation eller behandling för detta, Då hade hon lagt alla sina pengar på det för att kunna ha kvar hästen.

Detta är inget varken säljare eller köpare kan rå för denna defekt ha funnits sedan hästen var liten.

Men enlig konsument köplagen har man ju rätt att häva köp om ett fel upptäcks som har funnits vid köpet och det har ju detta gjort.

Om du köper en bil och upptäcker ett allvarligt fel som fanns när du köpte den så lämnar du ju tillbaka den.
 
Sv: Here we go again

Om säljaren säljer en häst som är deffekt vid leverans så är det dennes ansvar om skadan uppstått efter köp så är det köparens bekymmer. Problemet är att man inte alltid kan avgöra och att parterna inte alltid snällt accepterar det även om det är uppenbart och så finns det en stor gråzon dessutom.

Många har inte råd, eller vill inte ta sig råd, att bara acceptera att hästen visar sig inte hålla och är beredda att reklamera och ibland är det befogat, ibland inte.
 
Sv: Here we go again

Vems fel det är ....?? ja vem vet.....men som säljare har man ansvar och framför allt om du säljer genom företag ! Den lagen är faktiskt till för att hjälpa/skydda både säljare & köpare ...tycker det är glasklart att företag i branschen skall ta ansvar!! ..kanske säljaren gjort av med pengarna ...vad vet jag...vet heller inte om detta drivs som företag eller privat...men det är ingen vidare bra reklam för hästbranchen om det är ett företag .....kan bara säga att lyckliga du som bara kan rycka på axlarna om detta skulle hända dig....
 
Sv: Here we go again

Först får man ta bort alla känslor när ska bedöma ett fall efter lagtexten. Så det hjälper inte att man sparat o s v plus att man ju måste ha allas versioner.
Men så som du beskriver låter som något som det dels kan falla in under dolda fel som gäller i både konsument köplagen och köplagen. Men det låter också som ett fall som helt klart är en "godkänd" reklamation enligt konsument köplagen, om det har upptäckts inom tidsramen. En näringsidkare ska enligt lagen stå risken lite längre vid försäljning + att köparen verkligen ska kunna lita på att den köpt en vara som fungerar för ändamålet.

Jag misstänker att säljaren själv köpt in hästen och därför känner sig själv lite missbelåten. Tror det hade varit annorlunda med en häst som köpts av en uppfödare som ju då kan ha en dolda fel försäkring på hästen.
 
Sv: Here we go again

Mest synd om hästen som går och har ont!
Sedan mår den unga tjejen som köpt hästen väldigt dåligt över allting. Detta var inte vad hon hade tänkt sig när hon hittade Hästen med stort :heart. Hon önskar sig inget annat mer på denna jord än att hästen skulle kunna bli bra med en operation eller ngn form av behandling men tyvärr är detta omöjligt.

Ju mer du rider hästen desto ondare kommer hon att få eftersom det är i lägen när du vill att hon ska gå i form , vilken är nödvändigt om du ska rida och tävla lite dressyr som också var tänkt!
Hon snubblar redan nu på plant underlag och kan inte gå ordentligt i nedförsbackar utan att nästan sätta sig på rumpan.
När hon kan gå med sin hals i det läge hon själv vill är hon lugn och mår relativt ok men så ser man att hon får ont i vissa lägen.

Så nu hon går och får ha det så bra som hon bara kan få ha. Mkt extra omsorg och kärlek får hon. Tjejen som äger henne är mkt mån om att hon ska ha det bra.

Nu är det att vänta på rättegången som tyvärr dröjer ett tag:mad:
 
Sv: Here we go again

Det som många tyvärr inte tänker på när de bestämmer sig för att stämma någon är att kolla upp motpartens ekonomi. Efter en rättegång har parterna ofta advokatkostnader på minst 200`VARDERA och försäkringen täcker inte sina advokatkostnader om man vinner. (bara om man förlorar) Alltså - vinner man slutligen en rättegång och den förlorande parten inte kan betala blir man ensam betalningsskyldig till sin egen advokat (per omgående) eftersom denne inte väntar på att det kommer in några pengar från den som förlorat, vilket kan ta många år. Tyvärr är det inte alla advokater som talar om detta för sina klienter förrän dagarna innan rättegång, eftersom de försöker få ut så mycket pengar som möjligt på tvisten. Trist men sant!
 

Liknande trådar

Samhälle Here we go again ... https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ordet-pulla-friar-pojke-gota-hovratt-osaker-pa-ordet
2
Svar
33
· Visningar
2 148
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Apropå lunchlådediskussionen kom jag plötsligt ihåg att jag flera gånger haft behov av att skapa den här tråden. Here we go: Inte helt...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 339
Senast: 95johsv
·
Hundhälsa Here we go again. Runt nyår och veckan efter alltså vecka 1-2 i år höglöpte grannens tik. Dom försökte först med ena hanen men han var...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 186
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Konsumentlagen måste förändras när det gäller köp av hästar och andra levande djur. Det har en majoritet i riksdagens civilutskott...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp