Here we go again

Sv: Here we go again

Kl - för en ridhästköpare handlar det kanske också om en större investering, känslomässigt såväl som ekonomiskt (relativt, alltså) medan travvärlden är professionell i större utsträckning?

Det finns ju gott om amatörer som äger travhäst också, tror att de flesta travare är amatör-ägda.

Å andra sidan tror jag (observera tror, vet inte) inte att den amatör som köper en travhäst gör det för lånade pengar och det är nog inte heller så vanligt att man köper en travare för 100000kr eller så om man ska träna den själv därhemma.
När man tittar på annonserna på hastnet begärs det ofta runt 20-35 tusen för en "starthäst", även om det försås finns dyrare också.

Jag ser av ganska många människor i min omgivning att ridhästfolk köper häst för stora summor som de inte har, och lånar till sin ridhäst - även när man tävlar på hobby-nivå.
Det är i och för sig osund ekonomi i mina ögon, men det är klart att en person som lånar till sin hobby, är väldigt angelägen att kunna utöva hobbyn.
Den som köper för pengar den har och därmed tydligen kan avvara, sitter ju i en annan sits.

Om vi nu ska förklara skillnaden i ekonomiska termer.

Däremot tror jag inte att det självklart är någon skillnad i det känslomässiga engagemanget förutom förstås att det är vanligare att ridhästen köps till ett barn eller en ungdom, jämfört med travhästen.
Så visst, folk köper för dyr häst till sin ungdom och tårarna sprutar när något går fel. Vilket i och för sig motsägs av att man vill reklamera ungdomens dyrgrip.
Om det var känslorna som styrde, skulle man väl "bara" vilja reparera dyrgripen och inte reklamera den?
 
Sv: Here we go again

Ok, ja, jag är okunnig om travvärlden, så jag la in ett frågetecken för säkerhets skull. De jag vet som "äger" travhästar gör det ofta ihop med andra, hästen är hos tränaren, tittas på på travbanan, förhoppningsvis får de vara med och visa upp sig i vinnarcirkeln nån gång. Men de träffar inte hästen varje dag, sköter om den, kör och tränar själva. Men det finns väl de också :)
 
Sv: Here we go again

Det kan jag absolut köpa, när det gäller att jobba mot företagskunder eller privatkunder så skulle jag välja företagskunder any day :).
 
Sv: Here we go again

ÄGDA ja. Men det är oerhört sällan travamatörerna är hästKÖPARE.

Säger du det?
Det kan vara sant, men jag känner och känner till många människor som köpt sig travhäst för att själv träna.

Både från uppväxten på landet och från min tid som vuxen ridhästägare - men det är klart, jag var installad på en travanläggning innan jag köpte gården. Den anläggningen drevs av en pensionerad travtränare och det hyrdes enstaka box av hästägare varav hälften hade travare och hälften hade ridhäst. Så att jag känner till sådana människor beror ju på att jag råkat hamna inackorderad där.
Jag har aldrig varit inackorderad i ett "ridstall".
 
Sv: Here we go again

Vi kanske sitter nära olika banor, min närmsta är Jägersro. Där är det sällan någon gröngöling tar b-tränarlicens och köper sitt första kräk utan att vara hyfsat insatt. Det kommer ändå inte att ge några pengar, med tanke på konkurrensen.

Den övervägande majoriteten av travhästÄGARE jag ser är trots allt de som förlitar sig på tränaren när det kommer till inköp. Och det gäller såväl de som har miljonärer som 30 000 krs hästar.
 
Sv: Here we go again

*kl*
Jag är uppvuxen med travhästar, både i amatör och proffsträning. Vi har då aldrig klinikbesiktigat någon av våra travhästar vid köp. Frågan är om det ens gjordes en vanlig gårdsbesiktning...

En av de största skillnaderna mellan trav och ridhästar är ju att det inte går att sälja en travhäst utan meriter. Har den inga meriter så är den jättebillig!! När det kommer till ridhästar så vill ju folk ibland ha ut hiskeliga pengar för hästar som inte gjort något vettigt i sitt liv.

En ridhäst kan man ju också försäkra upp över öronen, det går ju inte med travhästar. Det man gör veterinärt med en travhäst får man ju oftast stå för själv som hästägare.
 
Sv: Here we go again

Vi ser olika delar av trav-världen helt enkelt.
Jag har sett grannarna till mina föräldrar som köper sig en travare och tränar själv hemma på landet och ibland tar in till bana för snabbjobb och som hyr tillfällig kusk för loppen.
På travanläggningen där jag var installad, som alltså inte var en travbana utan en privat anläggning, var det ett gäng "gubbar" som var och en hade sin egen travhäst som han tränade därhemma och ibland åkte in för snabbjobb - alltså samma beteende som där jag är uppväxt.

Men jag umgås inte bland de framgångsrika tränarna, utan bland "fotfolket" som har det som hobby precis som jag har ridning som hobby.
Det är alltså inte travbanemiljön jag syftar på.
 
Sv: Here we go again

Jag är i o f s helt övertygad om att granngubben inte hade öppnet process mot säljaren till den travhäst han har hemma. För han har rimliga förväntningar av sitt hästägande.

Det var den nivån vi diskuterade från början.
 
Sv: Here we go again

Jag är i o f s helt övertygad om att granngubben inte hade öppnet process mot säljaren till den travhäst han har hemma. För han har rimliga förväntningar av sitt hästägande.

Det var den nivån vi diskuterade från början.

Ja och jag har inte gjort några invändningar mot din analys av process- eller reklamationsbenägenheten.
Jag gjorde invändningar mot en annan skribents tolkning att det var mer känslor hos ridhästfolket som förklaring till processbenägenheten, genom att beskriva situationen med amatörerna som likt en ridhästmänniska köper sig en häst för att själv ha roligt i sin hobby och då antagligen är lika förtjust i hästen.

Håller med om din tankegång.
Håller med - har inte hört talas om någon som försökt reklamera travare för att den inte fungerar.
Däremot ser man ganska många annonser där säljaren skriver att de inte får hästen att fungera, att den kan behöva miljöombyte och liknande.
Det verkar faktiskt vara en större ärlighet med de defekter man känner till.
Har till och med sett en annons där någon säljer en "trasig häst" och möjligen vill köpa en unghäst i stället.
Man humlar liksom inte med att skador och svårigheter finns. Ganska skönt, faktiskt.
Och som jag tidigare skrivit: de hästar som köps av lille amatören för att njuta av sin hobby, är inte särskilt dyra på travsidan. På ridsidan däremot kan man bli mörkrädd över köpesummorna.
 
Sv: Here we go again

Och som jag tidigare skrivit: de hästar som köps av lille amatören för att njuta av sin hobby, är inte särskilt dyra på travsidan. På ridsidan däremot kan man bli mörkrädd över köpesummorna.

Jag har ingen koll på priset på travare men jag antar att de finns i alla prisklasser. Ridhästar finns från gratis och uppåt beroende på önskemål och portmonnä.

Oavsett om man vill ha en travare eller en ridhäst är det dyrt med kvalitet och travare ligger väl generellt sett högre när det gäller de bästa. Det är mer pengar i sporten. Jag kan inte riktigt förstå din kommentar om dyra hästar.
 
Sv: Here we go again

Korkad fråga kanske men..
Går det att sälja en ridhäst över huvudtaget UTAN att riskera att få den tillbaka ett par år senare för nåt fel?


AM

Förstår att jag kan uppfattas som kinkig när jag lämnade tillbaks den förra hästen, men när defekten fanns redan innan jag köpte den(och visst, jag hade kunnat röntga halskotpelaren, men hur ofta görs det på en oinriden 3 åring utan symptom?), så ville jag inte stå med kostnaden, det är tillräckligt dyrt att ha häst i huvudtaget. Jag hade ingen möjlighet att lägga ut de pengarna igen och jag ville ha en ridhäst, inte en extremt stor och dyr 'hund' och på en väktarlön med en stallplats strax utanför stockholm så har man bara råd med en häst

Men den jag har nu har jag haft i lite mer än 2 år och har inte känt för att lämna tillbaks honom en endaste dag, trots att han lyckades göra illa ett bakknä som fyraåring;). Rehab + långsam igångsättning har nu gjort att jag har världens bästa häst i stallet.

Men jag har märkt att klimatet har ändrats lite, många säljare besiktar sina hästar innan klinikbesiktningen. Har letat ponny till bekanta, och när vi begärt klinikbesiktning så har många gått igenom sina ponnies innan och hittat diverse fel på dem. 2 st hittades det fel på när vi väl kom till klinik.

Nej, det är nog inte lätt att sälja häst, som reglerna ser ut idag. Gäller nog att inte spendera pengarna för fort....
Samtidigt så gäller det att ha 'torrt på fötterna' om man ska reklamera, jag var till 3 veterinärer, varav en var den som säljarna skickade mig till, alla 3 sa att det fanns innan han kom till mig. Det sved i hjärtat när jag lämnade tillbaks honom, men där fick jag lov att låta hjärnan bestämma.

Sen har jag fått höra att jag skulle ha begärt pengar tillbaka från dem, då de tog 6 mån på sig att ta tillbaks hästen, efter det att jag meddelat dem att jag ville reklamera honom (både muntligt och skriftligt). Men det kändes lite väl kymigt, även om jag verkligen hade uppskattat om de hämtat honom tidigare, man fäster ju sig vid dem trots allt.
 
Sv: Here we go again

Jag har ingen koll på priset på travare men jag antar att de finns i alla prisklasser. Ridhästar finns från gratis och uppåt beroende på önskemål och portmonnä.

Oavsett om man vill ha en travare eller en ridhäst är det dyrt med kvalitet och travare ligger väl generellt sett högre när det gäller de bästa. Det är mer pengar i sporten. Jag kan inte riktigt förstå din kommentar om dyra hästar.

Jag tror att de riktiga topp-hästarna inom trav och ridsport kan vara jämförbara men dem är det ju sällan hobby-utövare som köper. Vem köpte liksom Butterfly Flip (förutom att hon inte var till salu)? Eller vem hobbyperson skulle kunna köpa Totilas...

Men av de hästar jag sett hobby-utövare köpa, ser jag ridhästfolket "förköpa sig" mer.
De hobbyutövande travamatörer jag sett har hållit sig till ca 30-35000kr, och upp till 50 kan du få en rätt vettig travare om än ingen stjärna. Men du kan få en som springer in lite pengar.

För de pengarna får du ha tur om du ska hitta en LA-häst inom dressyr och hoppning - det vill säga vad jag ser som motsvarande nivå till de hobbytravarna jag stött på.

Jag tycker att det verkar vara vanligt att man lägger 65-100000kr på en ganska "normal" ridhäst.
 
Sv: Here we go again

Som sagt, jag har ingen koll på priset på travare, men att kalla det att förköpa sig att köpa en häst till normalpris begriper jag mig inte på. Vill man så finns det betydligt billigare förmågor från en 5-10.000.
 
Sv: Here we go again

Som sagt, jag har ingen koll på priset på travare, men att kalla det att förköpa sig att köpa en häst till normalpris begriper jag mig inte på. Vill man så finns det betydligt billigare förmågor från en 5-10.000.

Det jag har försökt skriva flera gånger är att det verkar vara vanligare att ridhästfolket "förköper sig" det vill säga köper en häst för pengar man egentligen inte har utan lånar. Och att det kanske kan vara ett skäl till att man är mer angelägen om att den ska fungera så som man tänkt sig. Man har köpt för pengar man inte har (råd att bli av med).

Jämförelsen med trav urspringer ur spekulationer kring varför travfolket verkar mindre reklamationsbenägna där pengar har framförts som ett möjligt argument.
 
Sv: Here we go again

Jasså menade du att ridhästfolk har sämre ekonomi, det vet jag inget om? Den typiska travhästägren och den typiska ridhästägaren är väldigt olika.
 
Sv: Here we go again

Jasså menade du att ridhästfolk har sämre ekonomi, det vet jag inget om? Den typiska travhästägren och den typiska ridhästägaren är väldigt olika.

Du läser allt konstigt, du.

Det är antagligen fler människor som har råd att "bli av med" 20-30000kr än 80-100000kr oavsett vad man köper.

de flesta som jag träffat på som köpt en travhäst för hobbybruk lägger sig på prisnivån 30-35000kr vilket också är vanligt annonspris för "starthäst".

De flesta jag träffat på som köpt en ridhäst för tävling (och ja, jag jämför med tävling eftersom travhästarna som regel köps för just tävling), ligger i en betydligt högre prisklass vilket verkar göra det ganska vanligt att behöva låna pengarna.
 
Sv: Here we go again

Jag förstår inte riktigt var du vill komma, det är säkerligen därför jag inte hänger med på vad du menar.

I min värld är det många som köper billiga ridhästar långt under det pris du menar amatörers starthästar kostar. Visst du vill jämföra med lätt A men det känns inte direkt rättvist till skillnad från trav så är det många som inte köper sina hästar primärt för att tävla och många som tävlar så håller de sig till blåbärshoppning och lingon dressyr eller en och annan klubbtävling och där duger det mesta. Nog måste man ta med alla och inte sortera bort de billigare hästarna.

Givetvis är det många som köper dyrare hästar också, men om folk behöver låna till det i någon större utsträckning och inte har råd med lånen vet jag inte riktigt. De flesta undviker att upplysa om sådant.
 
Senast ändrad:
Sv: Here we go again

Hästen är besiktad efter konstens alla regler innan köp, Second oppinon av exportrtg av 2 andra veterinärer innan köp. Tyvärr gjordes ej hals ,rygg och nackrtg . Känner personen det gäller och hon skulle aldrig kräva att häva köpet på hästen om det ej var allvarligt. Hästen kan inte ridas utan fara för skador på häst och ryttare. Det är inte lite trångt utan supertrångt på 4 kotor i halsen.
Så snälla innan ni dömer ngn ta reda på vad det handlar om innan är ni snälla. Trånga kotkanaler är medfött eller att ngt hänt under tidiga livsåren. Hästen reds ca 3 veckor innan hästen blev halt, trånga halskotpelaren upptäcktes i samband med hältutredningen.
Personen det gäller mår så fruktansvärt dåligt över detta för hon önskar verkligen att hon kunde rida och tävla hästen över allt annat på jorden.
 
Sv: Here we go again

Stackars köpare och häst :( ...tänk er själva ...VEM av er skulle att köpa en unghäst för att kunna hoppa/tävla på hobbynivå och sen några veckor efter köpet så visar det sig att hästen är för trång i halskotpelaren och inte kommer att kunna ridas....vem skulle inte bli ledsen? Självklart skall köpet hävas ! Handen på hjärtat så tror jag nog att ingen skulle acceptera detta! Hoppas ägaren orkar igenom detta jobbiga läge ....lycka till och hoppas att det löser sig.
 

Liknande trådar

Samhälle Here we go again ... https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ordet-pulla-friar-pojke-gota-hovratt-osaker-pa-ordet
2
Svar
33
· Visningar
2 148
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Apropå lunchlådediskussionen kom jag plötsligt ihåg att jag flera gånger haft behov av att skapa den här tråden. Here we go: Inte helt...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 339
Senast: 95johsv
·
Hundhälsa Here we go again. Runt nyår och veckan efter alltså vecka 1-2 i år höglöpte grannens tik. Dom försökte först med ena hanen men han var...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 186
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Konsumentlagen måste förändras när det gäller köp av hästar och andra levande djur. Det har en majoritet i riksdagens civilutskott...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp