Henri de rivel- sadlarna!

A

anna210

Någon som har en hoppsadel av det märket?
Ska byta sadel :och är nyfiken på en sådan i modellen Pigmalion. :)
Vad tycker ni om dessa sadlar? Vilken typ av häst har ni?
Har inte haft chans att prova en sådan sadel - verkar inte finnas någon som säljer dessa där jag bor...
Märken som passar min häst är Albion,Frank Baines,County tex..
INTE Bates och de som är ganska så svängda i bommen...

Jag har en HDR hopp extlusiv...den är iaf helt underbar!!
jag har bara hafft den i 1 år men jag älskar den verkligen och hästen också..verkligen en kanon sadel!

Hur känns bossorna i din sadel? Är de helt släta undertill eller lite ojämna? Hur bred är tunneln?
En del sadlar blir himla knöliga undertill...
Har bara sett denna på bild så jag är himla nyfiken... :idea:

Jag frågade lite om HdR hoppsadlar (flatback) då jag letade sadel till min häst, och det dom sa då var att dom ligger bäst på lite runda hästar utan så mkt manke. Typ ponnyrygg alltså. På hästar som är mer fullblodslika så passar dom ej.

har en henri de rivel lutetia. (flatback)
helt okej sadel :)
Känns nästan mer som en allround sadel än en hoppsadel, fast det passar oss perfekt :)
Den är otroligt skön :love:
På "den undre" kåpan tycker jag inte att lädret var i lika bra kvalitet som på övriga sadel, typ torrare läder..

Min häst har baota manke!! hehe och den ligger hur bra som helst!! hehe min är en bom vidd 30, bossorna är väldigt breda och helt släta vad jag kan känna..

Hur bred är tunneln mellan bossorna?
Tänker särskilt på modellen Pigmalion...
Min häst har normal manke och det är ett halvblod.
Inte tjock men har ganska rund bröstkorg så sadlarna åker gärna fram... Är sugen på att prova en HDr men vet ingen nära mig som har någon sådan... :(

Jag har en extrlusiv och alltså inte den modellen du söker eller?? har du en bild på den du menar?

Vet ej om det är intressant för dig för jag har bara haft en dressyr modell, men den bommmen gick iaf av! Hade en Henri de rivel dressyr ( vet ej modell), inte så kul och ingen bom garanti kvar ( bara 5 år). Hade den på en Cponny som inte hade så mycket manke och var ganska rund över ryggen. Den passade super på honom. De är ju ganska "flat" i sitsen, och det kan ju vara både till fördel och nackdel. De är iaf väldigt sköna att rida i, så gillar jag att de oftast har cutback, inte så högt pris heller.

Att bommen gick av är ju inte så bra! :crazy:
Hände det något särskilt efterssom den gick av?
5 års garanti är ju egentligen ganska dåligt...
Den HDr jag är mest nyfiken på är Pigmalion som är en hoppsadel. :)

5 år är väldigt dåligt, många märken har ju livsstidsgaranti!
Den sadeln som nämns ovan, Exlusiv eller vad den het, är vad jag vet en äldre modell, och INTE en flat, utan en traditionell hoppsadel med stora klossar och djupt säte?? Jag har klämd och kollat på Lutitia'n, och den ser jättefin ut, väldigt mjuk, men som sagt, har hästen hög manke blir det problem - om den nu inte är extremt bred över ryggen,då lyfts ju sadeln upp såpass mkt ändå.

Liknande trådar

Utrustning Rider just nu runt i en Frank Baines Reflex som jag verkligen gillar, bra stöd och lite djupare säte. Den ligger okej på hästen men...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Bison
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 869
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Vi ska snart köpa en häst och jag undrar ungefär vilken längd på sadelgjorden som borde passa en ganska smal (inte underviktig)...
Svar
13
· Visningar
1 883
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen