Henri de Rivel dressyrsadlar

Kalinka

Trådstartare
Hur är dessa? Har använt sökfunktionen men inte hittat något större...
Nu har det ju dessutom kommit en ny modell, en singleflap.
Som jag har fattat det så ligger HdR´s sadlar bäst på hästar med "rakare" ryggar, eller ahr jag fel?

En försäljare jag pratade med tyckte inte alls om antenor (eller vad den nu heter), hon tyckte den var klumpig i stoppningen?!
Kikade på den i affären men provsatt den inte, och har inte provridit i den på pållen heller så....
Har sett någon islandssida sålt den och då antar jag att den är lite bredare och fungerar på hästar "utan" manke...

Måste väl vara någon som kan tala om hur denna sadel är här tycker jag...

Jag har en och tycker den är kanon till mig o min häst. Den finns i olika bomvidder och längder.
Det finns sadelutprovare som säljer denna sadel som åker ut och provar. Kika under www.sadlar.info
Lycka till!

Nu är jag ju inte ute efter islandssadel, kansek uttryckte mig dumt :crazy:
I vilket fall så skrev jag mest det för att en (annan) försäljare sa att sån sadel (athenor) kunde jag inte köpa eftersom den inte skulle bli bra till min häst iom att hon har bredare, rundare manke...
Men manken är väl ganska ovidkommande vad jag förstått? Det får ju inte vara för lite plats men det kan ju vara svårt att få 2-3 fingrar mellanrum om man har en platt häst..
Surfade runt och fick se att de sålde den modellen som "islandssadel" och de har nog ganska snarlik manke, misstänker jag, som pållen har.

Och ja, jag vet att det finns sadelutprovare men jag är i "funderingsstadiet". :D

Är det någon annan som vet något om just dressyrsadlarna??

"Klumpig i stoppningen" kanske beror på att de är stoppade med syntetull? Visserligen har jag bara sett islandssadlarna, men antar att det är samma stoppning i andra HdR-sadlar.

I gengäld har de sadlar jag sett bom av trä och fjäderstål, vilket inte alla sadlar i prisklassen har.

Passar sadeln i övrigt borde man väl kunna byta ut stoppningen mot naturull?

Dina frågor om manke vågar jag däremot inte ge mig in på.

mandalaki

Vet faktiskt inte om det var just syntetullen som hon menade.. Har jag faktiskt inte kopplat ihop ens :o Kollade ju i affären och den ser ju inte klupmpigare ut än andra sadlar.
Kollade iaf brochyren och det stog att sadlarna var stoppade med syntetull, så då antar jag väl att det gäller samtliga.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 195
Senast: Glimris
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 436
Senast: fiaskrutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30