hennes mage???

L

Lillajag88

Idag upptäckte jag att min hästs mage va konstig..
hon är platt under magen och stor på bredden.. och sen på båda sidorna är det som avlånga bulor som går över hela sidan.. det lät konstigt men jag vet inte hur jag ska förklara..jättekonstigt är det..hon har inte blivit riden på ett tag, kan det vara därför hennes mage e sån??

Jag har inte en aning varför det ser ut så..:confused:

Sv: hennes mage???

Har hon tarmljud? Ge henne olja och minimera kraftfoder om hon får det och ut o longera henne. Det kan vara gaser i magen som inte kan komma ut lycka till mvh Jessi

Ja, när jag skulle rida(när jag upptäckte det) lät det i magen.
Hon gick och fes hela ridturen!!(hon brukar göra det!!:p )
men kan det vara gaser ändå?

Det ser ut som om hon har ett föl i magen( då är dom ju inte runda utan mer kantiga) men hon är inte tjock.. hade hon varit det också så hade jag börjat fundera på om den nya vallacken verkligen e vallack. men hon är smal, men kantig, låter konstigt, men hoppas ni fattar änå!

Det är väldigt bra om hon fiser. Låter det som "blöta" eller "torra" fisar.? fick du i henne ng olja eller om du inte fick det om du har provat så ta en "sköljspruta o spruta det långt inn som med avmaskning. Ett tipps till i morgon när affärena är öppna är att du tar dig till lantmännen och köper NP äkta vetegroddolja. Det gör underverk!!! Du ger ca 30ml/dag på 400 kg häst i ca fyra dagar eller till du ser att avföringen blir lite lösare då har det som inte bode vara i magen kommit ut för det mästa även de gaser som bildas för mycke har fått balans. Mitt ardenner st bajsade ut en plastpåse tredje dagen hon fick det då hade hos stått i helsingborg i tio dagar utan att dom kunnat säga vad det var som var fel dom gick i genom hela hästen grundligt utom tarmana för hon hade tarmjud utan att få fram varför hon gick ner i vikt eller jag ska nog säga rasade i vikt. Efter mycke om och men fick jag hem henne trots att hon fortfarande rasade, o gav hene vetegroddoljan i fyra dagar så var problemet löst mvh Jessi

Tack så mycket!! jag har gett henne det idag (inte igår, läste inte det förrens jag redan varit i stallet) få se om det hjälper..!!

Din berättelse får mig att tänka på en väldigt mager häst-kan det stämma? Om bukväggen är väldigt tunn, dvs inget fett och inte mkt muskler blir buken stor och man kan t om ana konturer av tarmar i synnerhet om de är gasiga. I så fall är det mycket mer näring som på sikt kan ordna till det. HH

Lillajag88 skrev:
hon är platt under magen och stor på bredden.. och sen på båda sidorna är det som avlånga bulor som går över hela sidan.. det lät konstigt men jag vet inte hur jag ska förklara..jättekonstigt är det..hon har inte blivit riden på ett tag, kan det vara därför hennes mage e sån??

Jag tror att din häst är fet. De avlånga sakerna du beskriver längs sidorna är troligtvis fettvalkar:crazy:

EEEEhhhhh Kan det inte månne vara muskler????

Min häst såg ut så innan jag skickade iväg honom. Känn efter om "bulorna" inte sitter "utanpå" magen, om man kan flyttat dom lite i sidled.

Hon kan ju ha hömage till det och då kanske hon kan få lite rolig form.

MvH Mia

Lillajag88 skrev:

Jag tror att din häst är fet. De avlånga sakerna du beskriver längs sidorna är troligtvis fettvalkar:crazy:

Hon är inte smal.. hon brukar vara tjock, men nu är hon lagom.. men absolut inte smal!!.. Hon har nog aldrig varit smal!!

sisu skrev:

men hon har varit mycket tjockare än var hon är nu.. nu är hon ganska lagom..

Tror inte det är muskler.. hon har inte blivit riden på några veckor..

Det är därför jag blev så orolig.. hon har inte gjort något på länge och nu igår när jag skulle skritta henne såg jag att magen var sån..
helt konstigt..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 973
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar