Hennes fina pannlugg har blivit en dreadlock!

Cornelia

Trådstartare
Mitt gamla arabsto, som har en lång, silvervit vacker pannlugg, har hittat ett tistelsnår och gonat in sig riktigt ordentligt däri. När jag hämtade henne i hagen i dag tyckte jag hon såg lite annorlunda ut- och så såg jag!

HELA pannluggen står snett bakåt- uppåt som en enda stor tjock dreadlock! Alltihop är liksom hopfiltat med mängder av tistlar....

Nån som har ett tips på hur man kan rädda pannluggen? Eller är det bara att klippa bort alltihop (snyft)?

Sv: Hennes fina pannlugg har blivit en dreadlock!

Blöt taglet med matolja och plocka loss strå för strå.

Grattis! ;)

Jag har en häst med enormt hårsvall när det gäller man, pannlugg och svans som dessutom är lockig normalt utan tistlar och fick ungefär samma reaktion när han kom in från hagen med alltihop i en stor tjock korv. Försökte på alla möjliga sätt först men kom fram till att det bästa var att taen i taget med fingrarna :crazy: Det gick tillslut även om det tog tid och jag tog inte allt på samma dag. Kan även tillägga att jag "glömde" kvar de utplockade tistlarna i boxen och när jag kom tillbaka så var de försvunna. Borde inte vara så hälsosamt att äta tistlar med så mycket hår på ;)

Har ett kort när han har lyckats igen dock var detta inte första gången då det var mest.
29856491.jpg

Som sagt - använd fingrarna och red ut pannluggen med, ta bort kardborrarna en efter en.
För några år sedan skulle jag följa med och hjälpa en kompis som skulle ut och tävla. Jag kom före henne till stallet och hittade hennes häst med HELA manen full av kardborrar... Det vara bara att ta in honom och börja reda ut manen. Som tur var hade vi tagit extra tid på oss så vi hann få ut allt till tävlingen. Men puh, vilken chock jag fick när jag fick syn på honom på morgonen...

Min tvååring har gjort precis likadant... Jag sprayade på massa pälsglans (mane & tail) och redde ut det försiktigt, försiktigt med stålkam. Det funkade faktiskt fint och slet inte särskilt på manen.
Lycka till!

Min häst har också lyckats med att knöla in hela pannluggen, manen och svansen i kardborrar :( Gick åt en hel flaska pälsglans och många timmars tålamod från både mej och hästen men det gick att få ur dem. Sen gick jag ut i hagen med en spade och hämnades på kardborrarna :devil:

Haha, underbar bild! Men antar att du inte skrattade när du skulle reda ut det hela ....
Jag förstår från era tips här att det är pälsglans som gäller, och tålamod. Kanske skulle prova det där med matolja också .... Hon har alltså gnuggat in tistlarna riktigt ordentligt så allt har filtat sig .... Ska ge mig på det i morgon, har inte hunnit idag. Ger rapport om resultatet! :confused:

var glad att du har en häst med hårt tagel och inte som jag, en pudel som får tovor bara av att vrida på huvudet.. :( och när han får kardborrar, det är inte kul, jag får karda och karda och karda länge för att få ut alla taggar..

så använd en karda att rensa ut kardborrarna med, det fungerar på pudeln så det fungerar nog bra på hästen med..

Jag säger som dom andra; pälsglans och reda ut med fingrarna. Ett elände är det!
Ändå att jag har slitit upp varje kardborreplanta så tyar hon ändå ha en och ennan borre i pannluggen ändå.
Fast detta kort är INNAN jag slet upp plantorna!

MASSOR med pälsglans och ett stort tålamod så går det.

håller med, det funkade för min som knappt ens har nån lugg, så att klippa var ju uteslutet men han har den kvar tack vare pälsglans :) (equistar är underbart! funkar bra om det hädner igen ocskå märkte jag, då gled dom bara ur för att jag hade sett till att han blev fixat varannan dag så det alltdi var blankt. han fick nämligen varneda dag ett tag :S)

Hahaha,det ser ut som om han har papiljotter i luggen! :rofl::rofl::rofl:

(Ursäkta,men kunde inte hålla mig,vet precis hur drygt det är,pudel och karborre är ingen höjdare det heller!)

Jag säger som dom andra; pälsglans och reda ut med fingrarna. Ett elände är det!
Ändå att jag har slitit upp varje kardborreplanta så tyar hon ändå ha en och ennan borre i pannluggen ändå.
Fast detta kort är INNAN jag slet upp plantorna!

Hihi, ser ut som en enhörning! Så ser mitt sto ut också, fast hennes "horn" är riktat bakåt-uppåt. Idag ska jag ge mig på det ...

palsglans ar dyrt. vad som fungerar lika bra har jag upptackt fran erfarenhet ar Baby oil. finns vid blojor och barmnat i butiken. Drank hela manen/pannlugg med olja och gnugga in, da blir kardborrarna ocksa blota och mkt enklare att ta ut. Och de sticks inte sa in i vassen.. Visst blir det "oljigt" ett tag och drar at sig smuts, men det kan man ju tvatta ur.
Jag har anvant babyoil for ar, da planboken bara inte ville kopa palsglans hela tiden. Hoppas det gar bra for dig..

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 794
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka