Guldaskig

Trådstartare
Ni som har hemstäd, vad kostar det er per gång och hur stort bor ni?

Vi är ganska kassa på att städa och lägger just nu tiden på andra saker. Därför har jag börjat kika på hemstäd men ingen av städfirmorna kan svara på vad det kostar utan att göra ett hembesök. Det förstår jag väl egentligen men det skulle vara intressant att i alla fall veta på ett ungefär vad det kan tänkas gå på.

Det får bli hemstäd eller en robotdammsugare 😁

Ni som har hemstäd, vad kostar det er per gång och hur stort bor ni?

Vi är ganska kassa på att städa och lägger just nu tiden på andra saker. Därför har jag börjat kika på hemstäd men ingen av städfirmorna kan svara på vad det kostar utan att göra ett hembesök. Det förstår jag väl egentligen men det skulle vara intressant att i alla fall veta på ett ungefär vad det kan tänkas gå på.

Det får bli hemstäd eller en robotdammsugare 😁

Vi har, och jag är så sjukt nöjd över det! 😁
De kommer varannan vecka till oss, tar 2,5h/gång. Kostar ungefär 1100-1200kr/månad inkl Rut-avdrag. Sååå värt det!

Vi har, och jag är så sjukt nöjd över det! 😁
De kommer varannan vecka till oss, tar 2,5h/gång. Kostar ungefär 1100-1200kr/månad inkl Rut-avdrag. Sååå värt det!

Det lät nice! Varannan vecka kanske räcker, tänker att de ändå städar bättre och mer noggrant än vi gör. Hur många kvadrat bor ni på?

Jag kör också varannan vecka, dammsuger en del själv mellan då jag har hund, samt rengör toaletten en extra gång. Betalar 500/gång, ca 100 kvadrat, står för städutrustning och förbrukningsmaterial själv.

Jag svarar från andra sidan att alla mina hus är varannan vecka. :)
Jag har haft ett kontrakt på varje vecka tidigare men då hade hon hemkontor och kundbesök i huset.

Åh men vad bra med ett svar från andra sidan, tack! Jättebra info att det verkar räcka med varannan vecka.

Vi har också hund (och två barn) så det behöver ju underhållas däremellan såklart men just den där lite större städningen vore skönt att leja bort.

Åh men vad bra med ett svar från andra sidan, tack! Jättebra info att det verkar räcka med varannan vecka.

Vi har också hund (och två barn) så det behöver ju underhållas däremellan såklart men just den där lite större städningen vore skönt att leja bort.

Det är ungefär så det funkar hos de flesta av mina familjer. De underhåller såklart, men när jag kommer in skrubbar jag dusch, kakel, golv, tvättfat, speglar, hyllor i badrummen. Dammtorkar alla ytor, tavlor etc, dammsuger mattkanter (här har nästan alla hus heltäckningsmatta), dammar golvlister, fläcktorkar eventuella märken på fönster och glasdörrar inomhus. Kör över ytor och skåpdörrar i köken.. sådana saker. Vill de ha någonting särskilt gjort, typ ugn eller kylskåp får de lämna en lapp och räkna med att något av det andra inte blir gjort om de inte vill betala för extra timmar. :)
Det underlättar också om de röjt undan så mycket som möjligt innan man kommer förstås, annars går mycket tid åt till attt plocka.
Det finns förstås familjer som älskar att jag plockat undan när de kommer hem också, men de har fler timmar generellt. :)

Det är ungefär så det funkar hos de flesta av mina familjer. De underhåller såklart, men när jag kommer in skrubbar jag dusch, kakel, golv, tvättfat, speglar, hyllor i badrummen. Dammtorkar alla ytor, tavlor etc, dammsuger mattkanter (här har nästan alla hus heltäckningsmatta), dammar golvlister, fläcktorkar eventuella märken på fönster och glasdörrar inomhus. Kör över ytor och skåpdörrar i köken.. sådana saker. Vill de ha någonting särskilt gjort, typ ugn eller kylskåp får de lämna en lapp och räkna med att något av det andra inte blir gjort om de inte vill betala för extra timmar. :)
Det underlättar också om de röjt undan så mycket som möjligt innan man kommer förstås, annars går mycket tid åt till attt plocka.
Det finns förstås familjer som älskar att jag plockat undan när de kommer hem också, men de har fler timmar generellt. :)
Hur lång tid tycker du är lämplig för ett hus på typ 130 kvadrat? :) (vi har några rum som jag tänkte att inte behöver städas mer än dammsugas typ en gång i månaden, alltså kan vi göra det själv)

Jag svarar från andra sidan att alla mina hus är varannan vecka. :)
Jag har haft ett kontrakt på varje vecka tidigare men då hade hon hemkontor och kundbesök i huset.
Får jag flika in med en nyfiken och ev dum fråga? :o Hur mycket ska man plocka undan innan de kommer till ens hem? Hur mycket vill du ska vara fixat innan du kommer? Vad ska man ha plockat undan?

Ah såg detta nu som kom medan jag skrev. Så det är upp till kunden vad som ska göras och hur länge? Typ man kan i princip beställa bara en undanplockning av saker som singelmamma med leksakstokiga barn? :D

• Haha
Reactions: Sel
Hur lång tid tycker du är lämplig för ett hus på typ 130 kvadrat? :) (vi har några rum som jag tänkte att inte behöver städas mer än dammsugas typ en gång i månaden, alltså kan vi göra det själv)
Oj, jag vet inte! 😅 Jag har alltid kommit på hembesök, fått en rundtur och hört vad de vill ha gjort, och så gör jag en snabb uppskattning med reservation för att det kan ändras sedan provar vi tv-tre gånger sådär och ser om jag hinner med allt. Det är säkert lite annorlunda när man jobbar med en firma.
Men sådär generellt skulle jag tro 2,5-3,5 timmar i alla fall, beroende på hur många/stora badrum, om man vill gå igenom soffor varje gång etc.

Jag har ett större hus där de förplockar väldigt effektivt som tar 2,5 och ett mindre hus där de dessutom bara har ett badrum, men där jag får röja lite som tar 3. De blir att skräddarsy lite när man arbetar i någon annans hem och utefter deras behov.

Ah såg detta nu som kom medan jag skrev. Så det är upp till kunden vad som ska göras och hur länge? Typ man kan i princip beställa bara en undanplockning av saker som singelmamma med leksakstokiga barn? :D

Det är lite så hos en av mina familjer, ja. :D Jag har varit där i strax över ett år nu och de älskar sina Sel-dagar. Där plockar jag även ur diskmaskinen, hänger tvätten om den är i maskinen och viker den om den är torr. Hänger det kläder framme stryker jag dem, och sådant. I mån av tid, givetvis, men ibland blir det mer och ibland blir det mindre.

Men generellt är väl att man ser till att golven är bara om det går och att ytorna man vill ha dammtorkade är fria från ett gäng gamla tidningar eller skräppost. Att det inte står skitig disk på diskbänken och lite generellt sådär.
Ibland har ungarna byggt kojor i lekrummet och då står det på en lapp att jag kan lämna det den dagen, så gör jag något annat extra istället.

Det är lite så hos en av mina familjer, ja. :D Jag har varit där i strax över ett år nu och de älskar sina Sel-dagar. Där plockar jag även ur diskmaskinen, hänger tvätten om den är i maskinen och viker den om den är torr. Hänger det kläder framme stryker jag dem, och sådant. I mån av tid, givetvis, men ibland blir det mer och ibland blir det mindre.

Men generellt är väl att man ser till att golven är bara om det går och att ytorna man vill ha dammtorkade är fria från ett gäng gamla tidningar eller skräppost. Att det inte står skitig disk på diskbänken och lite generellt sådär.
Ibland har ungarna byggt kojor i lekrummet och då står det på en lapp att jag kan lämna det den dagen, så gör jag något annat extra istället.
Nice :D

En nyfiken fråga till - trivs du med det? Jag undrar då du låter som att du gör det :)

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
797
Senast: Kirre
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 919
Senast: Tiffany
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka