Sv: Hemsk???

Men jisses...du bestämmer vilka hästar som är välkomna och du har fullt normala krav, tycker jag. Du är inte hemsk!!!
 
Sv: Hemsk???

Det med masken hade jag möjligtvis accepterat om jag fått träckprovsresultat med 0 i antal.

Vaccination har som ngn sagt inte så stor betydelse i just betesfallet.

Försäkring anser jag dock är ett måste för att slippa stå där och själv känna sig kymig om ngt allvarligt händer just dessa hästar och ägaren tvivlar på om de har råd med veterinärkostnaderna (t ex ett avslaget ben).

Oavsett vad jag tycker ovan har du dock all rätt att neka kunden och stå på dig med dina åsikter.
 
Sv: Hemsk???

Är jag det, när jag nekar en hästägare sommarbete här p.g.a. dennes hästar är ovaccinerade, ej avmaskade och oförsäkrade. Övriga hästar som kommer på sommarbete är både försäkrade, vaccinerade och avmaskade..

Hur hade ni gjort?

Jag föreslog att h*n var välkommen om h*n vaccinerade och avmaskade sina hästar samt skrev på ett kontrakt där h*n lämnade sina oförsäkrade hästar här på eget ansvar.
Skitsur blev h*n för "hästarna har minsann ALDRIG varit sjuka eller haft mask" :crazy:

Du har gjort helt rätt tycker jag.

Vi går till och med ett steg längre.
Inga hästar får inackorderas hos oss vintertid om inte ägaren går med på våra vaccineringsrutiner.

Stelkramp/influensa/virusabort och botulism.

När det gäller försäkring så kan du se det så här:
Vem är det som har ständig jour om det händer något? DU.
Vem får ta första beslut förutom veterinär när något hänt? DU.

Vem "trasslar" när en oförsäkrad häst har avlivats? ÄGARNA.

Vidare..
Vem får hålla på och sanera beten efter "maskhästar" ? DU.
Vem måste stå till svars till övriga hästägare vars ettåringar är fulla med spol/blodmask?? DU.

Så du ser...Bäst att dra upp reglerna och låta hästägarna välja om dom vill ha sin häst hos dig eller inte.
Om dom inte vill så har du i och för sig missat en inackordering men i gengäld också blivit av med en korkad hästägare.:idea:

AM
 
Sv: Hemsk???

Min enda fråga i fallet är: Vad tusan är det för hästägare som varken maskar, vaccinerar eller försäkrar sin häst???

Stå på dig! Helt normala krav. Skulle du inte få något problem med hästen så lita på att du skulle få det med hästägaren.
 
Sv: Hemsk???

När det gäller avmaskning så är det ju alltid det nya ställets regler som ska gälla. Om dom är rätt.

När vi kommer till vaccinationer så tycker ju då vissa att det är onödigt/farligt/dyrt med botulism eller virusabortvaccin.
Stelkrampsvaccin är vanligt att folk "glömmer"
Influensavaccin anser många inte behövs eftersom dom är "skogsmullar"


Angående försäkring så är det ju så att har man tio-15 tävlingshästar så kan det i slutänden vara billigare
med ett fall av sjuk häst ---> Strömsholm, än att betala premie för samtliga.
Vilket i och för sig är jag benägen att hålla med.

Men eftersom vi bedriver stuteri med inackorderingar, då dräktiga fölston och unghästar, så får alla kunder anpassa sig efter våra regler och skriva kontrakt på dessa. Punkt slut.

Ps...du anar inte vad många konstiga orsaker man har hört genom åren för att slippa vaccinera...läs bara under avdelning Vård..;)

AM
 
Sv: Hemsk???

Neka skulle jag ej göra men jag skulle säga att avmaska hästarna och så kan ni få komma om 4 dagar.
Och be dom ta ut en veteränär under dessa dagar som ger hästarna grundvaccinet.
Om folk inte har sina hästar försäkrade angår inte mig.. inte jag som lider den dagen deras hästar blir skadade:smirk:
 
Sv: Hemsk???

Neka skulle jag ej göra men jag skulle säga att avmaska hästarna och så kan ni få komma om 4 dagar.
Och be dom ta ut en veteränär under dessa dagar som ger hästarna grundvaccinet.
Om folk inte har sina hästar försäkrade angår inte mig.. inte jag som lider den dagen deras hästar blir skadade:smirk:

hur ska du veta att hästen verkligen blivit avmaskad?

hhj- som avmaskar, försäkrar och vaccinerar ALLA sina djur
 
Sv: Hemsk???

Nej jag tycker inte att du var hemsk. Ditt bete dina regler. Skulle aldrig själv ta imot en häst som inte är avmaskad eller lämnat ett träck prov som visar att det inte behövs. Konsiga hästägare finns det tyvärr över allt.
Var i stället glad över att ägarnen var så pass osmart att hon inte ljög om att hästen var avmaksad, vac och försäkrad.

Själv skulle jag inte ta emot en oförsäkrad häst utan att först skriva kontrakt på att det är på egen risk och ha klara riktlinjer på vad jag skulle ta mig till om olyckan var framme, eftersom jag skulle känna att jag har ett visst ansvar över hästen. Skulle inte ta in en häst om jag inte fick ringa vet om det skulle behövas, kan inte se att en häst har ont eller är allvarligt skadad utan att inte få göra nått åt det. Vac skulle jag kunna låta vara eftersom hästen kan bära på smitta oavsett den är vac eller inte och hur ofta träffar inte hästen andra hästar i vanliga fall som inte är vac, det finns betydligt mer än man tror. Det är för slappt med vac. kontroll på ridhus och dylikt, det borde vara hårdare koll eller inget krav på att hästen ska vara vac. Har själv varit på flera tävlingar utan att visa vacintyget, visserligen så var/är mina hästar vac.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 671
Senast: mackan
·
Hästmänniskan (moderator får gärna flytta tråden, vet inte riktigt var den hör hemma) Herregud, jag sitter och skakar och gråter och kan inte tro...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 633
Senast: Modett
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 499
Senast: Zephira
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp