Gnist

Trådstartare
Är jag det, när jag nekar en hästägare sommarbete här p.g.a. dennes hästar är ovaccinerade, ej avmaskade och oförsäkrade. Övriga hästar som kommer på sommarbete är både försäkrade, vaccinerade och avmaskade..

Hur hade ni gjort?

Jag föreslog att h*n var välkommen om h*n vaccinerade och avmaskade sina hästar samt skrev på ett kontrakt där h*n lämnade sina oförsäkrade hästar här på eget ansvar.
Skitsur blev h*n för "hästarna har minsann ALDRIG varit sjuka eller haft mask" :crazy:
 
Sv: Hemsk???

Tycker du gör helt rätt. Du har ju inte varit snorkig, bara upplyst om de regler som gäller för ditt bete...regler som inte på något sätt är orimliga, snarare standard för alla någorlunda seriösa.
Skulle själv inte släppa min häst på ett bete som inte hade de reglerna.

"hästarna har minsann ALDRIG varit sjuka eller haft mask"
:eek: :confused: :mad:
Jösses vad konstiga hästägare det finns...
 
Sv: Hemsk???

Vaccination spelar ju ingen roll, även vaccinerade hästar kan ju bära på smitta. Och vad gäller försäkring så är det väl alltid hästägarens ansvar om det händer nåt oavsett om hästen är försäkrad el inte, men det kan ju vara skönt att ha papper på iaf.

Däremot avmaskning är ju jätteviktigt under betessäsongen, om hästen har mask vill säga. Och det får man ju bara veta via träckprov.
 
Sv: Hemsk???

Gnist skrev:
Är jag det, när jag nekar en hästägare sommarbete här p.g.a. dennes hästar är ovaccinerade, ej avmaskade och oförsäkrade. Övriga hästar som kommer på sommarbete är både försäkrade, vaccinerade och avmaskade..

Hur hade ni gjort?

Jag föreslog att h*n var välkommen om h*n vaccinerade och avmaskade sina hästar samt skrev på ett kontrakt där h*n lämnade sina oförsäkrade hästar här på eget ansvar.
Skitsur blev h*n för "hästarna har minsann ALDRIG varit sjuka eller haft mask" :crazy:
Nix, jag tycker att det hade varit HEMSKT mot dom andra hästägarna att ta dit en häst som inte är avmaskad!
 
Sv: Hemsk???

*lån*

Tack alla..Tyckte ju inte själv att jag var speciellt hemsk, men denna människa lät som om jag var den enda som hade de kraven :eek:
 
Sv: Hemsk???

Gnist skrev:
*lån*

Tack alla..Tyckte ju inte själv att jag var speciellt hemsk, men denna människa lät som om jag var den enda som hade de kraven :eek:

Men då är det ju inga problem, h*n kan ju bara ta ett annat bete då :idea:
 
Sv: Hemsk???

Hästägaren tyckte säkert du var hemsk ;) men det är ditt bete, alltså ska dina regler följas. Simple as that.
 
Sv: Hemsk???

Gnist skrev:
Är jag det, när jag nekar en hästägare sommarbete här p.g.a. dennes hästar är ovaccinerade, ej avmaskade och oförsäkrade. Övriga hästar som kommer på sommarbete är både försäkrade, vaccinerade och avmaskade..

Hur hade ni gjort?

Jag föreslog att h*n var välkommen om h*n vaccinerade och avmaskade sina hästar samt skrev på ett kontrakt där h*n lämnade sina oförsäkrade hästar här på eget ansvar.
Skitsur blev h*n för "hästarna har minsann ALDRIG varit sjuka eller haft mask" :crazy:
Är väl absolut inte hemskt av dig, det är väl inte mycket att begära, jag hade sagt det samma...
 
Sv: Hemsk???

Jag hade också gjort likadant.
Försäkringen får dom skylla sig själva för, men att inte vaccinera och avmaska?? :o
 
Sv: Hemsk???

Ditt stall - Dina regler.
Hästar kan ha mask även ifall de inte tappar på hullet, och kan bära med sig sjukdomar även ifall de inte är sjuka. Och du ska ju itne behöva stå för kostnader som h*n kanske kräver dig på om dennes hästar skulle skada sig..
 
Sv: Hemsk???

Ellinor * skrev:
Ditt stall - Dina regler.
Hästar kan ha mask även ifall de inte tappar på hullet, och kan bära med sig sjukdomar även ifall de inte är sjuka. Och du ska ju itne behöva stå för kostnader som h*n kanske kräver dig på om dennes hästar skulle skada sig..

Exakt min tanke :bow:
 
Sv: Hemsk???

Jag hade gjort samma sak.

Att riskera att sina egna hästar får t.ex. mask p.g.a. att du kanske bara vill vara snäll, det är inte så smart direkt. :/
Man kan säga åt henne att vaccinera & avmaska sina hästar innan hon får tillåtelse att "vara med". Om hon inte försäkrar sina egna hästar så är det upp till henne, men om det händer något med dem, t.ex. att någon av dina hästar sparkar hennes häst så att den skadar sig allvarligt så får hon ju "skylla sig själv".

/Fanny
 
Sv: Hemsk???

Du gjorde helt rätt, skulle personligen aldrig släppa in en sån häst med min! Tänk om de andra hästarna får någon sjukdom/mask av den hästen eller om det händer något? Du har rätt att säga nej!
 
Sv: Hemsk???

Du gjorde helt rätt...:bow: så klart du inte är hemsk när du tänker på hästarnas bästa...

Jag själv tycker att man ska ha sin häst vacinerad, avmaskade och framför allt försäkrad.
 
Sv: Hemsk???

Jag hade gjort precis som du!! Avmaskning är en viktigt del i hästens skötsel och om inte det sköts vet du inte hur ägaren skulle sköta det med tex vet. om någon häst blev skadad...
Nä du gjorde rätt som stod på dig!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 671
Senast: mackan
·
Hästmänniskan (moderator får gärna flytta tråden, vet inte riktigt var den hör hemma) Herregud, jag sitter och skakar och gråter och kan inte tro...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 633
Senast: Modett
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 499
Senast: Zephira
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp