Hemsk vid brunst-fejkad dräktighet?

uma

Trådstartare
Ett sto i stallet har mycket besvärliga brunster. Var till klinik igår på gyn-koll och man upptäckte att hon inte släpper äggen som hon ska, därav beteendet vid brunst. Hon skriker, slår och blir fruktansvärt spänd dom här perioderna.
Detta är en travare (ganska duktig sådan) och ägaren är smått förtvivlad eftersom det är omöjligt att starta när stoet är brunstig...
Till saken: Den lösning som eventuellt kan hjälpa är att lägga in kulor i livmodern för att fejka en dräktighet och därigenom upphör brunsterna. Är det någon som har erfarenhet av detta? Fungerar det bra? Ägaren har för övrigt provat de flesta örter och medel som kan minska beteendet (som är tillåtna=utan karrens).

Sv: Hemsk vid brunst-fejkad dräktighet?

Jag vet en travare som fick en kula instoppad, jag tror hon blev ganska mkt lugnare men tyvärr kom kulan ut ganska snabbt :(

Jag tror inte att det är tillåtet enligt stc, eller djurskyddslagen.

Kulor har tävlingskarens, så är hästen aktiv på tävlingsbanan så är väl det inte ett alternativ.

Ett alternativ som jag vet att andra tagit till gällande örter, man har haft två varianter. Använt den som har tävlingskarens under normala fall, men gått över till tillåten minst 96 timmar före start.

Kulor har tävlingskarens, så är hästen aktiv på tävlingsbanan så är väl det inte ett alternativ.

De har tagit bort det, nåt år sen har jag för mig.

Efter att ha kollat, japps:

Häst intagen i STC:s register eller häst som tränar och/eller tävlar i Sverige och som tillförts hormonpreparat med långtidsverkan för att skjuta upp brunst får ej starta inom 12 månader efter sista behandling. Förbudet mot behandling med implantat av kulor i livmodern är borttaget från den 1 januari 2008

Jag tror inte att det är tillåtet enligt stc, eller djurskyddslagen.

Jo, det är helt tillåtet och det görs på vet. klinik. Det som inte längre är tillåtet är att ge hormonsprutor, vilket man gjorde förr på de här stona.

Som sagt, ingen karrens på kulor i livmodern. Det hade ju i så fall vet. som undersökte stoet i onsdags kanske informerat om... Förslaget om kula kom från samma vet. Kruxet är att ingen tycks veta hur bra effekt kolorna har. Om det är värt att kosta på och prova.

Jag har inte provat kulor. Däremot har jag sett vad dräktighet kan göra på en hästs beteende. Nu hade den hästen ingalunda svåra brunster, men hon boxvandrade (inte bara vid brunst). Hon betäcktes, och blev dräktigt. Och POFF slutade hon boxvandra, och hela hästen bara strålade harmoni. Samma häst som inte kunde stå inne mer än 8 h utan att vandra stod 14 dagar på boxvila på kliniken, utan ett enda varv vandring.

Tyvärr kastade hon fostret - 3 dagar senare vandrade hon igen. Hennes kropp trivdes helt klart med att vara dräktig, och jag funderade faktiskt seriöst på att se om det gick lika bra att lura kroppen. Dock var det förbjudet övht med kulor då, och ärj u omöjligt tävla sprutat sto, så vi avvaktade med det.

Men jag skulle prova i ditt läge, det enda du har att förlora är ju pengar? Och allt att vinna. Eller är det väldigt dyrt?

Jag provade örter på min med, både hormonreglerande (hon blev ilsk som ett bi av dem) och lugnande. Ingen effekt.

Hittade det här ang kulor i livmodern:

Kulor av olika material, framför allt av glas eller metaller, numera också av plast (polypropylen) kan användas för att förhindra brunst hos ston. Kulorna anses till viss del efterlikna fosterblåsan vid dräktighet och på så sätt orsaka att gulkroppsfunktionen i äggstockarna förlängs.
Vattenfyllda polypropylenkulor ("plastkulor") har använts i en noggrann studie med avseende på klinisk effekt, hormonella förändringar, kulornas förflyttning i livmodern, samt om inflammationer uppstår i livmodern eller ej (M.M. Rivera del Alamo, T. Reilas, H. Kindahl & T. Katila: Mechanisms behind intrauterine device-induced luteal persistence in mares. Animal Reproduction Science, 2007).

En stor fördel med dessa vattenfyllda plastkulor är att de är lätta att spåra vid en ultraljudsundersökning av livmodern. Kulorna förflyttar sig mindre i livmodern än vad en fosterblåsa gör, men den nära kontakten med livmodern gör att livmoderväggens celler inte producerar prostaglandin F2-alfa som normalt orsakar att gulkroppen tillbakabildas och progesteronnivåerna går ner.
I minst 75% av de ston som fick en plastkula inlagd upphörde brunstcykliciteten pga att gulkroppsfunktionen förlängdes. Plastkulorna orsakade förlängd lutealfas under ca 2 månaders tid. Generellt vid förlängda lutealfaser hos ston kan dessa förväntas ha en duration upp mot maximalt 3 månader. Under den tid som brunstcykliciteten har upphört producerar gulkroppen progesteron. Det fanns inga påvisbara inflammatoriska förändringar i jämförelse mellan kontrollston och ston som fått plastkulor inlagda i livmodern.

Det finns en stor klinisk erfarenhet av olika kulor inlagda i livmodern, men den kliniska dokumentationen är mycket dålig. Den litteratur som finns på området visar på dåliga eller inga resultat av glaskulor eller kulor gjorda av olika metallmaterial.

Texten skriven av professor Hans Kindahl.

http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=karensTider under länken 'Kulor i livmodern)

Liknande trådar

Hästvård Min stallkompis har ett 6-årigt varmblodssto som är mycket besvärlig vid brunst... Stoet har alltid varit sen, både mentalt och fysiskt...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: uma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka