Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Istället för att lägga en iframe på sidan lägger ni en <div class="istf_iframe></div>. Om ni i css bestämmer storleken på den med typ:
.istf_iframe { height: 300px; width: 150px}
och bestämmer att om det blir mer text i rutan än vad som får plats ska man kunna scrolla i den:
.istf_iframe { height: 300px; width: 150px; overflow: auto;}

Då kommer den rutan att se ut och fungera för användaren på i princip samma sätt som en iframe, med skillnaden att fler browsers förstår sig på den och att de som inte förstår den exakt ändå kan läsa vad som står på sidan, även om det inte blir lika snyggt (smidigt om man surfar från en mobil t.ex). Dessutom kan sökmotorerna göra bättre presentation av sidan än om man använder iframes. Vad händer i erat fall om någon försöker ladda sidan som ligger innuti iframe:en, utan omgivning?

(Med "omgivning" menar jag allt det som ligger "utanför iframen" i nuläget)

Däremot fungerar det ju inte likadant som iframe för dig som bygger sidan. För att göra så här måste du bygga varje sida med all omgivning som ligger runt rutan, vilket gör det omständigare att uppdatera detaljer i omgivningen, eftersom man då måste ändra på varje sida. Detta slipper man genom att bygga "mallar" med t.ex. php som "importerar" omgivningen från en textfil varje gång sidan laddas. Då har man maximerat både användarvänligheten och uppdaterarvänligheten. :)
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Alternativt lägga "omgivningen" i cssen så slipper man både include-filer och att ändra alla sidor.
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Tack Moiran och Elektron!

Har suttit och kollat på olika CSS-tips, för att komma ut snabbt blir det nog som vi har det nu med iFrames men senare kommer vi nog att arbeta om det.

Finns det nån möjlighet att lägga in i koden att om Macanvändare kommer in på sidan så kommer en popup med info om att "macvänlig" sida är på gång? Statistiksidor etc känner ju av operativsystem och webläsare så det borde inte vara omöjligt?

Det finns helt klart mycket att lära sig och jag är otroligt tacksam för alla tips!!!

Mvh Cissi
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Jag menade iofs inte utseendet på omgivningen, utan innehållet. Den sida man infogar iframe:n på innehåller ju ofta menyer och annat. Skall denna information ändras eller uppdateras hjälper det ju inte att de har en gemensam css-fil, den innehåller ju bara utseendedefinitioner. Det är där php via textfiler eller databas kommer in som en smidig lösning.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp. Jag kodar många olika hemsidor varav flera åt företag och det är naturligtvis viktigt att de funkar i alla...
Svar
10
· Visningar
1 417
Senast: Basilika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp