Hemsidedesign

Cheeserica

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp av er som kan koda lite mer avancerade hemsidor! Jag vet att ni finns! ;) Jag har tidigare använt tabeller till det mesta men känner mig väldigt begränsad. Nu vill jag göra en hemsida som ser ut såhär:

Hemsida

Utseendet är lite preliminärt än så länge, men jag gör det mest för att lära mig att koda det mesta i css så småningom. Så hjälp mig nu, hur?

Mitt största problem är hur jag får till bakgrunden, den ska inte repeteras, och texten ska löpa till höger om menyn från det ljusblåa och ner över noterna. Jag kanske gör bilden ljusare för att det ska gå lättare att läsa sen.

Jag kan vidareutveckla med fler frågor och jag är villig att läsa en massa ifall det behövs, jag vill bara veta ungefär vad det är jag behöver lära mig! :)

/Erica - med mål att vara självlärd webdesigner
 
Sv: Hemsidedesign

Nu kommer folk här förmodligen vilja skjuta mig, men jag skulle bygga upp hemsidan med Iframes. Iframes är rutor där man kan lägga in HTML-sidor. De är som vanliga frames, men de är inte lika krångliga att göra och det blir inte lika fult. Sedan skulle jag använda CSS för att göra bakgrunden genomskinlig så att det inte blir en "fyrkant" där HTML-sidan kommer in.

Du kan läsa det mesta om Iframes på Webdesignskolan. Vet inte om koden för genomskinlig bakgrund finns på den sidan så jag kan lika gärna skriva koden här om du vill ha den.

Mellan <head> och </head>:
<style type="text/css">
<!--body{background:none;transparant-color:black}-->
</style>
I Iframe-taggen skriver du allowtransparancy="true".

Är väl inte sådär superbra på att förklara, men jag kan gärna försöka förklara bättre om du undrar över något..
 
Sv: Hemsidedesign

Nu har jag kodat sidan helt i css utan tabeller. :) Såhär ser den ut:
Friedmans Apostlar

Det var ju inte så knepigt att använda div:ar som jag trodde att det skulle vara! Just nu har jag inte fastnat någonstans för ovanlighetens skull, men jag kanske ber om hjälp senare. ;) Nu fattas mest bara innehåll! :angel:

Och jag skippade att använda iframes, jag gillar inte frames och nu vet jag hur jag ska klara mig utan. :)

/Erica
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 735
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 781
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp