T

Theci

Vilket är i eran ögon det bästa programmet att göra hemsidor i?
Jag är ganska grön inom området och har endast pillat lite i frontpage och i ett program som webbhotellet stog för....

Så ge mig massa tips om program please!!!!

Sv: Hemsida

Dreamweaver anses väl vara det lämpligaste...
Men själv kör jag med Frontpage 2000 (eller möjligen 2001). Mkt enklare än nyare FP versioner :D

Jag tycker dreamweaver är trevligast att jobba med. I andra hand skulle jag välja valfritt program med bra syntax highlighting (PSPad är helt ok och gratis, men kanske lite overkill) kombinerat med två plugins till Firefox som heter "Web developer" och "Firebug". Sen är man kittad och klar för att bygga precis vad som helst i webbväg. ;)

Jag tycker dreamweaver är trevligast att jobba med. I andra hand skulle jag välja valfritt program med bra syntax highlighting (PSPad är helt ok och gratis, men kanske lite overkill) kombinerat med två plugins till Firefox som heter "Web developer" och "Firebug". Sen är man kittad och klar för att bygga precis vad som helst i webbväg. ;)

VA??? fatta inget

Alltså jag e kass och fattar inget av html koder och script osv...

Men sida jag vill göra vill jag änndå ha in rullmenyer osv i.
Är det skit avancerat??

Det beror ju på vad det är för typer av rullmenyer du vill ha, och vad du ska ha sidan till. Det finns massor av snippets (hemside-bitar, kort förklarat) som folk delar med sig av på internet mot att man länkar till deras hemsida eller liknande. Bland annat mer och mindre avancerade rullmenyer. Det är bara att googla loss. Klippa och klistra är relativt lätt. Vill du ha rullmenyer som ser ut exakt precis som du vill ha dem blir det lite eller mycket svårare beroende på önskemål.

Är du inte intresserad av att lära dig html-kod och inte vet vad Firefox är så kan du lika gärna fortsätta använda frontpage, eftersom du använt det tidigare.

Är du inte intresserad av att lära dig html-kod och inte vet vad Firefox är så kan du lika gärna fortsätta använda frontpage, eftersom du använt det tidigare.

Klart som tusikens jag är intresserad av att lära mig!
Och nää jag vet inte vad firefox e men det kan man väl lära sig oxå?

Jag tyckerd et är skit kul att fippla med sånt här och liknande så jag vill ju kunna, och vill lära mig....

Firefox är en annan (och i vissa sammanhang, ffa webstandardsammanhang, bättre) browser. Liksom Opera. När man bygger webbsidor vill man gärna att sidorna fungerar i alla tre dessa. Gärna i safari och konqueror också.

De plugins jag nämnde till Firefox laddar man hem från Firefox hemsida efter att man installerat Firefox-browsern. De gör att man kan felsöka och undersöka sidor på ett effektivt sätt - både sina egna och andras. Det är ett lätt och bra sätt att lära sig hur andra tänkt när de gjort sina sidor, förutom möjligheten att felsöka sina egna sidor.

För att lära sig html snabbast och bäst så bör man öva på att skriva html-kod direkt istället för att använda ett program av Frontpage-typ. Programmet "Anteckningar" som finns i windows fungerar finfint att göra html-sidor i - man bara sparar filen med .html i slutet i stället för .txt. Men det blir lättare med en texteditor som har syntax highlighting, dvs att programmet förstår vad som är kod och vad som är vanlig text, och sen färgar de olika sakerna med olika färger för att man snabbt och lätt ska se vad som är vad.

PSPad som jag nämde är ett sånt program som kan sätta olika färger på olika saker. Men det är lite onödigt avancerat om man bara vill skriva html och kanske lite javascript/php/asp. Så det är kanske bättre att använda Notepad2 som är lite mindre och enklare.

Starta sedan en nybörjarguide till (x)html-programmering, till exempel den här, och börja koda.

Svårare än så är det inte.

Firefox är en annan (och i vissa sammanhang, ffa webstandardsammanhang, bättre) browser. Liksom Opera. När man bygger webbsidor vill man gärna att sidorna fungerar i alla tre dessa. Gärna i safari och konqueror också.

De plugins jag nämnde till Firefox laddar man hem från Firefox hemsida efter att man installerat Firefox-browsern. De gör att man kan felsöka och undersöka sidor på ett effektivt sätt - både sina egna och andras. Det är ett lätt och bra sätt att lära sig hur andra tänkt när de gjort sina sidor, förutom möjligheten att felsöka sina egna sidor.

För att lära sig html snabbast och bäst så bör man öva på att skriva html-kod direkt istället för att använda ett program av Frontpage-typ. Programmet "Anteckningar" som finns i windows fungerar finfint att göra html-sidor i - man bara sparar filen med .html i slutet i stället för .txt. Men det blir lättare med en texteditor som har syntax highlighting, dvs att programmet förstår vad som är kod och vad som är vanlig text, och sen färgar de olika sakerna med olika färger för att man snabbt och lätt ska se vad som är vad.

PSPad som jag nämde är ett sånt program som kan sätta olika färger på olika saker. Men det är lite onödigt avancerat om man bara vill skriva html och kanske lite javascript/php/asp. Så det är kanske bättre att använda Notepad2 som är lite mindre och enklare.

Starta sedan en nybörjarguide till (x)html-programmering, till exempel den här, och börja koda.

Svårare än så är det inte.

öö.. uuu eee... vänta stopp... *andas* okey svårare än så var det inte??? :o :) uuu skamm den som ger sig

Jo, normalt sett laddar man ned det från den sidan jag länkade till. Man bläddrar nedåt till precis nedanför första nedladdningslänken, till "localized versions" och väljer sen "Swedish". Just nu verkar det dock inte gå att nå filen. Vet inte om det är ett temporärt problem. Du kan ju prova att ladda hem det imorgon igen.

Eller så laddar du ned Notepad++ istället. Klicka här och ladda ned filen som heter npp.4.5.Installer.exe. Välj svenska när du installerar.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 061
Senast: Amanda_F
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 739
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 308
Senast: Habina
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 560
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka