hemsida shetlands avelsförening

jennyjenny

Trådstartare
Jag skall beställa pass till min shettis. Jag antar att det är Sveriges shetlandssällskap som jag skall vända mig till men länken fungerar inte. Är det shetlandssällskapet som är avelsföreningen för shettisar? Eller vart skall jag vända mig? :confused: Har sökt på google men inte hittat någon lämplig hemsida.
Det var så enkelt att hitta och beställa till mitt halvblod, men till shettisen verkar det vara knöligare.
Dessutom har jag för mig att jag läst i ridsport eller på nätet om att det är flera års väntetid på shettis-pass? Någon som har någon erfarenhet av detta?

Sv: hemsida shetlands avelsförening

det är ofta problem med deras hemsida, försök igen och igen och igen........ och ja det kn ta lång tid att få ett pass.

Det är bara någon vecka sedan SSS sida slutade att fungera och jag hoppas att den snart ska fungera igen.

Kolla in www.shetlandsponnystam.com där finns info och passansökan (blanketter).

Jag har bytt ut en del pass och har fått tillbaks passen inom en månad, tror det beror på hur mycket F har att göra, just nu är det ju fölregistreringar och stamboksföring plus att han också ska ha semester som alla andra men att det ska ta flera år har jag VÄLDIGT svårt att tro. :smirk:

Ta kopia på registreringsbeviset innan du skickar in det så du har "nåt" kvar hemma.

Shetlandssällskpets registrator har tidigare SJÄLV gått ut med infom om att det förmodligen skulle ta ÅR om man skickar in regbevis på äldre hästar för byte till pass. MEN han har haft hjälp (av sin dotter???) så han är numera ikapp! Det tar alltså veckor-någon månad innan man får tillbaka det, beroende på arbetsbelastning.

Det tog inte alls långt tid när vi skaffade pass till dom två äldre stona..

Hans semester är slut nu kan jag tala om han skulle vara ledig till den 30 augusti he he . Tycker också att det går fort när man får till baka passen , men gör som hanna sa ta kopia på regbeviset s du har det hemma.
När jag ändå är här och skrivier så har jag fått en tillgällig sinnesförvirrng angående id kontrollen , visst kan man använda samma papper som man har när man ska göra ägarbyte ? Kommer inte i håg hur jag gjorde förra året och min hjärnförvirring verkar inte vilja släppa :angel: och man behöver väl inte kryssa i på framsidan då eller hur eftersom man har skickat med betäckningsrappporten hm hm tror att jag ska beställa ett sådant block nästa år , så jag slipper detta problemet fler gånger då man innan kunde använda baksidan på betäckningsrapporten men inte får göra det längre *suck'
he he är det någon som förstår vad jag menar så är ni duktiga för det är knappt jag fattar själv :confused:

Tack all hjälp. Har fått blankett utskriven och nu skall den lille mannen (24 pigga år) få ett nytt pass!

Man kan ju bara undra hur länge det kommer att ta innan sidorna fungerar igen........ :mad:
Tror att föreningen måste ta tag i detta nu....för innan sidan slutade att fungera, så hade den inte uppdaterats på evigheter...

Förstår inte hur du menar :)

Id-kontrollanterna har egna signalementsbeskrivningar som de använder.

hanna_shetland skrev:
Förstår inte hur du menar :)

Id-kontrollanterna har egna signalementsbeskrivningar som de använder.

Nope inte den som var hemma hos oss , så vi fick ta de blanketterna som vi brukar använda när man gör ägarbyte eller ändrar singlament på ponnyerna hm hm . men jag skickar bara med id-kontrollen och betäckningsrapporten och det får duga *S*
Annars lär han väl höra av sig eller maila får jag hoppas.
Så nästa år ska jag köpa ett eget sådant block som jag även kommer att skicka med ett sådant till de som är hemma hos mig och betäcker så de slipper ha sådant bryderi som jag har *ASG*

Vad dåligt! Då får man ju inte dubbla kopior som man får när det är på en id-kontrollants papper (vanligtvis).

Själv hoppas jag att han stamboksför mitt sto snart så jag får hennes RS-nr. Vill registrera hennes föl med hennes RS-nr istället för bara reg. nr.

jennyjenny skrev:
Nyfiken och icke insatt som jag är : vad är ett RS-nummer?

Det är stamboksnr som de får när de är premierade som 3 åringar eller äldre, om du tänkter efter så har ju alla hingstar ett Rs nr också.

Yapp det är jättedåligt Hanna och inte ens på halblodet får man det utan där andvänder de ju Asvh betäckningsrapport.

Men jag hoppas att det blir rätt i allafall ;)

Det blir det säkert! Jag hade lite funderingar på hur det blir med min pålle som är moderlivsimport från Holland men jag skickade med det jag trodde var rätt och det verkar som det var det... F har inte hört av sig än i alla fall.

Liknande trådar

Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Jate Volim
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 697
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?