Hemsida/blogg/eller något???

aprilmaj

Trådstartare
Jag kan INGET om datorer, digitalkameror, Iphones och liknande. Men jag har fått önskemål från kusinbarnen att jag ska skaffa en hemsida/blogg eller vad det heter, för att lägga upp bilder så att de kan följa vad som händer när jag flyttar till mitt nya hus. Det är enbart för deras skull, som jag nu ska försöka mig på detta avancerade djävulskap.

Jag har ingen Facebook och vill inte ha heller. Vad finns det för andra alternativ?

Om någon orkar förklara för en helt okunnig person, var vänlig använd basic basic basic terminologi. Jag har försökt googla, men allt jag hittar förutsätter att man redan kan en massa. Jag har alltså ingen kamera, ingen Smartphone osv utan måste dessutom lära mig använda dem också...

Är det kört redan från början?
MVH Skeptisk
 
Nej, det är inte så svårt att använda en blogg. t.ex wordpress men det kan ju kräva lite engagemang för att komma igång. (Sen är det enkelt, jag klickar bara på "new post" skriver det jag vill och trycker publish så är det klart sen.
En blogg är det du ska ha, om du bara tänkte lägga upp lite text och bilder löpande. Jag använder wordpress för jag tycker den är enklast, men det är en smaksak.
Hur du ska göra med bilder vet jag dock inte, jag har både systemkamera o smartphone så.
 
Nej, det är inte så svårt att använda en blogg. t.ex wordpress men det kan ju kräva lite engagemang för att komma igång. (Sen är det enkelt, jag klickar bara på "new post" skriver det jag vill och trycker publish så är det klart sen.
En blogg är det du ska ha, om du bara tänkte lägga upp lite text och bilder löpande. Jag använder wordpress för jag tycker den är enklast, men det är en smaksak.
Hur du ska göra med bilder vet jag dock inte, jag har både systemkamera o smartphone så.
Tack för svar! Då ska jag kolla på Wordpress.
Jag ska alltså skaffa kamera och någon sådan där modern telefon. Är det svårt att lägga in bilder där?
 
Nej, klart det inte är kört!

Gå till en teknikbutik och be en anställd hjälpa dig att välja ut en enkel, liten digitalkamera samt visa dig hur den fungerar. Till kameran har man ett minneskort, så ett sånt behöver du också. När du sen fotat lite bilder använder du en USB-sladd och får enkelt in bilderna i datorn.

Att skaffa en blogg är också relativt enkelt. Finns ofta mycket hjälpsidor på den bloggportal du väljer om hur man gör. När jag bloggade innan använde jag mig av www.blogg.se. Där kommer du först få välja vad din blogg ska heta, tex aprilmaj.blogg.se. Där trycker man på typ "Skapa inlägg" och sen "Lägg in bild" och så får man upp en mapp med sin datorns innehåll och så letar man upp kamerans bilder och klickar in.

Du har ingen i din närhet som kan visa dig lite basic datorkunskap? :)
 
Nej, klart det inte är kört!

Gå till en teknikbutik och be en anställd hjälpa dig att välja ut en enkel, liten digitalkamera samt visa dig hur den fungerar. Till kameran har man ett minneskort, så ett sånt behöver du också. När du sen fotat lite bilder använder du en USB-sladd och får enkelt in bilderna i datorn.

Att skaffa en blogg är också relativt enkelt. Finns ofta mycket hjälpsidor på den bloggportal du väljer om hur man gör. När jag bloggade innan använde jag mig av www.blogg.se. Där kommer du först få välja vad din blogg ska heta, tex aprilmaj.blogg.se. Där trycker man på typ "Skapa inlägg" och sen "Lägg in bild" och så får man upp en mapp med sin datorns innehåll och så letar man upp kamerans bilder och klickar in.

Du har ingen i din närhet som kan visa dig lite basic datorkunskap? :)

Men det låter ju nästan enkelt! Å, det finns kanske hopp i alla fall :). Tack, snälla du, för info på min nivå!
 
@aprilmaj Så lite så :)

Instagram är väldigt smidigt också, som @mandalaki tipsar om, men då behöver du en mobil som kan fota och ha appar för instagram sköter man genom telefonen. Men känner du dig "redo" för en smartphone så go for it!
 
@aprilmaj Så lite så :)

Instagram är väldigt smidigt också, som @mandalaki tipsar om, men då behöver du en mobil som kan fota och ha appar för instagram sköter man genom telefonen. Men känner du dig "redo" för en smartphone så go for it!
Jo, men jag har insett att jag måste skaffa en smartphone också och, antar jag, digitalkamera.
Är det svårare med instagram än med en blogg?
 
@aprilmaj Om du väljer att ha instagram behöver du ingen vanlig kamera, så det är ju en fördel. Du behöver INTE ha facebook för instagram. Instagram är lättare än en blogg på det sättet att du kan lägga ut en bild var du än befinner dig så länge du har täckning. Ska du ladda upp en bild på instagram tar du en bild med telefonen, trycker på "Öppna med instagram" (ser lite olika ut beroende på telefon) och sen kan du antingen redigera bilden i instagram (finns olika filter som det heter) men annars hoppar du över det steget och trycker på ladda upp knappen. Vill du skriver du en liten text till, typ "Sovrum" om bilden föreställer det.
 
Tillägg: Du kan låsa din instagram så att bara de du godkänt kan se dina bilder. Så det går att vara privat även där :) Så säger du bara till de som ska ha tillgång till bilderna vad ditt användarnamn är så söker de upp din användare och skickar en förfrågan, som du då godkänner. Så ser de dina bilder du lägger upp :)
 
En smartphone har ju oftast en hyfsad kamera så du behöver egentligen inte någon extra kamera, det beror ju helt på hur bra kvalité du vill ha, osv.
Annars så kan du styra både blogg o instagram lätt från din smartphone genom appar.
Tex. Genom Instagram appen kan du direkt ta en bild och lägga upp på ditt konto, jätte snabbt o smidigt.
Ang. Facebook så tror jag inte att man måste ha det för att ha instagram. Men de som ska kunna följa dig/se dina bilder måste nog själva också ha instagram skulle jag tro.. (?)
En blogg kan vem som helst läsa utan konton o grejs, om man själv väljer/vill det.. (har ingen blogg själv men jag tror det funkar så iallafall :p hehe)
 
Om du köper en smartphone är det onödigt att köpa en digitalkamera också. Till "husbehov" är smartphones precis lika bra. Och lättare att skicka upp bilderna på nätet med.

Instagram är lättanvänt, enkelt att lära sig och går att ha väldigt anonymt. Jag tror även jag att det skulle vara det lättaste (och billigaste!) alternativet för dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp