Hemmapyssel

YaHilweh

Trådstartare
Just nu är jag sjukskriven och har alldeles för mycket fritid. Jag sitter typ fast i soffan mesta tiden, då vi bor i en etta än så länge så finns det inte mycket annat att göra när vädret inte tillåter att vara ute vill säga.

I aug-sep skiftet flyttar vi dock till hus, i dec blir vi föräldrar.

Men just nu är jag inne i en väldigt pysslig period, har börjat projekt slipa/måla om pall och lite sådant. Men jag behöver tips och idéer på vad mer jag ska pyssla ihop. Stickning är inte min starka sida, så den går bort lite. Har i tankarna att sy ett lapptäcke som överkast till vår säng. Men mer? Vad pysslar/bygger/gör ni? Planen är även att skickar ihop ett eget babynest samt babygym. Men har inte hittat någon bra beskrivning på det än, men det kommer.

Gärna bilder på era alster!

Jag roar mig med odling. Har ni balkong kan du ju odla i kruka. Skaffa akvarium? ;)

Har tomat, basilika och sallad i kruka just nu :D (Man jag kan ärligt säga att sambon har grönare fingrar än vad jag har, jag planterar och han sköter om)
Har även planerat hur jag vill ha det i trädgården i framtiden med hallon, potatis, rabarber osv.

Jag fick ett black & decker slipmus i födelsedagspresent häromdagen, så jag funderar på vad vi har hemma som jag kan måla om :angel: ska ge köksbordet ett lyft har jag tänkt, då det ändå kommer göras om till kontorsskrivbord sedan så gör det inget om det blir dåligt, tänker jag :p

Jag pysslade ihop en hundhörna (sydde om en spjälsängmadrass) för någon dag sedan..
11084281_10206234990292717_7854519176248854849_n.jpg

Detta var förra sommarens uteplatspyssel :D Nu kan vi inte ha stora krukor så nära marken då hunden försöker gömma alla sina ben där..
10246521_10203642980134083_6285111046944209124_n.jpg

Jag roade mej med att sy bebiskläder, och lite kläder till mej, ett babynest, filt till bilstolen, spjälskydd till sängen och gosedjur samtidigt som jag plöjde genom tv-serier.

Jag roade mej med att sy bebiskläder, och lite kläder till mej, ett babynest, filt till bilstolen, spjälskydd till sängen och gosedjur samtidigt som jag plöjde genom tv-serier.

Det där med bebiskläder har jag en tanke om, men jag har aldrig i mitt liv sytt ett plagg som faktiskt gått att använda. Minns linnet jag sydde i fyran som blev 5 storlekar för litet..
Är det svårt att få till bebiskläder? Jag har förvisso några månader på mig att öva.

Kanske pyssla lite hästgrejer, typ pannband och sånt :). Jag var inte så mycket för att boa och fixa med bebiskläder och sånt.

När jag var sjukskriven blev det mycket TV-serier, mycket anime.

Kanske pyssla lite hästgrejer, typ pannband och sånt :). Jag var inte så mycket för att boa och fixa med bebiskläder och sånt.

När jag var sjukskriven blev det mycket TV-serier, mycket anime.

Känner att jag fastnat i just tv-serier och känner mig inte nöjd med mig själv där. Jag har aldrig vart den som tittat på tv mer än max 30 min om dagen (jag är otroligt rastlös).
La tyvärr ned hästandet för ett tag sedan, kommer ta upp det i framtiden, men inte just nu. Ekonomin håller inte då alla här vill ta betalt för att få hjälp.
Hmm, men det är oxå något jag absolut ska titta på :D

Känner att jag fastnat i just tv-serier och känner mig inte nöjd med mig själv där. Jag har aldrig vart den som tittat på tv mer än max 30 min om dagen (jag är otroligt rastlös).
La tyvärr ned hästandet för ett tag sedan, kommer ta upp det i framtiden, men inte just nu. Ekonomin håller inte då alla här vill ta betalt för att få hjälp.
Hmm, men det är oxå något jag absolut ska titta på :D

Upptäck världen av tygblöjor och bärsjalar :D! Då kan man tråla internet i jakt på bra deals ;).

Baka och laga mat och frys in, det borde jag ha gjort. Hade varit skönt att ha frysen full med färdiga grejer när lillan var född.

Upptäck världen av tygblöjor och bärsjalar :D! Då kan man tråla internet i jakt på bra deals ;).

Baka och laga mat och frys in, det borde jag ha gjort. Hade varit skönt att ha frysen full med färdiga grejer när lillan var född.

det ska bli så fort vi flyttar till hus och får frysbox. idag har vi knappt plats med det vi gör av med på en månad :p
Googlar endel på EC och försöker fundera på om det är något för oss att testa, därmed tygblöjor. I lägenhet hade tygblöjor aldrig funkat. där vi har möjlighet till tvättstugan varannan vecka typ :p

Hur i hela friden är krukorna satta? Snöre?

Om ni inte redan har skitmycket att flytta och sådär säger jag att du ska köpa en gammal tripptrappstol som har behov av lite kärlek och måla den. Suverän stol till barnet sen och jag har slagit ihjäl några timmar på att ta hand om dotterns. Är inne på att köpa en till snart då jag har färg kvar så bebis får en likadan. Trist om den torkar när vi ändå lär köpa beggat :)

det ska bli så fort vi flyttar till hus och får frysbox. idag har vi knappt plats med det vi gör av med på en månad :p
Googlar endel på EC och försöker fundera på om det är något för oss att testa, därmed tygblöjor. I lägenhet hade tygblöjor aldrig funkat. där vi har möjlighet till tvättstugan varannan vecka typ :p

Oj nää.. då får man vara överambitiös och handtvätta, haha, vem skulle orka det...

EC är ett roligt sätt att få bättre kommunikation med sitt barn så prova det när tiden kommer :)! Min bebis började träna oss i det genom att alltid kissa på skötbordet när blöjan åkte av.

Om ni inte redan har skitmycket att flytta och sådär säger jag att du ska köpa en gammal tripptrappstol som har behov av lite kärlek och måla den. Suverän stol till barnet sen och jag har slagit ihjäl några timmar på att ta hand om dotterns. Är inne på att köpa en till snart då jag har färg kvar så bebis får en likadan. Trist om den torkar när vi ändå lär köpa beggat :)

Smart! Tack det ska absolut kollas över. Det bör man ju hitta på blocket eller så? Smart! Man har väl alltid förryckte när man ska flytta? :p

Missade svara på första frågan, det är ett armeringsjärn genom hålet i krukorna. :D

Oj nää.. då får man vara överambitiös och handtvätta, haha, vem skulle orka det...

EC är ett roligt sätt att få bättre kommunikation med sitt barn så prova det när tiden kommer :)! Min bebis började träna oss i det genom att alltid kissa på skötbordet när blöjan åkte av.

EC känns som ett effektivt sätt att få bra kommunikation, om inte annat roligt då det ger något i samma veva. Som sagt är inte vrålinsatt än, men har ändå tankarna åt det hållet :D

Smart! Tack det ska absolut kollas över. Det bör man ju hitta på blocket eller så? Smart! Man har väl alltid förryckte när man ska flytta? :p
Haha, mja, alltså, vi hyrde är största släpet på macken och fyllde till hälften när vi flyttade ihop (förvisso 2 vändor då sambon bodde i stan och jag långt norröver sänder blev lättast så). Vid andra flytten, till huset, packade flyttfirma en lastbil full och jag hämtade några lådor och däck vid senare tillfälle som gick in i bilen. Nu däremot... Efter ett år i hus är det lite annat, haha.

Fick faktiskt tummen ur och mailade på en stol som annonserades ut igår i vår kommun. 200:-, använt skick. Brukar gå loss på 500 och uppåt här annars ;) för din del tipsar jag om att kolla efter en med fallskyddet eller vad man säger som man sätter runt magen på bebisen medan de är små. Tror de är rätt dyra att köpa nya. Finns både ny, stadigare i plast och en äldre i trä med ett litet band eller nåt sånt. Du får kolla runt.

Finns massor att sy till bebis! Jag själv tyckte kläder var skittrist att sy men lite annat har det blivit :)

Babynest - gör ett mindre och ha i vagnen i början. Perfekt även med två om man får en kräkbebis.

Filt till babyskyddet. Tror de kallar det babywrap? Du som får barn mitt i vintern behöver ju en tjock fodrad, smt en tunnare till våren. (med dessa så behöver bebis inte ytterkläder när man åker bil - underbart skönt!)

Sjal - jag har sytt en ringsjal, kommer sy en till.

Sele - bästa någonsin! Min är mycket bättre än den jag köpte senare (när min blivit för liten och jag inte hade tid att sy en ny)

Filt - jag gjorde en lite tjockare med vattentätt undersida. Varma förmiddagar på våren/sommaren när daggen är kvar är den underbar!

Babymobil - att hänga över säng/skötbord.

Gravidkudde - även om du inte har problem med fogarna så stöttar den otroligt skönt!

Amningskudde (detta har jag dock inte sytt själv, men borde inte vara så svårt)

Det var det jag kom på nu :p

Finns massor att sy till bebis! Jag själv tyckte kläder var skittrist att sy men lite annat har det blivit :)

Babynest - gör ett mindre och ha i vagnen i början. Perfekt även med två om man får en kräkbebis.

Filt till babyskyddet. Tror de kallar det babywrap? Du som får barn mitt i vintern behöver ju en tjock fodrad, smt en tunnare till våren. (med dessa så behöver bebis inte ytterkläder när man åker bil - underbart skönt!)

Sjal - jag har sytt en ringsjal, kommer sy en till.

Sele - bästa någonsin! Min är mycket bättre än den jag köpte senare (när min blivit för liten och jag inte hade tid att sy en ny)

Filt - jag gjorde en lite tjockare med vattentätt undersida. Varma förmiddagar på våren/sommaren när daggen är kvar är den underbar!

Babymobil - att hänga över säng/skötbord.

Gravidkudde - även om du inte har problem med fogarna så stöttar den otroligt skönt!

Amningskudde (detta har jag dock inte sytt själv, men borde inte vara så svårt)

Det var det jag kom på nu :p

Tack Vilse! Ska absolut kolla in allt detta. Jag tackar och bockar :D
Ska se om jag kan ta mig till tygbutiken redan i morgon :D

Om jag hade haft för mycket tid kombinerat med pyssellust och snart skulle flytta pch därefter få en bebis så hade jag nog (det beror ju lite på varför du är sjukskriven förstås, vad du kan göra osv):

*gå igenom garderober och sortera ut. Sälja det som är ok, sy tvättlappar, servietter osv av det som är slitet.
*sortera ut sånt som ni inte vill ta med till nya huset. Skönt att börja utan oönskade pryttlar. Fundera på hur jag vill inreda och evtl fynda begagnade saker och renovera (typ slipa! :)) dem.
*släktforska och göra en släktbok
*blogga
*virka
*prova en massa nya recept
*lära mig att fläta korgar
*pyssla söta deko-grejor till barnkammaren
*göra egna byggklossar och ett "castle in a basket" (typ http://www.naturalmamas.co.uk/forum/showthread.php?142222-wooden-castle-shameless-picture-spam ) och andra leksaker.
*läsa böcker (hels ti badkaret)
*sova

Jag säger bara Pinterest...

Det där med bebiskläder har jag en tanke om, men jag har aldrig i mitt liv sytt ett plagg som faktiskt gått att använda. Minns linnet jag sydde i fyran som blev 5 storlekar för litet..
Är det svårt att få till bebiskläder? Jag har förvisso några månader på mig att öva.

Jag hade precis börjat sy precis innan jag blev gravid, köpte 2 mönster och följde beskrivningarna tyckte det var rätt lätt spec då mina mönster är på engelska, det blev lite fel ibland men sen gick det på rutin och jag ändrade om mönster och gjorde egna. Nestet och filten googlade jag mönster och freestylade.
Sydde massor, men här är ett urval:

2014-08-201508041.jpg
20150201_193455.jpg
20150130_113337.jpg
20141006_140016.jpg

2014-08-13163233.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur