Hemmakur på halt häst

Presenten

Trådstartare
Märkte idag att min häst har blivit halt på frambenet, det har nog kommit under natten eftersom han var fin igår. Jag har inte märkt av så mycket svullnad då han har så mycket hovskägg ivägen, men jag märker att smärtan ligger i knäet. Har varken liniment eller kylbalsam hemma, och allt är ju stängt vid den här tiden. Jag kan ju linda men han verkar inte svullen och knäet är ju så krångligt att linda, dessutom så står han ute, och vill helst inte ställa in honom för vill ha igång blodcirkulationen.
Kan man göra något linimentaktigt (eller kylbalsam) hemma för att öka blodcirkulationen? Eller har ni något annat bra knep som hjälper mot hälta?
Snabbt svar vore bra :)

Frågan är ju varför hästen är halt, hur halt den är, hur smärtpåverkad den är.
Låter som att du ska ringa en distriktvet. Dom har jour och kan nås dygnet om för skador eller rådgivning.

Innan du vet vad det är känns det väldigt riskabelt att laborera själv. Det som är bra för en typ av skada kan vara förödande på en annan.

Att slabba med liniment och kylbalsam på en skadad häst hade jag aldrig gjort. För mig är det boxvila som gäller till undersökning/diagnos.

Märkte idag att min häst har blivit halt på frambenet, det har nog kommit under natten eftersom han var fin igår. Jag har inte märkt av så mycket svullnad då han har så mycket hovskägg ivägen, men jag märker att smärtan ligger i knäet. Har varken liniment eller kylbalsam hemma, och allt är ju stängt vid den här tiden. Jag kan ju linda men han verkar inte svullen och knäet är ju så krångligt att linda, dessutom så står han ute, och vill helst inte ställa in honom för vill ha igång blodcirkulationen.
Kan man göra något linimentaktigt (eller kylbalsam) hemma för att öka blodcirkulationen? Eller har ni något annat bra knep som hjälper mot hälta?

Jag hoppas att du skojar. "Ett bra knep som hjälper mot hälta"... På riktigt, det beror naturligtvis helt på orsaken till hältan och hur illa det är. Nej, låt en veterinär undersöka hästen.

Du skämtar förhoppningsvis? Mindre kul dock! :crazy:

Om du inte skojar:
Ta in hästen på box och fixa ut en veterinär. Håll inte på med lindor eller liniment, beroende på felet kan du förvärra skadan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 939
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve