Hemmagjorda julklappar

Texaz

Trådstartare
Vill ha tips på julklappar att göra själv. Gärna modell mindre då vissa ska skickas utomlands.
Men några större går också bra 😊
Vad har ni för idéer?
 
Bakelser går alltid hem. Själv satsar jag på bland annat skurna pepparkakor i år. Kolakakor går annars att variera i oändlighet också, vanliga enkla kolakakor med kanel på brukar gå hem hos de flesta. Ner i cellofanpåse med band och någon fin etikett så blir det fina fisken.
Cookies in a jar kan bli fint också! Exempel: https://thedomesticgeek.com/page/27
Ljuslyktor går fint att göra själv. Vet att många pysslar ihop sånt av barnmatsburkar. Själv fick jag en görfin förra året gjord av en stor gurkburk med tallkvistar och kottar i, klädd med ett band och en etikett, komplett med en ljusslinga vars batteribox gömts i en liten jutesäck :)
Eller varför inte egna julgranskulor, går ju att köpa tomma genomskinliga kulor att göra saker av nuförtiden.
 
Jag tänkte försöka mig på att göra smaksatt olja. Tänkte typ olivolja med apelsin och chili.

Gav förra året sambon en burk som jag gjort lite fin. Inuti fanns lappar med olika saker jag älskar hos honom. Och lite inside Jones. Han fick ta en varje morgon. Pappa fick nyss en liknande.
Mkt uppskattat av båda!
 
Jag stickar och broderarci år. En vän ska få en broderad tygkasse, en annan vän ska få en broderad kylskåpsmagnet och ytterligare en vän ska jag sticka sockar till. Min bästa vän och hans familj ska få matchande stickade sockar.

Tänker av olika skäl fira med en vän i jul istället för min familj, så tänkte inte ge dom något heller.
 
Vill ha tips på julklappar att göra själv. Gärna modell mindre då vissa ska skickas utomlands.
Men några större går också bra 😊
Vad har ni för idéer?


Fudge är lätt att göra hemma och kan smaksättas efter vad personen gillar.

Praliner i någon form, ex mozartkulor, jordnötspraliner, eller ischoklad med krossad polkagris.

Kroppsscrubb med socker, doftsätts efter vad personen gillar.

Små tvålar eller massagebars som görs i fina formar, med krydda, eller glitter eller vad personen nu gillar.

- lägg upp fint i kartong eller burk. :)
 
Det här tror jag att jag ska testa! Har du något bra recept att dela med dig av?

Jag tror jag använde ett recept från Elle i fjol som bas (gryn och "dressing"). Det finns mängder med varianter men man får se upp lite för det är vansinnigt mycket socker/sirap i många recept. Sen öser jag på med nötter, frön och torkad frukt efter eget huvud.
 
Fudge är lätt att göra hemma och kan smaksättas efter vad personen gillar.

Praliner i någon form, ex mozartkulor, jordnötspraliner, eller ischoklad med krossad polkagris.

Kroppsscrubb med socker, doftsätts efter vad personen gillar.

Små tvålar eller massagebars som görs i fina formar, med krydda, eller glitter eller vad personen nu gillar.

- lägg upp fint i kartong eller burk. :)
Ja godis kan de nog uppskatta, tvålar låter också kul
 
Jag fick en stickad krage, inte polo utan en man knäpper ihop, av en bukefalist. Den har jag använt mycket.
Det var i secret santa för några år sedan. Kan det möjligen ha varit @Snurrfian , stickar du?
Ja men det kan nog stämma, jag brukar göra något själv när ledtrådarna kan tolkas åt det hållet. Jag tycker om att både sticka och virka och sneglar även på yllebroderi. Det var bara det där med tiden. ;)
 
Man kan göra jättefina julstjärnor av pinnar och gammaldags tråd. Sedan lindar man en ljusslinga runt. Dottern gjorde en jättestor till sin mormor som hon hängde på den inglasade altanen. Andra fick lite mindre. Med det är ju väldigt olika hur det passar inomhus. Vi hade gammaldags inredning med mkt trä i vårt hus innan vi flyttade. Där var de otroligt fina. Nu passar de tyvärr inte lika bra.

Istället för müsli kan man göra chokladdryckspulver med tex bitar av fin choklad i också och små marschmallows. Man kan också lägga ner ett par polkagriskäppar eller snöra snyggt till burken.

Har sett en del roliga tavlor till barn där man sågar av ryggen på plastfigurer, sprayar med färg och klistrar på tavlor. Jättefina.

Har också sett kanonroliga lampor av plåthinkar, hattar mm. Bara att köpa färdiga lampsladdar på typ Clas Olson, borra och tröckla ihop.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
832
Senast: Mia_R
·
Mat Jag ska ha en minifest hemma med ett färgtema för att fira en milstolpe inom mitt författande. Inget stort för världen, men för mig som...
2
Svar
32
· Visningar
1 250
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
774
Senast: Flixon
·
Trädgård & Växter Vi skulle vilja ha tips och idéer angående en rabatt vi ska anlägga. Det finns just nu en lite brokig blandning av buskar där och de...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp