Hemmagjord leksak i boxen -tips och bilder-

BallsOfSteel

Trådstartare
Vet inte om jag lagt tråden rätt och moderator får isåfall flytta..

MEN..
Nu är det såhär att min pålle är ganska grisig i boxen och häller ut vattenhinken och biter överallt, han får hö på kvällen och går på fri tillgång men det räcker inte för honom utan det verkar som om han vill ha någonting att pilla med hela tiden så då tänkte jag på att man kan göra en hemmagjort leksak åt honom men jag vet inte hur, Det ska vara någonting som sitter fast och som inte går att svälja och som inte nöter så fruktansvärt på tänderna, självklart någonting som inte går sönder och kan göra honom illa.

Så har ni gjort en leksak någon? Behöver alla tips som går och gärna bilder också.

Sv: Hemmagjord leksak i boxen -tips och bilder-

Jag har inget förslag på leksak, men varför hänger du inte upp vattenhinken
i ett grimskaft en bit ovanför golvet så han inte kan spilla ut det !
Hej från hambo

Den sitter redan fast i väggen en bit ovanför marken (i en väldigt stor skruv med rund "öggla" och sedan en karbinhake mellan hink och skruv) och han får endå omkull den genom att tippa den och trycka fast den mot väggen. han är lite för smart för sitt eget bästa tror jag. Har även testat hänga upp den och kila fast den på en krok under men det får han också ut.....

har en b-ponny som är rätt strulig i boxen om hon får vara inne för länge, men jag brukar ge henne halm och en fotboll då roar hon sig bra.

Vet inte om jag lagt tråden rätt och moderator får isåfall flytta..

MEN..
Nu är det såhär att min pålle är ganska grisig i boxen och häller ut vattenhinken och biter överallt, han får hö på kvällen och går på fri tillgång men det räcker inte för honom utan det verkar som om han vill ha någonting att pilla med hela tiden så då tänkte jag på att man kan göra en hemmagjort leksak åt honom men jag vet inte hur, Det ska vara någonting som sitter fast och som inte går att svälja och som inte nöter så fruktansvärt på tänderna, självklart någonting som inte går sönder och kan göra honom illa.

Så har ni gjort en leksak någon? Behöver alla tips som går och gärna bilder också.

såg att den skulle sitta fast det gör ju inte fotbollen men ändå...

Man kan hänga in en gren av tex asp eller lönn. Mycket uppskattat tidsfördriv!

Man skulle ju kunna göra en anordning så den sitter fast i boxen men frågan är vad man ska använda för "snöre" så den sitter och han inte äter upp det.

ja då ska jag ut och jaga träd.

Vilken längd och tjocklek ungefär?

Jag har nångång tagit en tom saftdunk, bundit fast den i ett snöre och hängt upp den på boxväggen. Vissa hästar "leker" med den, medans andra ger blanka f*n i den. :)

Förr hängde jag ofta in granris på vintern till min dåvarande unghäst, han var lite rastlös i boxen. Var mkt populärt och han luktade gott av granbarr efteråt :D
Han hade även en petflaska som hängde från taket, den roade han sig med att putta ut på utsidan av boxgallret. Onödigt, då kunde han ju inte leka med den mer ;)

När min ponny hade en senskada och boxvila fick hon en Manger mate (finns på de flesta ställen som säljer hästgrejer). Dock tog den slut väldigt fort :D Är ju tydligen hemskt goda.

Sen finns det ju hårda bollar som man har till hundar, fyller dem med hästgodis och så får de putta runt den så det trillar ut en godis då och då. Men det kanske är för trångt att ha i boxen? Våra hästar brukade leka med en sån på stallplan tills den gick sönder :p

Vi hade ett sto på ridskolan som var väldigt rastlös. Hon fick petflaskor som hängde i en "klase" som hon kunde pilla med. Hon höll på ganska mycket med dem (förde ett jäkla oväsen) men dock var hon fortfarande rastlös... Men andra hästar kanske skulle va mer roade.

ja då ska jag ut och jaga träd.

Vilken längd och tjocklek ungefär?

Min busekuse vill ha stammen åtminstone en 5 cm i diameter, för att få bra "gnagtag". Ska de vara i boxen så kan de ju inte vara så långa (beror väl på boxens storlek), brukar knyta fast aningen på längden i gallret eller hängades i ett hörn. Han får även träd i hagen att gnaga på, det går snabbt att skala en gran ;)

vi har såna slickisar eller vad det heter i boxarna de är kluriga men får dock inte hänga dem för nära väggen då hästarna lär sig o trycka upp dem ditåt.
annars kan man väl köpa nån billig fender eller vad det nu heter på tex biltem en sån liknande gummiboll på ca 15 cm som man kan binda upp i boxen sån köpte vi till hagen men det sket hästarna i=)

Gud vad bra, då får pappa trolla fram en såg åt mig så går jag mot skogs imorgon och sågar en gren av något träd, då kommer han bli glad.

Han är världens pillrigaste häst och står ogärna still i boxen om nätterna, han får kvälls hö nu också även om han står på fri tillgång ute, bara för att han ska ha någonting att göra så han inte river stallet.

Han har fått stå som sällskapshäst inne nu till min systers häst som tyvärr blev sjuk i någon mystisk sjukdom och då har han endå skött sig rätt fint och stått som ett ljus, var inte ens grisigt i boxen igår men idag.. alltså, det värsta jag sett. :crazy:

Köp en sån där leksak från H**ks? :D De är billiga och sägs ska vara roliga för hästarna. Det är typ en boll som man fyller med godis och så måste hästarna läsa sig att pilla ut dem, typ. Har inte helt fattat vad det går ut på men de är ju en leksak som är gjord för att hänga i boxen iallafall. :)

Liknande trådar

Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 223
Senast: Trissa
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 957
Foder & Strö Min konvalecent har precis fått flytta ut på stallets lösdrift och han trivs verkligen jättebra. Jag har dock lite funderingar på om det...
2
Svar
22
· Visningar
7 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka