Hemma jämt?

G

Gefjun

Försöker ju förbereda mig så mycket som möjlig innan valpen ska hämtas. Läste nu på ett hundforum där någon skrivit att man bara ska vara hemma med valpen i flera veckor och att den inte ska följa med någonstans. Anledningen var att valpen kunde bli stressad av nya miljöer.

Vad tycker ni om detta? Att man kanske tar det lite lugnt första tiden, men bara valpen blir hemmastadd måste den väl kunna följa med och hälsa på någon, eller?

Sv: Hemma jämt?

Det beror ju helst och hållet på valpen, MEN det är faktiskt så att fram tills den är ungefär 12 veckor så har den sin starkaste präglingsperiod, så då ska man passa på att göra lite varierade grejer, åka bil, titta på katter osv.

Detta för att de har väldigt lätt för att ta till sig saker då, men det medför ju att de är känsliga också. De får ju inte sin vaccinering vid 12 veckor, så vissa påstår att de inte ska träffa andra hundar förrän efter det, men det kan vara väl värt det.

Så ta du med valpen, den måste få hänga med, även om det inte ska vara massa flängande.

//E

Ja, det är ju så jag också tycker! Man hör och läser så mycket så man vet ju inte vad man ska tro!

Jag började ta med min hund när jag haft henne hemma 3-4 dagar (eller, det kanske t.o.m. var en vecka, kommer inte riktigt ihåg). Då hade hon blivit så tuff så det märktes att hon klarade av att få utforska världen lite mer. :)

Låt valpen acclimatisera sig några dagar hemma hos er och börja sedan leva "som vanligt" med valpen, låt den följa med, ta gärna med nån "hemmafilt" eller liknande, så har den en extra trygghet med sig om det behövs. De flesta valpar behöver det inte, men det skadar ju inte att ha med uti fall att...

Ja, det viktigaste måste väl vara att man ser hur valpen gjort sig hemmastadd och så.

Ska göra så beroende på hur hon är. Att ta med något som trygghet till att börja med kan ju vara bra!

min hund va med i stallet efter en vecka ( hon va då 13 v gammal ). men då bara en kortis när det inte va några hästar inne .men iof. så har jag aldrig sett henne med svansen mellan benen - hon är rätt stabil ... sen hade jag precis slutat skolan när min valp kom så jag va hemma men lät henne åka buss,tåg, träffa andra hundar, bada, klippa klorna mm ganska snart så att hon vande sig ..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 848
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka