Hemförsäkring/bredband och sånt!

strawberrysylt

Trådstartare
Wihoo, kontraktet påskrivet (ska hyra en liten etta) och då har jag fått massa lyxproblem som vilken försäkring och bredband och sånt jag ska välja. Eftersom jag är en jämförande och sparsam person undrar jag då vad ni alla har för något och för- och nackdelar. =)

Hemförsäkring, har ni även drulleförsäkring och olycksfallsförsäkring?

Bredband, vad betalar ni? Jag har studentrabatt ett tag till och har några olika jag kan välja på som skulle kosta mig 199:- i månaden, är det bra pris?

Fyll gärna på med mer det är man ska välja =)

//r

Wihoo, kontraktet påskrivet (ska hyra en liten etta) och då har jag fått massa lyxproblem som vilken försäkring och bredband och sånt jag ska välja. Eftersom jag är en jämförande och sparsam person undrar jag då vad ni alla har för något och för- och nackdelar. =)

Bredband, vad betalar ni? Jag har studentrabatt ett tag till och har några olika jag kan välja på som skulle kosta mig 199:- i månaden, är det bra pris?

//r

Hemförsäkring och olycksfallsförsäkring är ett måste. Sedan tänker jag vara jättetråkig men kolla också på livförsäkring. Jag tecknade inte någon när jag var yngre och frisk, nu är det försent eftersom jag har en sjukdom som gör att det inte är lönt eftersom den ger en så stor reservation.

Bredbandet låter billigt men det beror ju på hur mycket surf du får. Jag betalar 249 kr/månad och har 50GB vilket räcker gott och väl för mig. Dock streamar jag aldrig film så det beror helt på hur din förbrukning ser ut.

Tack för ditt svar!

Jag var inne o pratade med en på länsförsäkringar o han skrev upp på en lapp, som jag förstod det var man inte tvungen att ha en olycksfallsförsäkring? (fast det vill man väl ha!) enligt honom kunde jag typ välja på en liten, medel eller stor olycksfallsförsäkring, han föreslog den lilla...
Hemförsäkring däremot förstår jag att man måste ha, det är väl om man typ sätter eld på huset och så? Men sen drulleförsäkring, det är på mina egna dyra saker va? Jag har inga dyra grejer... och så är det väl alltid en självrisk ändå? Livförsäkring sa han inget om, men ska fundera på det.. vad kostar det ungefär?

Vilket bredbandsbolag har du? =) Jag har inte streamat filmer hittills, men vet inte hur jag kommer göra nu med tv eller inte. Ska jag inte ha tv, vill jag nog se film på datorn...oo alla dessa val ^^....

//r

Tack för ditt svar!

Jag var inne o pratade med en på länsförsäkringar o han skrev upp på en lapp, som jag förstod det var man inte tvungen att ha en olycksfallsförsäkring? (fast det vill man väl ha!) enligt honom kunde jag typ välja på en liten, medel eller stor olycksfallsförsäkring, han föreslog den lilla...
Hemförsäkring däremot förstår jag att man måste ha, det är väl om man typ sätter eld på huset och så? Men sen drulleförsäkring, det är på mina egna dyra saker va? Jag har inga dyra grejer... och så är det väl alltid en självrisk ändå? Livförsäkring sa han inget om, men ska fundera på det.. vad kostar det ungefär?

Vilket bredbandsbolag har du? =) Jag har inte streamat filmer hittills, men vet inte hur jag kommer göra nu med tv eller inte. Ska jag inte ha tv, vill jag nog se film på datorn...oo alla dessa val ^^....

//r
Kolla vad grannarna har och om de är nöjda och vad de betalar.

Är du student så kanske du kan få rabatt på hemförsäkringen. Kolla med olika bolag, jag tror det finns någon jämförelsesajt.
Jag fick studentrabatt när jag pluggade 2003 så betalade under 1000 kr för hemförsäkring och olycksfallsförsäkring. Har kvar samma än idag men nu kostar den ca 1400/år.
Livförsäkring förstår jag inte vitsen med om man inte har barn, den faller väl bara ut om man dör? :confused:

Kolla att det är ett högt belopp på ansvarsförsäkringen i hemförsäkringen, ifall du råkar orsaka skada för någon annan. Jag tror mitt belopp är 5 miljoner.

Tack för ditt svar!

//r

En hemförsäkring täcker lite av varje, tex bohag/kläder om något händer med huset/lägenheten. Kolla hur mycket den täcker, bohag/kläder kostar mer än man tror när man räknar ihop det. I de flesta ingår också en reseförsäkring (läs villkoren noga). Aldrig att jag skulle låta bli att ha olycksfallsförsäkring, det finns inte.

Livförsäkring kostar olika, kolla priser och villkor noga. Det är inget man vill tänka på när man är ung men jag önskar som sagt verkligen att jag gjort det nu vid 43 års ålder och det är försent.

Som student kan du ju få bra rabatter men kolla upp bolagen som ger studentrabatter noga, tex olycksfallsförsäkringen är bra att ha obruten i samma bolag även efter studierna. Jag vill verkligen byta min till mitt huvudbolag men tom de rekommenderade mig att inte göra det eftersom jag varit tvungen att utnyttja den en gång (kraschade rejält med en King Cab).

Jag har Tele2 för både bredband och telefoni och är väldigt nöjd med både service och pris. De har ingen bindningstid på de olika abonnemangen, man kan ändra mängden GB en gång per månad. Då är det lätt att anpassa efter hur mycket det visar sig att man använder.

@Linda8142: I vissa livförsäkringar kan man få ut pengar vid kroniska sjukdomstillstånd samt att när du väl är äldre och kanske är sjuk (som jag) får du sådana reservationer att det inte är värt att teckna en. Man kan också lägga till en del som ger ökad ersättning vid sjukskrivning men samma sak där för mig, det är ingen idé.

Hemförsäkring måste man ha. Det finns bostadsbolag som vägrar hyra ut om manitne har hemförsäkring. Det står i kontrakten.

Livförsäkring har jag personligen aldrig ens funderat över. Dels pga sjukdom men också för att den ger belopp till efterlevande, inte mig. Jag använder mina pengar medan jag lever, min avkomma har en far god för miljoner så hon klarar nog att jag trillar av pinn.
Olyckfallsförsäkring likaså. Det som händer det händer. Jag behöver den inte. Som sagt - jag använder pengar jag har.
Drulleförsäkring? Hur ofta behöver man en sådan? En redig hemförsäkring täcker mycket.

Tack allihop för era svar :)
När vi frågade lite snabbt på länsförsäkringar skulle det kosta mig 770:- om året dvs ca 65:- i månaden med hem-, drulle- och en liten olycksfallsförsäkring. Så visst, det är inte mycket pengar, men jag vill ju veta vad jag betalar för o inte. Jag googlade studentrabatt på försäkringar och hittade inget som var billigare.

Ni kommer med intressanta synpunkter om livförsäkring, jag har inga barn nu och vet inte om jag kommer få, men kan ju hända.

Frågade kollegor på jobbet o dom sa att drulleförsäkringen gäller om jag råkar förstöra nån annans egendom också inte bara mitt eget... det kan ju vara bra...?

Ska boka in ett riktigt möte på min bank och fråga alla dumma frågor, de lär ju vara vana :)

//r

Det vet jag inte... och nu gick jag in på länsförsäkringar och läste om hemförsäkring... det står;

Vad gäller hemförsäkringen för?
  • Egendomsskydd - om något skulle hända dina ägodelar
  • Ansvarsskydd - om någon skulle kräva dig på skadestånd
  • Rättsskydd - om du hamnar i en tvist och behöver anlita advokat
  • Överfallsskydd - om du råkar ut för misshandel
  • Reseskydd - om något skulle hända dig eller dina ägodelar på resan
  • Identitetsskydd - om du råkar ut för en ID-stöld

Vad ingår i egendomsskyddet?
Egendomsskyddet i hemförsäkringen ersätter bland annat

• inbrott
  • bränder
  • vattenskador
  • skador på hushållsmaskiner och installationer
Om man tittar på ansvarsskydd så känns det som om det är ifall jag skadar nån annans saker ju? Eller? Och första punkten, det är typ inbrott alltså, men om jag är klantig själv och förstör saker då behöver jag en drulleförsäkring..?

//r

//r
Vill bara puffa för att teckna riskförsäkringar (typ sjuk- och olycksfall=) medan du är så frisk att du fixar att fylla i en hälsodeklaration utan att få reservationer. Viktigt! Gå in och sök på sjuk-olycksfallsförsäkringar på nätet och bilda dig själv.

När vi frågade lite snabbt på länsförsäkringar skulle det kosta mig 770:- om året dvs ca 65:- i månaden med hem-, drulle- och en liten olycksfallsförsäkring. Så visst, det är inte mycket pengar, men jag vill ju veta vad jag betalar för o inte. Jag googlade studentrabatt på försäkringar och hittade inget som var billigare.

Ni kommer med intressanta synpunkter om livförsäkring, jag har inga barn nu och vet inte om jag kommer få, men kan ju hända.

Frågade kollegor på jobbet o dom sa att drulleförsäkringen gäller om jag råkar förstöra nån annans egendom också inte bara mitt eget... det kan ju vara bra...?

Ska boka in ett riktigt möte på min bank och fråga alla dumma frågor, de lär ju vara vana :)

//r
770 om året är jättebilligt, strax där under betalar jag per månad! :p

@Sar Den här lilla olycksfallsförsäkringen som han jag pratade med tyckte jag kunde ta behövde man inte fylla i nån hälsodeklaration för. Men borde man ha en större olycksfallsförsäkring?

@Elisha Oj! Vad har du då för försäkringar? Ja, det är inte dyrt det där om året, men soms agt jag behöver kanske ändå inte allt.. eller så behöver jag något annat...
--------------

En till boendefråga, vilket elbolag har ni? Vad är bra pris per kilowatt-timme?

//r

@Sar Den här lilla olycksfallsförsäkringen som han jag pratade med tyckte jag kunde ta behövde man inte fylla i nån hälsodeklaration för. Men borde man ha en större olycksfallsförsäkring?

@Elisha Oj! Vad har du då för försäkringar? Ja, det är inte dyrt det där om året, men soms agt jag behöver kanske ändå inte allt.. eller så behöver jag något annat...
--------------

//r

Jag har Vattenfall för de gav bäst pris när jag kollade, plus att kundtjänsten var trevlig till skillnad från den hos tidigare bolag :meh: Bouppteckningen efter pappa drog ut på tiden så jag var fast med tidigare bolag rätt länge. När den var klar ringde jag för att försöka förhandla om priset (som var rätt högt) och blev så satans snorkigt och stöddigt bemött att jag slängde på luren :D Jag betalar 79,63 öre/kWh nu.

Man kan kolla på Elskling men det är oftast bättre att ringa de bolag man är intresserad av direkt, ofta har de erbjudanden som rabatter i webbshoppar eller att man får en powerbank när man ingår avtal med dem. Jag har tecknat fast pris i två år, jag vill kunna ha kontroll över kostnaderna så jag chansar inte med rörligt pris.

Allt beror på just dina behov. Jag har själv en kombinerad sjuk- och olycksfallsförsäkring eftersom jag behöver ekonomisk ersättning om jag genom ett olycksfall eller sjukdom blir invalid. Förutom det har jag en kapitalskattad sjukförsäkring som ger ersättning månadsvis vid lång sjukdom och fyller ut min lön samt en livförsäkring som ger sambon en summa pengar om jag dör.

Du vet ju bättre än mig vilka behov du har i dagsläget och vilka du kan komma att få. Men i dina kläder hade jag valt en kombinerad sjuk- och olycksfallförsäkring ( om än med små belopp) istället för en liten olycksfall.

--------------

//r

Jag betalade samma summa hos Dina Försäkringar innan jag gick över till Folksam. Både min far och bror jobbar med försäkringar och tyckte att det var otroligt billigt så skulle säga att det är ett bra pris. De försäkringsbolag som ville sälja på mig en hemförsäkring (ex. Folksam) var inte alls i närheten när det gällde priset.

Tack för era svar! Har kollat på elskling plus att jag har gått in på några bolags hemsidor, frågat släkt o vänner vad de har för bolag o så... jag tror jag ska välja fortum som det känns nu, de hade en fast månadsavgift på 39 kronor och sen beror det på min förbrukning.. och just nu 900 kronor i rabatt som dras av under 12 månader, så då skulle jag enligt deras beräkningar få en månadskostnad på mellan 60-90 kronor och betala ca 53 öre per kwh medans rabatten dras då. Efter att rabatten är dragen kommer det kosta mig runt 79 öre per kwh eller vad det var. Detta var för rörligt pris, fast det stod inte hur länge man var bunden så det mailade jag och frågade om. Men detta låter väl bra tycker jag...?

Känner mig fortfarande lite vilsen gällande försäkringarna, men ska boka in ett möte som sagt....

//r

Jag vill gärna poängtera vikten av ansvarsdelen i en hemförsäkring. Sakförsäkringar täcker ju per definition din egendom (och/eller din bostad, ditt husdjur mm), vilket litet förenklat betyder att du utan sakförsäkring riskerar att förlora egendomens värde. En ansvarsförsäkring täcker (upp till ett angivet maxbelopp) de skulder du skulle kunna ådra dig om du blir stämd på ersättning för en skada som du själv orsakar - och den summan kan ju potentiellt vara oerhört mycket högre än vad dina ägodelar är värda. Ansvarsförsäkringar träder oftast in med ersättning om/när du väl blivit dömd att ersätta någon, det ligger förstås i försäkringsbolagets intresse att slippa betala så ansvarsförsäkringen är ofta kopplad till rättshjälp. Därför menar jag att ansvarsbiten är väldigt viktig.

Drulleförsäkring kallas normalt allrisk, och som du själv skriver är främsta nyttan att täcka mindre utgifter när man själv har klantat sig. Självrisken är ofta lägre än för en reguljär sakförsäkring, och aktsamhetskraven kan vara litet mildare.

@strawberrysylt Du vet väl att du får två elräkningar? En från nätägaren för abonnemang och elöverföring och en från elbolaget du väljer, för själva elen. Om nätägaren och leverantören är samma så tror jag det kommer på samma räkning.
Är de 53 örena inkl skatt och moms? Det låter väldigt lite.
Rörligt pris är just rörligt så det kan komma att kosta mer eller mindre.

@Linda8142 Jadå, det vet jag =) Jag får Ellevio som nätbolag, men jag tror inte man kan ha dem som förbrukningsbolag. Mailade just Ellevio för jag fattade inte vad min månadskostnad hos dem kommer bli. Den kan jag ju ändå inte påverka iofs, men iallafall.

Såhär står det på Fortum=
prisel_582b2e329606ee2331a42a05.png

//r

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025