Hembesök!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

GaurdianAngel

Telefonen ringde, har en kompis som berättade att hon ska på inskrivning imorgon. Hon har hört att de ibland gör hembesök. Stämmer det? Av vilken anledning ska de hem och titta? Vem är det som kommer på dessa hembesök? Vad görs på besöken?

/G.A som inte kan detta och söker hjälp hos Er kunniga föräldrabukisar. :D

Ps. Gärna snabba svar för hon ska dit idag. :smirk: En smula nervös ,tror jag hon är. :angel:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hembesök!?

GaurdianAngel skrev:
Har en kompis som ska på inskrivning imorgon. Hon har hört att de ibland för hembesök. Stämmer det? Av vilken anledning ska de hem och titta för? Vem är det som kommer på dessa hembesök? Vad görs på besöken?

Ps. Gärna snabba svar för hon ska dit idag. :smirk: En smula nervös ,tror jag hon är. :angel:

Inskrivning??? Var???

Hrm... glömde. :o Hon är gravid och ska på inskrivning till MVC.

Vi har fått hembesök båda gångerna. Fast det var ungefär 2 veckor efter vi kom hem från BB. Det är vår bvctant(tappade ordet) :angel: som kommer för att prata lite.

Fast då görs det alltså efter att barnet är fött? Inte nu, hon är gravid i v. 10 och ska träffa sin BM för första gången.

Jag tror att de flesta landsting gör hembesök de närmaste dagarna när man kommit hem från BB. Och då kollar de inte på något sätt hemmet, utan är där för att man ska kunna ställa frågor och få råd i hemmiljö.
Ibland kan det nog vara lite "kaos" när man precis kommit hem från BB, och det kan vara rätt jobbigt att behöva ge sig iväg för att träffa bvc, så då är det kanske tacksamt att någon kommer hem så att man kan ställa alla tusen frågor man säkert har.

Mig missade de i alla fall, men det beror på att vi hade otur, och min mamma dog när vårt barn föddes, så vi var iväg på begravning o sjukhusbesök mm, så de fick aldrig tag i en.

Så hon kan vara lugn ett bra tag framöver....

Fast anledningen till att hon ringde mig (??? vet inte varför??) var för att hennes sambon hade pratat med en jobbarkollega att de hade varit hemma hos dem i samband med inskrivningen på MVC.

GaurdianAngel skrev:
Fast anledningen till att hon ringde mig (??? vet inte varför??) var för att hennes sambon hade pratat med en jobbarkollega att de hade varit hemma hos dem i samband med inskrivningen på MVC.
hmm, det låter lite ovanligt. Vad ville de prata om då? :confused:

De enda hembesök jag har fått var från BVC när barnet väl är fött och från dagis när första barnet skulle börja.

Ingen aning. Men det måste väl tillhöra ovanligheterna. Det finns väl ingen anledning till ett besök innan bebis kommit.

Men i "normala" fall så görs det alltså när bebis kommit?

Måste snabba mig och ringa och lugna min kompis, hon ska vara där kl 13.00. :D Varför hon nu ringer mig, JAG har ingen aning om sådant. :D :crazy:

GaurdianAngel skrev:
Telefonen ringde, har en kompis som berättade att hon ska på inskrivning imorgon. Hon har hört att de ibland gör hembesök. Stämmer det? Av vilken anledning ska de hem och titta? Vem är det som kommer på dessa hembesök? Vad görs på besöken?

Här gör de hembesök först när barnen är 8 månader. Men det är ju alldeles för sent. OM man nu skulle ha knarksprutor och spritflaskor högt och lågt, inte ha städat sen 1982 osv så är ju barnet redan utsatt för all skit i världen. Jag tycker det är bra med hembesök. Men egentligen skulle de vara oförberedda för att man skulle få en riktig bild av barnets blivande hem.

Men snälla du! Du menar alltså att du tycker att det skulle göras hembesök för att kolla barnets hemmiljö!?!? Integritetskränkning, säger jag....

Jag tror nog att det är som beskrivits av andra här ovan - att hembesök görs för att man skall kunna få ställa frågor i lugn och ro hemma.... Att jag sedan, om jag blivit erbjuden hembesök, hade tackat nej, det är en annan sak.

Jo jag tror att en hel del tragedier skulle kunna undvikas, ja - det finns trots allt hem som absolut inte bebisar bör hamna i. Problemet är väl att alla (normalfamiljer) andra skulle ta illa vid sej och slå på stora trumman. Om försäkringskassan får göra oförberedda hembesök för att kolla om du verkligen är sjuk, så varför skulle inte barnmorskan kunna göra samma sak? Man är ju trots allt inte skyldig att släppa in dom? Det är lagförslag inlagt om "hund-körkort resp hästkörkort", men "bebis-körkort" har inte ens nämnts.

När min mor fick min son -64 var hon ensamstående, och socialen gjorde oförberedda hembesök rätt som det var för att kolla att allt stod rätt till, men det var inte riktigt DEN skräckscenen jag ville ha tillbaka, så menade jag inte. Men jag tycker det är helt OK med ett hembesök innan födseln, själv hade jag inte tyckt det var nåt konstigt med det. Det vore väl bra att få tips och råd om hur man kunde göra saker bättre för barnet i hemmet, precis som man gör vid 8-månaderskollen?

Lejonflickan skrev:
Det vore väl bra att få tips och råd om hur man kunde göra saker bättre för barnet i hemmet, precis som man gör vid 8-månaderskollen?

Själv skulle jag bli oerhört stressad av att just ha kommit hem trött och det första jag skulle behöva tänka på var om det var städat. Tips kan man väl få annat än hemma. Den som ville hem till oss pratade inte engelska (i Belgien) så det fick vara för min del. Dessutom hade de säkert förfasat sig över skandinavisk barnuppfostran. Bara man tog ut dottern till lekplatsen i regn så blev man uttittad... :crazy: :D

Äsch inte tror jag de tittar på hur välstädat det är, bara det inte är en sanitär olägenhet. När BVC kom hem när sonen var 8 månader hade jag inte städat ett dugg noga, dessutom passade sonen som låg naken på filten på att bajsa och hade lyckats kladda ner hela sej själv och halva köket innan jag upptäckte det hela. När det ringde på dörrn stod jag mitt upp i att försöka hyfsa till ungen någorlunda, och inte tusan blev jag anmäld inte. Jag tycker folk stressar upp sej i onödan, de är troligen också föräldrar och vet att det inte är så lätt att ha det perfekt jämt.

Lejonflickan skrev:
Äsch inte tror jag de tittar på hur välstädat det är, bara det inte är en sanitär olägenhet. När BVC kom hem när sonen var 8 månader hade jag inte städat ett dugg noga, dessutom passade sonen som låg naken på filten på att bajsa och hade lyckats kladda ner hela sej själv och halva köket innan jag upptäckte det hela. När det ringde på dörrn stod jag mitt upp i att försöka hyfsa till ungen någorlunda, och inte tusan blev jag anmäld inte. Jag tycker folk stressar upp sej i onödan, de är troligen också föräldrar och vet att det inte är så lätt att ha det perfekt jämt.

Nej jag tror inte heller att de tittar på hur välstädat det är men jag skulle sitta och oroa mig... :D

Sjalen skrev:
Nej jag tror inte heller att de tittar på hur välstädat det är men jag skulle sitta och oroa mig... :D

Jo, det kanske är så för de flesta.....jag hade nog inte vett på att tänka på det sättet.... ;)

Det är faktiskt en av anledningarna till att de gör hembesök, just att kolla hemmiljön så att barnet inte ska fara illa. Obs att det inte är städningen utan stämningen i hemmet som kollas.

Ni som har det OK hemma - nu menar jag inte städning - kan väl se det som så att ni bjuder på det besöket för att något barn kanske kan få hjälp som verkligen far illa.

Om alla hem blir besökta så är det det svårare att neka för dom som behöver kollas.

BVC samarbetar med soc, och sälvklart så kommer dom på hembesök i kombination med att kunna prata med föräldrarna i lugn hemmamiljö SAMT kolla så att det inte står öppnade ölburkar och tomma spritflaskor på vardagsrumsbordet, stinker inpyrd rök och i övrigt ser boendet ut som ett råtthål. OM så vore fallet så har dom lite extra koll på hur det barnet har det - och ja, personligen tycker jag att föräldrarna ska få välja om dom vill ha ett hembesök eller om man vill ta det på bvc.

Eftersom min tjej var liten vid födseln, och åt dåligt så var vi inbokade på bvc 2 dagar efter hemkomsten. Då var vi med båda två, och bvc-sköterskan tyckte att hon redan träffat oss, så vi slapp detta hembesök.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 55 minuters telefonkö på Unionens rådgivning, vill du bli uppringd... Jag hoppas att de ringer upp nu och sen inte kopplar mig vidare...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 947
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama