Hem o fritid juni

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt.

To 6 juni – Magkrasch och stugsittande
…i fjorton dagar.

Brorsan fyllde 60 år, 24 maj och vi firade med grill, vilket var länge sedan. Jag vet inte om det var det eller något annat som strulade igång min mage och mina tarmfickor. Men jag har knappt kunnat gå utanför dörren sedan dess. Jag ringde vårdcentralen igår, eftersom jag överkonsumerat looperamid och levt på vitt bröd, ris och salta kex typ. Svaret jag fick "försök ett tag till"... Vi får hoppas att det är OK, tills i morgon eftermiddag, då jag ska på "inskrivningssamtal"

Fr 7 juni – Hur en bra morgon kan börja

Dagen börjar bra. Katträdda N från hemtjänsten.ringde 06.35 och muttrade tjurigt "stäng in katten jag kommer 07.20".

Samtidigt fick jag sms från J på Arcus som stod utanför o ville hämta rullatorn. Jag tänkte prata med hen om det i em. Så nu har jag fått i väg den.

Jag ringde upp N och sa "du behöver inte komma, jag kör barfota idag". Då kvittrade N som en glad lärka "tack"

Jag går o lägger mig o sover en stund till.

Det här blir en bra dag
Det här blir en bra dag
Det här blir en bra dag

Sov till kvart i elva. Nu ska jag ta en dusch och sen brunch innan jag ger mig ut i solen och tankar energi, innan "inskrivning" på Arcus igen.

Sö 9 juni – Våga vägra våg

Även om det inte är någon risk för övervikt här.

Magen har inte tillåtit mat sen 24 maj... tuggat i mig fyra kartonger looperamid, vilket är överkonsumtion de luxe, probimage och nu har jag proIBS kvar att använda... Det jag äter är vitt bröd, banan, ägg och ris. Men det går i stort sett rakt igenom. Ringer man vården... försök ett tag till. I morgon börjar "steg till arbete", från dag ett, igen och jag hoppas att magen håller sig de timmarna i alla fall.

Nattsömnen är si och så i natt somnade jag ordentligt så jag sov som avsvimmad från kl 6 ungefär...

L, skulle komma 10.50 idag och jag sov djupt 8..50. då det skramlade och rasslade i hallen i 5-10 minuter. Jag blev rädd att Minnie fastnat i en bortglömd kasse. Jag är jättenoga att direkt jag kommer från affär, att vika ihop och lägga undan kassar om jag inte klipper av handtagen på en papperskasse åt henne , då och då. Jag försökte ta mig upp. Men såg då att Minnie låg vid mina fötter. Så jag tänkte då är det väl nån som springer i foajén, in- eller utflytt och lägger mig igen. Men då hör jag att det är i carlocen i min dörr det låter. Till sist ringer det på dörren och M, kommer in.
,"Förlåt att jag är sen. Men jag visste inte att man inte tog sig in från gatan."

"Du är inte sen, L skulle komma 10.50."

"Jaha, men L, är sjuk."

...och då byts både personal och tid med 2 timmar...

Inget sommarväder idag, så jag är glad att gjorde vad jag skulle på väg hem härom dagen, även om jag hellre går och röstar den dag som "ska vara" av traditionsbundenhet 😉.

För jag undviker sen 24 maj, att gå utanför dörren... 😛

Men i morgon måste jag och hoppas jag klarar fem timmar om dagen, inklusive färden till och från Arcus, måndag till fredag utan magkrasch de timmarna.

Minnie gillar inte heller dagens väder och vankar oroligt omkirng. Hon har sovit i sängen hela natten, samt på förmiddagen, då jag somnade om. Jag funderar på att gå o lägga mig igen.

Senast ändrad:

12 juni. - Sova är överskattat

Jag försöker hålla kontinuerliga sängtider och hoppas att nån gång få sova ordentligt. Det inträffar en natt varannan månad. Det var inte i natt. Jag hade fortfarande inte somnat halvtre i natt. Men sen nån gång...

Jag vaknade sju och då var det bråttom. Magen hade ingen lust. När jag inte törs äta knappt någonting, ris... kokta grönsaker, vitt bröd, hårt bröd och kex... I övrigt probimage, ProIBS och Looperamid. Och magen ändå inte håller ihop.

Det är ju stressen över Arcus, försäkringskassan och ekonomin som också är involverat. Men att vända skutan ÄR inte det lättaste. Det minns jag ju sist, även om det gick. Och jag blev helt skuldfri. Här verkar det bli värre och jag ska ta nån eftermiddag när jag mår hyfsat och dra upp till servicecenter och tala med nån positiv handläggare där och visa mina papper.

Jag ska skvimpa i mig vatten med resorb och proibs och se om jag törs dra iväg till Arcus sen.

Senast ändrad:
Jag hann bara hem, så drog magen igång igen. Jag gick och lade mig mellan "springandet" och lyckades sova 1.5 timme. Petat i mig en tallrik ris och några liter vatten. Minnie o jag sitter vid datorn spelar lite spel o pratar :) Jag behöver leta reda på tvättmedelflaskan till på måndag. Den har en tendens att få fötter.

to 13 juni - Sömn i natt...

2.5 timme
1 timme
2.5 timme

Frukost; rostat bröd och resorb

långärmad tröja, fleecejaca och fodrad vindjacka. Jag får nog ta fram täckjackan igen. För det var inte varmt o skönt att promenadscootra till Arcus.

Senast ändrad:
När jag kom hem, var dörröppnaren ur funktion. Jag försökte balansera, öppna dörren med handkraft, knyta upp dörren och ta mig in. Då kom en "granne" tvärs över gården femtio meter bort springande och knöt bort snöret åt mig och ojade sig. Jag tackade för hjälpen, hämtade posten tog mig in, förbi katten och felanmälde dörröppnaren.

Sen kraschade magen, för idag...

Bifogade filer

• 448251122_10160668005872620_8103754806707464561_n.webp
    448251122_10160668005872620_8103754806707464561_n.webp
    10,7 KB · Visningar: 128
Det var värt ett försök... till nya glasögon, tror det var minst sju år senast och kanske weekendresa... Sthlm, Gbg, Nordens Ark...
Men ensamstående utan barn, har svårt att få fonder...

Trevligt med svar i alla fall
Det verkar inte vanligt enligt de fb-grupper jag är med i...

Bifogade filer

• 448311039_10160668005917620_2164283707391186674_n.webp
    448311039_10160668005917620_2164283707391186674_n.webp
    10,8 KB · Visningar: 125
Senast ändrad:
Fredg 14 juni

Väckning tjugo över sju, sovit 2.5+2.5+2 i natt.

Jag vet inte om det är sommaren eller om Minnie försöker trötta ut mig. Just nu duger enbart torrfoder, samt Mush en till två gånger i veckan...

Men det är hon som får ge sig.

Hon ligger en halvmeter från matskålen och stirrar på den. Mjau m kyckling och en Musulle serveras.

...

Nu har the dramaqueen svimmat på köksgolvet...

Själv har jag ätit en halv stekt (inte halvstekt, bäst att förtydliga) hamburgare och perfekt tillagade pommes i ugn.

Nu ligger "vi" alternativt sitter på "hemmakontoret", har startat laptopen o laddar mobilen.

Senast ändrad:
Min nacke och ryggrad, började säga ifrån på förmiddagen. Men på grund av personalbrist är det svårt att få gehör, för att jag behöver få min stol professionellt inställd av utbildad arbetsterapeut.

Jag letar febrilt efter min nackstödkrage, den har fått fötter. Den ska ligga på hyllan ovanför skrivbordet. Men i och med att det varit olika städpersonal sen april, är den spårlöst borta... Så jag får hoppas att huvudet sitter kvar över helgen.

Lö 15 juni

Sömn 2, 2, 2, 2 och 2 mellan 22.00 och 10.15.

A kom 10.50.

Jag lyssnar på ljudbok och letar jobb och poddar. Men ska nog lägga mig en stund. Det fattas en hel del sammanhängande vila och sömn.

Senast ändrad:
Sö 16 juni

sömn 2, 3, 2

Dusch, internetspel, strumpor på, sängbäddning, sopor ut, brunch, TV, diskmaskin, plockat tvätt till tvättkorg, vikt och lagt undan ren tvätt, fixat mer sopor till i morgon. Nu ska jag värma en lasagne, njuta och sen spela lite datorspel.

Lasagne, TV och lite slösurf.

Kvällsbesöet 21.30 och hen hade med sig godisstics till Minnie, som vanligt.

Senast ändrad:
Handlat för en slant jag fått i ett brev från Göteborg utan avsändare. Jag fick be en mamma på gården öppna porten hemma, då öppnaren inte är fixad. Ont i nacke o kropp till den grad att jag var illamående. Sov ett par timmar, sökt jobb och slösurfat en stund. M från Arcus hade mejlat. Hen tittar förbi i morgon förmiddag. Nu en stund vila, innan té och smörgås.

Jag måste ringa vc i morgon och förnya recept. 1177 krånglar för mig och tar inte emot medicinerna jag försöker lägga in.

A kom 21.40. Nu vattenpåfyllning och tandborstning, innan sängläge o ljudbok - Folket på Engeløya.

Senast ändrad:
Ti 18 juni - Pension, undrar hur många timmar den räcker.... när jag börjar betala räkningar

Sömn; 1, 1 1, 1, 1. Men konstigt nog är kroppen utvilad. Det är väl tack vare att jag låg på sängen ett par gånger i går eftermiddag och kväll.

Svängde förbi Mc D för en liten cappuccino o en toast, på väg till Arcus. Soligt väder och jag stannade halvvägs efter kanten på en cykelbro och skådade ut över motorvägen...

Gammal skolkompis som städat garderoben kom förbi med en papperskasse kläder.

S kom och vi har hjälpts åt med städ, när hen inte springer i tvättstugan.

Jag har hunnit äta lite carbonara.

När S lade hårborste och klotång på akvariet... hände en grej, när Minnie skulle hoppa upp o värma magen.. Jag hoppas att jag kommer ihåg att fråga om kvälls-S kan hjälpa mig, för jag når inte dit.

Minnie ligger fortfarande på golvet o stirrar misstänksamt på tavlan... Hårborsten och nageltången är instängda i badrummet, för att förhindra fler incidenter...

Bifogade filer

• livsfarliga prylar på akvariet.webp
    livsfarliga prylar på akvariet.webp
    31,6 KB · Visningar: 61
On 19 juni

Sömn 1, 1 1,1

Ljudbok just nu; Attraktionslagen av Jerry och Esther Hicks, många bra och tänkvärda insikter.

On 19 juni.

Det skulle vara åska, drivis och spöregn mellan 12-14. Men det kom kraftig regnskur 11.15-11.30. Så jag kom hem torrskodd. Dörröppnaren inte fixad. Jag satt utanför o väntade, tills damen som hämtade sin post igår, även hämtade sin post idag kunde öppna. Tur, för det mörknar igen....

Jag gick in på hyresvärdappen för att kolla i vilket läge anmälan var. Den är mottagen och åtgärdas inom 3 veckor. Ska man som funktionsnedsatt i yrkesverksam ålder i arbetsmarknadspolitisk åtgärd med obligatorisk närvaro må-fre, inte kunna ta sig ut och in från sin bostad på 3 veckor???

Då behöver jag med andra ord inte betala juli månads hyra förrän sista veckan i juli... Vad då... "Jag betalar inom 3 veckor..."

Stenugnsbakad fryspizza cappriciosa som tröst...

To 20 juni

Sov 3 timmar innan sträck, sedan 2 och en.

Startat ny ljudbok. Depphjärnan med Anders Hansen. Filmföreläsningarna på Arcus har tagit upp hela boken känns det som. För jag känner igen allt. Men helt OK.

Härom dagen, hittade jag en kycklingröra för baguettas med kort datum. Det har varit lyxfrukostpålägg på rostad smörgås ett par dagar och röran kan rekommenderas om man gillar kyckling/curry. Som JAG gillar och jag respekterar om ni inte gör det.

Men det var i alla fall ett tips.

NÄR får vi tillbaka sommarvädret?

Nu, ska jag kasta mig på "Eliten" och dra mot "vuxendagis" i Bista.

18 minuters färd ÄR överkomligt... så länge det är uppehåll dit. Hem, är det strunt samma. För hemma kan jag vira in mig i morgonrock och handduk eller filt och hänga upp kläderna.

Igår fick jag mejl från arbetsterapeuten på af, som bad om ursäkt för allt strul. Det kändes ju bra med det i alla fall.

Oj, nu tittar solen förbi nästan mot väggen. Som sagt, nu ska vi spränga porten för att ta oss ut, Eliten o jag.

Under tiden man väntar på att nån passerar, som man kan be om hjälp att öppna dörren kan man njuta av häcken runt uteplatsen

Nu in och försöka få tag på tele2. Jag har kombinations avtal TV, bredband och telefon... Men telefonnät verket har pajat ihop... Snabbt fixat, det var "fnurra på tråden" När det problemet var fixat, skickades jag vidare till abonnemangsavdelningen, så jag kunde sänka lite abonnemang. Alltså, så serviceminded folk där. <3 Skönt med något positivt i all bedrövelse i övrigt.

Min gata byter snart namn till "Familjen Hallbloms gata". Jag och min farbror har bott grannar i alla år och nu flyttar brorsan hit också :D

Bifogade filer

• IMG_20240620_141837.webp
    IMG_20240620_141837.webp
    269,7 KB · Visningar: 33
Senast ändrad:
Fre 21 juni - Trevlig midsommar!

Jag gick o lade mig 21.30 och har sovit till o från hela natten, 6.5 timme. Så det känns riktigt skapligt. Det är INGEN midsommarvärme. Men nu är det youghurt, kaffe och smörgås.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
496
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 319
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 120 kr färdtjänst och 55 kr Carlsberg Hof, dagens nota.... Chaufförerna fick knuffa mig i rullstolen, genom snödrivor här och där, med...
Svar
0
· Visningar
330
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama