Heltäckande snösulor?

Springsteen

Trådstartare
Jo jag har ett problem med min märr, vanliga snowgrips hjälper inte alls mot snön och hon får extrema snöklampar och styltor på framfötterna.

Hon har mycket djupa hovar och det går inte att ändra på det, men det är anledningen till att hon får så mycket styltor i framfötterna, att hon
även har ringskor fram gör inte saken bättre.

Förra vintern fick jag lösa det genom att rida i ridhuset, skotta paddocken varje dag samt rida på plogade vägar när jag skulle rida ut.

Nu har vi flyttat och står utan ridhus, jag tror även att plogade vägar lär bli svåra att komma till när jag ska rida ut.
Hagen går såklart att skotta, men då måste hon som förra vintern gå i en 20x20m paddock istället för i hagen på flera hektar.
Jag har ingen möjlighet att skotta runt två hektar mark varje dag. ;)

Finns det några andra lösningar? Någon annan slags sula man kan använda? Fungerar det med vanlig heltäckande sula?

Tacksam för eventuella tips och svar!

Sv: Heltäckande snösulor?

Fråga din hovis om den verkligen behöver ringskor nu sedan trakten har återhämtat sig med råge.

Man ska ha en mjuk variant som inte blir hård av kyla å andra sidan så var det kallt förra vintern o styltor bildas bara så länge den går att forma till snöbollar- kramsnö.
Man kan fatta galopp o styltorna slås ut.
det är bara i skritt som de kan bildas- av kramsnö.

Vanlig hård heltäckande sula + ringskor bli rena gjutformen för styltor. Hittar man MJUK hel sula, tänk dig mjuk som ett sönderklippt GB-glasslock funkar det dock.

Sen finns ProPad, rena miraklet mot styltor, vet ej hur det funkar med ringskor dock då jag inte kunde fortsätta ha propad på Lillen då han har för små fossingar och för platta sulor och får en kant på fel ställe som trycker.

TYVÄRR så med ringskor tenderar även 'kall snö' att skapa styltor, antagligen just för det blir som en gjutform. Temporärt kan man kleta stearin på den hå¨rda sulan ('torrt stearin') för snön inte ska fastna under ridturer, men i hagen är det värre.

Haft tre med ringskor och Lillen har det ju nu, och det som funkat bäst var den superdupermjuka sulan - som inte längre tillverkas... Lädersulor funkade bra tills lädret blev stelt och styvt av fukten...

Annars är det väl polpad, om de är bättre nu än förr, men då krävs tåbrodd. Alt fylla hoven till skonivå med någon form av equipak eller liknande.

Jag har aldrig haft en häst med ringskor så hur det blir med det vet jag inte, men jag brukar köra på mustads gråa sulor vintertid och tycker det fungerar bättre än vanliga snösulor.

De sulorna är ju lite mjukare, men jag vet som sagt inte hur det fungerar med ringskor effekten mot vanliga skor skulle garanterat kunna bli annorlunda!

Det finns ju några nya hela snösulor nu, minns ej vad de heter. Du kan ju kolla på dem.

Vanliga sulor (såna platta i plast) funkar iaf INTE, jag hade såna på min gammla häst en vinter av någon orsak, och det var det värsta jag någonsin varit med om. Helt livsfarligt, 10 ggr värre än att inte ha sulor alls...

Nåja axel, trakterna lägre nu än när vi hämtade hem henne för 8 år sedan. :)
Men vi (klinikhovslagaren som skodde hästen när hon kom och jag.) kanske har andra referensramar när det gäller trakters höjd.

Tyvärr så hjälper det inte att galoppera för att få ut styltorna. Skorna kommer inte att plockas av!

Alexandra_W, Jotack jag märkte det förra vintern. Jag körde med GB-glasslock när det var som värst förra året också,
men de satt inte så bra tyvärr. Ska höra med hovslagaren om Propad. Min hovslagare nämde ju polpad, och det är väl
det man får köra på om det inte finns något annat alternativ eller som du skriver, fylla foten med equipak.

Baggisen, Tack för tipset!

Centaur, Åh synd att du inte kom ihåg vad de heter, hade varit intressant! Kanske får slå en pling till solvalla eller täbys
hovisar och höra mig för nästa vecka. De brukar ha det mesta.

Då ska jag stryka vanliga sulor helt! ;)

Hade exakt samma problem med min gamling förra vintern, i år har vi dock kunnat plocka av skorna inför vintern och kan bara hoppas att det fungerar. Det jag fick tips om (men aldrig hann prova eftersom det var slut precis överallt under den helt galna vintern) var silikon-spray (till bilar), på den hela sulan, skulle motverka styltorna, dock snorhalt, så spraya inte inne i stallet... Kanske är värt ett försök om du inte hittar andra sulor?
Hela sulor har jag använt till "vanliga skor" med bra resultat, men i kombination med ringsko var det ingen höjdare.

Fråga hovslager om han kan sätta på remont sko som är fasad och spika med brådsöm (E söm med hård svits på skallen), det bruka hjälpa mot snoklampning.

Pg-beslag? Är ju dock ett sjukbeslag, men om det nu är ett sånt stort proble
Så kan du ju prata med Hovis, och kanske ha det under dom värsta månaderna.

Jag har aldrig haft en häst med ringskor så hur det blir med det vet jag inte, men jag brukar köra på mustads gråa sulor vintertid och tycker det fungerar bättre än vanliga snösulor.

De sulorna är ju lite mjukare, men jag vet som sagt inte hur det fungerar med ringskor effekten mot vanliga skor skulle garanterat kunna bli annorlunda!

Min går med just Mustads gråa 'No shock'-sulor. Blir som sagt rena gjutformen ihop med ringskor, å andra sidan blev det styltor med dem med vanliga dojor med. Sen - det är nog skillnad från häst till häst med, hur lätt/svårt det är bli styltor.

Min shettis fick livsfarligt höga styltor med hufgrips han - första jag haft det funkat SÅ dåligt på.

I år funderar jag på dubbelsulor på Lillen.. De gråa mustad OCH så hufgrips ovanpå. Finns folk som påstår det funkar, och sämre borde det inte kunna bli.

Jag har btw haft ringsko + hufgrips med, det fungerade bättre än hel sula. Men det var ju på häst som kunde ha hufgrips det...

Min hovslagare vägrar PG-beslag på hästar som absolut inte behöver det och jag håller med. Men tack för svaret! :)

Leafhillranch; Ska höra om remontsko. :)

Mumin; Nej det är inte lätt. Men någon spray kanske jag kan testa!

Min hovslagare vägrar PG-beslag på hästar som absolut inte behöver det och jag håller med. Men tack för svaret! :)

Leafhillranch; Ska höra om remontsko. :)

Mumin; Nej det är inte lätt. Men någon spray kanske jag kan testa!

du vet hur dom se utt? dom är fasad på mark siden, den hinder snö och jörd att fästna för det finns igen känt.
Brodsöm fungera rätt bra på is och packet snö.
Det kan komma lite packning när skon börja bli halv vags sliten.

Remont = Militar, alla häster var sko med såna, tyvär var hård svits inte uppfunnit så dom fick anvnada stora is bråd som kunda göra hemska tramp skada.

Den måste tydligen ha ringsko fast den nu är frisk så ditt tips är inte vad hon vill ha.

Det funkar med hufgrips på alla andra hästar o de funkar om man köper en av mjuk kvalité- oavsett om den har djupa hovar med ringsko.

Om inte så funkar den påskruvbara på allt- även ovanpå sulor.

Ja fast det är ett sjukbeslag för att vinkeln blev fel o den har nu återtagit sin forna vinkel. Den fick väl ingen permanent skada?

Fråga din hovis om den verkligen behöver sjukbeslaget.

Den ska väl heller inte ridas speciellt mkt nu som dräktig?

Javisst, vinkeln blev fel. Och är nu perfekt på röntgen och hovis har ju faktiskt verkat ner någon mm
mer än vad han gjorde för några år sedan utan att hon tagit stryk av det.

Vi har ju inte gjort en nu MR på fötterna, så vi vet inte om det blev permanent skada. Eller ja, senorna tog ju jäkligt
massa stryk och ser väl inte ut som de gjorde förr. Hon rids inte så värst mycket nu nej, men hon måste ridas annars kryper hon
ur skinnet för att hon är så pigg. Hon är som ett litet paket dynamit, raringen.

Det jobbiga är att om vi tar bort skorna och hon blir halt så kan jag inte behandla henne för hältan i och med att hon är dräktig.

Allafall, jag vill inte ger dig fel informaiton, har google, dom kallas FALS, vanliga sko heter remonte.

Du och dom som är interested kan gå till
www.kerckhaert.com new products, SX Roller

Hoppas det lossa sig.

Båda mina har gått bra med No Shock under vintern men det är säkert så som du säger, individuellt. Sen beror det garanterat på vart man bor i landet också. Vi har ju ganska få dagar där det är klimpsnö, garanterat färre än vad det är i Skåne ;)

Om hon blir halt av att du tar av skorna är det väl inget du behöver behandla? För då är det ju bara att sätta på skorna igen så blir hon ju ohalt...

Men eftersom hon nu måste ha ringskor så föreslår jag glass-locksvarianten. Om man gör dem noga så håller de LÄNGE och mina hästar hade inga styltor alls trots ringskor på den ena.

I vintras fick mitt sto problem med en hov, röntgades och hittade inget med vet gissade på stengalla. Då sulan även var tunn rekommenderades sula.

Min hovis satte då på den där nya heltäckande snösulan som om jag tänker lite kommer på vad den heter.
Den är ganska tunn och mitt på är det en svag upphöjning typ som man tänker sig en del av en liten boll eller ägg och det är den effekten som gör att snön inte samlas till klampor.

Jag hade detta resten av vintern på bakohoven och snowgrips på det andra hovarna. Ingen som helt skillnad och inga snöklampar.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 058
Senast: shia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: mackan
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 661
Senast: axel
·
Hästhantering Känner mig lite smått maktlös med min häst just nu, (förlåt för långt och krångligt inlägg.. ) Hon började krångla redan i december...
2
Svar
28
· Visningar
6 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat