Heltäckande skydd till hage och ridning

S

Supersonic_

Har en unghäst med låååånga ben som hon inte har någon koll på över huvudtaget. Hon är väldigt sprallig och busig, benen flyger åt alla håll och det är OFTA hon sparkar sig själv eller trampar sig el dylikt. Flera gånger i veckan. Funderade först på att klä in henne i bubbelplast eller liknande :angel:
Men sen kom jag på att hon kunde ha relativt täckande skydd i hagen.
Nåt i modell såna här tänkte jag:

LÄNK RADERAD AV MODERATOR

Vad finns det för skydd i liknande modell som är bra? Är det någon som har erfarenhet av något liknande?
Finns det några skydd som täcker både ben och ner över kotan och ballarna, som dessutom går att rida med? Måste ju vara väldigt mjuka då..
Eller är det skydd+boots som gäller?
Vad har ni för några, eller kanske någon bara har ett tips om nåt bra märke eller modell?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Heltäckande skydd till hage och ridning

Hittade ett par liknande..

Hööks har några heltäckande som jag själv använder när jag har broddar, dem är heltäckande.

Tycker själv att dessa fungerar toppenbra... =):banana:

Går dom att ha då man rider också eller blir det för "klumpigt"?

De går att rida med (får för mig att de är vanliga inom western?) men jag tycker de känns lite klumpiga. Hade förut en häst som var som din, han fick typ sådana fast med lösa/separata boots.

De du visar i orgialinlägget har jag och de är väldigt bra. Hindrar inga rörelser och är mjuka och följsamma, perfekta hagskydd. För ridning hade jag kört skydd+boots.

Professional's Choice har liknande skydd men de ser smidigare ut för ridning än de du har på bilden i ditt första inlägg. Går tyvärr loss på 2000:- för två par, men vad gör man inte för att få ha en hel häst.

Professional's Choice har liknande skydd men de ser smidigare ut för ridning än de du har på bilden i ditt första inlägg. Går tyvärr loss på 2000:- för två par, men vad gör man inte för att få ha en hel häst.

Dessa skall du ej ha på mer än 4 timmar i sträck per dygn. Och det kan bli ett problem om hästen är ute mer än 4h/dag. Har man dem mer än 4h/dag så blir hästarnas ben överhettade med ligaments och senskador som följd.

delvis KL

Hur är de benskydd som TS frågar om, ang. längden på hur många timmar man får ha dem på per dag?

Jo Professional's Choice vet jag att det är begränsad användningstid. Men jag tänkte om någon vet hur de andra är :) Om det är ungefär samma "förhållningsregler"

Jag tycker att dem fungerar perfekt även vid ridning... har dem under vinterhalvåret:bow:

Har en unghäst med låååånga ben som hon inte har någon koll på över huvudtaget. Hon är väldigt sprallig och busig, benen flyger åt alla håll och det är OFTA hon sparkar sig själv eller trampar sig el dylikt. Flera gånger i veckan. Funderade först på att klä in henne i bubbelplast eller liknande :angel:
Men sen kom jag på att hon kunde ha relativt täckande skydd i hagen.
Nåt i modell såna här tänkte jag:

Vad finns det för skydd i liknande modell som är bra? Är det någon som har erfarenhet av något liknande?
Finns det några skydd som täcker både ben och ner över kotan och ballarna, som dessutom går att rida med? Måste ju vara väldigt mjuka då..
Eller är det skydd+boots som gäller?
Vad har ni för några, eller kanske någon bara har ett tips om nåt bra märke eller modell?

Hej, du kanske redan har gjort det, men vill bara tipsa om att du kan träna din häst med att lyfta 'fötterna'' ordentligt. T.ex börja med att gå över bommar, och sen kan du lägga ut typ sten och grenar osv i hagen, både när du rider och när hästen går i hagen. Att gå i skogen där det ligger sten och stockar över vägen kan man också göra om hästen är lite van :P
Du kanske redan har gjort det och så.. men ville bara ge ett tips :P

Fast jag kan då verkligen inte tycka att det är en bra idé att lägga ut sten i hagen till en häst som redan slår sig...! Det handlar ju inte om att den har svårt att lyfta på benen precis.

KL

Jag har användt ett par billiga professionals choice kopior från hööks till min dam att ha i hagen, funkade bra dom täckte hela kotan och större delen av skenbenet och hon fick iallaflal inte nya skador, från att ha haft nästan varje dag.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Utrustning Min nya häst kommer varje dag in från hagen med nya sår av broddtramp. Har blundat lite för det och tänkt att hon får lära sig att hålla...
Svar
18
· Visningar
3 311
Senast: Kallebus
·
Hästvård Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 448
Senast: wildrose
·
Utrustning Vad i hela friden använder ni andra för skydd på frambenen/hovarna då ni rider i djupsnö? Eller använder ni inga alls? Sägs alltid...
Svar
9
· Visningar
2 062
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka