Helt tappat motivationen - skadad häst

boccia

Trådstartare
Som en del säkert läst i en tidigare tråd så velade jag ju ifall jag skulle behålla min häst (importerat halvblod, född 1996) eller göra mig av med honom, då jag inte ansåg att vi hade klickat alls så som jag önskat efter 2års bekantskap opch jag började känna mig mindre och mindre motiverad pga detta. Beslutade mig efter lite velande om att sälja honom, och satte i slutet av sommaren ut annons, vilket resulterade i ett gäng spekulanter, men ingen som kändes rätt. (känslig häst med mkt motor)

De senaste månaderna har ridningen varit minst sagt ojämn, ena dagen har allt varit pannkaka, och ett par dagar senare har hästen varit som en dröm att rida. Han har aldrig varit halt/varm/gallig eller visat på smärta. Jag fick iallafall magkänslan att det var någonting som inte riktigt stämde, och bokade tid för utredning på klinik. Hoppades väl egentligen på att det skulle komma fram någonting, en liten hälta någonstans, som kunde förklara varför hästen varit så ojämn (även om jag självklart innerst inne inte ville att hästen skulle ha ont).
Även om jag misstänkte att det fanns något underliggande problem, så var jag inte beredd på vad som kom fram.
Ingen hälta initialt, kunde eventuellt anas en liten, liten rörelsestörning vid trav på böjt spår (enl veterinären knappt synbar och inte anmärkningsvärd på något sätt). Efter detta följde böjprov...
Rejäla reaktioner på båda fram, både vid högt och lågt böjprov, och även på båda bak vid högt böjprov (låga böjproven bak avbröts pga att hästen visade tydligtobehag, och vi inte ansåg det vara värt att böja honom mer eftersom vi redan hade konstaterat hälta på alla 4. :(
Istället för att försöka släcka ut hälta på måfå så började vi med röntgen av båda haserna, vilket visade förändringar i båda (täta glidleder och iaf på ena benet en liten utväxt), men troligtvis är det ändå inte detta som är grundproblemet.Efter det beslutade vi oss för att allmänbehandla hästen i 3veckor och se ifall det hjälper/någon hälta minskar/försvinner. Nu har han gått med butta + skrittmotion i 12dagar (2 dagar kvar på buttakuren), och ska sedan vilas helt i en dryg vecka, innan vi ska på återbesök. Hoppas verkligen att vi hittar något mer konkret vid återbesöket (oavsett vad vi hittar)

Bara att inse att min häst är väldigt, väldigt bussig som inte protesterat högljutt vid ridning, utan trotsat sina smärtor och kämpat på (inte heller någon av mina tränare har reagerat på att han inte skulle vara fräsch)

Känner mig just nu ganska nollställd inför återbesöket. Vill att tiden ska gå fort tills det är dags att åka in igen. Ovissheten är jobbigast, veta att hästen har ont utan att veta varför... Vet man vad som är grundproblemet så har man iaf något att förhålla sig till, och för mig skulle det kännas mkt bättre, även om det skulle innebära dåliga nyheter.

Om det skulle visa sig att det är förändringarna i haserna som är problemet, hur ser prognosen ut att hästen någonsin kan fungera "normalt" igen?

Ville bara skriva av mig lite mitt i all hopplöshet, men har ni egna erfarenheter av liknande så får ni gärna dela med er....

Senast ändrad:
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

fy fan din krake.
förstår att det måste kännas väldigt jobbigt med så mycket fynd och att börja försöka utreda vad som är hönan och ägget osv osv.....
du bor ju ganska nära Halmstad. Jag hade försökt ta mig in på Spångfors kliniken..... inte så lätt då de inte som regel tar in nya kunder hursomhelst, men de har ju en annan metodik och en stor framgång att lokalisera grundorsaker till hältor på häst, så det hade varit en stor framgång om du kunde få besök där. stackare :crazy: Och mitt värsta tiden på året också, november är ju tungt tycker jag även med frisk häst, med mörker och brist på energi som man ofta får just den månaden.

Hej!

Jag börjar känna nåt åt ditt håll.

Min pålla visade sig vara halt i vintras, inte så mycket men "litegrann" i höger hov. Efter 2 månaders vila (vilket resulterade i en sjukt fet häst!) var hon frisk. Sen var hon lite "till och från" under vår och sommar, inte så att hon haltade, men ibland var hon lite grinigare och "testigare" än innan. Så i slutet av sommaren åkte vi in och kollade upp henne (egentligen kollade vi upp hennes tumör- som såg bättre ut!) och tror du inte att samma hon är lite granna halt igen (typ 0,5 grader), ingenting på böjprov och det syns bara på volt.

Häst behandlades med metacam och 1 vecka innan vi skulle på återbesök skadar hon sig i hagen och måste sys. Jahapp liksom, så vi kunde inte kolla hältan, men hon skoddes om iaf och fick massor med mediciner för infektionen som blivit i såret. 4,5 veckor efter det ser såret superfint ut och hältan ser också bättre ur, hon är minimalt tassig och lite markbunden. Skor om och hittar en galen hålvägg, halva hovväggen plockas typ bort.. Så nu är det box/liten hage i ytterligare 4 veckor.

Det som försvårar saken är att vi bor på lösdrift och har 3 halta hästar, så det finns ingen box åt oss. Just nu delar hon med en "kompis" och kan gå ut och in som hon vill i en relativt torr hage, men det kommer ju inte funka för evigt. När det blir blötare ute måste hon kunna komma in och torka upp. Och för att göra det ännu bättre är stämningen i stallet just nu helt kass, folk som snackar skit om alla och bara tjurar och vägrar prata om vad det egentligen är som är fel. Jag känner bara att jag inte orkar mer och motivationen är så långt borta.. Hade sett fram emot att äntligen får rida lite igen, men det blir minst 1, snarare 2 månaders boxvila till. *suck*. Jag har förvisso en ganska bra prognos om vi bara får ordning på bakterierna, men jag måste först hitta en stallplats att parkera henne på. Funderar på om konvalescentstall skulle funka, men det finns inget i närheten, närmsta jag hittat med lediga platser är 8 mil bort- och utan bil innebär det att jag inte kommer kunna träffa pållan på minst 3 veckor till (sen är det veterinär igen). Klarar jag det?? Annars har jag ett stall jättenära, men där är det helkollektiv och jag känner mej så omotiverad att jag knappt ens är säker på om jag vill se en häst..

/Lavinia, behöver en paus från allt skit, men vet inte om det går att lösa..

Förstår precis, sitter i samma sits. Men min vet är positiv, det tar bara tid med vrickningar:(. 2 cortisonsprutor som kan bli 3 innan jul men sen kan han bli bra, jaha. Om allt går bra kanske man kan rida till påsk i alla gångarter.:cool:

Tack för tipset om Spångfors, ska absolut ha det i åtanke om det inte blivit någon skillnad när vi är på återbesök på ATG-kliniken. :)

Du satte huvudet på spiken, det jobbigaste är ju just att inte veta vad som är roten till allt elände, och vad som "bara" är följder av det initiala problemet. Vilken tråd ska man börja dra i liksom. Det är ju ingen mening med att behandla något som uppkommit pga att hästen avlastat något annat. (misstänker att problemen i frambenen är pga att han avlastat bakkärran)

Helt ärligt så känner jag att det är bästa tiden på året för att ha en skadad häst, just för att man slipper rida i busväder och/eller mörker :angel: (även om jag hart tillgång till 2 ridhus där han står, så måste man ju ändå rida ute ibland). Sen får jag väl erkänna att jag inte haft motivationen på topp innan heller, just pga att jag och hästen inte verkat ha samma mål med vårt samarbete (men, å andra sidan kan han ju ha haft något som legat och irriterat honom länge, vilket gjort att han inte gått som han borde...)

En olycka kommer sällan ensam, eller hur är det man brukar säga?
Tror de att hältan berodde på hålväggen, eller? Håller tummarna att din häst tillfrisknar snabbt, och att du får tillbaka din motivation. Låter inget kul med dålig stämning i stallet, hade det varit det i mitt stall vet jag inte ifall jag hade pallat faktiskt, då hade jag nog flyttat hästen.

Tyvärr så tror jag inte att min häst pallar någon långvarig viloperiod faktiskt, man ser redan nu på honom att han vantrivs, och då har det inte ens gått 2 veckor. :( Han står i sjukhage (mitt val, ville inte att han skulle busa för mkt i hagen när han blev smärtlindrad och riskera att skada sig på annat sätt), men hans hagkompis går i hagen precis intill. De är så gulliga, kompisen står alltid precis i det hörnet som vetter mot sjukhagen, även om han har andra hästar i hagarna på andra sidor om sig.

Tyckte min häst verkade piggare och fick tillbaka gnistan i ögonen de första dagarna på buttakuren, men nu vet jag inte längre.

Lider med dig också, aldrig kul med långvariga vrickningar...
Håller tummarna för snabb bättring :)

Hej!

Dom tror att hältan kommer av hålväggen, jag är mer skeptisk. Vi hade ju samma hälta i vintras och då hade hon ingen hålvägg. Då tyckte dom det berodde på att hovslagaren tagit för mycket. Första vändan på klinik denna omgång ansåg dom att hovis tagit för lite och nu är det hålväggen. Men som sagt. Det är en likadan hälta som i vintras och då hade vi ingen hålvägg.. Så jag vet inte. Jag kan bara hoppas..

Hade stämningen i stallet varit bättre hade ju iaf det varit lite lättare, nu känns allt mest jobbigt. Som det ser ut nu kommer min fröken flytta till fullservicestall där de även tar hand om hoven och jag får åka och hälsa på typ 1 gång/vecka.. Jag får åka oftare, men stallet ligger lååångt bort och jag har ingen bil så det blir nog max 1 gång/vecka. Skitjobbigt.

Min fröken verkar iaf fixa boxvila/sjukhage bra. Så länge hon får vara ute varje dag verkar hon nöjd- sen vill hon såklart att man ska vara med henne hela tiden, men det är ju svårt att ordna..

Själv vill jag mest krypa ner i en håla och dö..

Och btw så vet jag precis vad du menar med att inte veta vad som är grundorsaken. Det är verkligen inte skoj att hålla på med hältor överallt som man inte vet vilket som kommer av vad.

Hoppas det går bra för er också och att ni hittar felet och lyckas avhjälpa det relativt snabbt.

/Lavinia

Sista dagen på butta var i måndags, nu vilar hästen helt. (enda motion han får är till och från sin sjukhage). Tyckte redan på onsdagen att han tappat en del av gnistan i ögonen igen, och det syns så väl på honom att han inte alls tycker om sin tillvaro.
Jag har tid bokad för återbesök på torsdag, och jag hoppas innerligt att det då ska gå att hitta lite mer vad allt elände beror på...
Igår var han varm på ena bakbenet, från ovankant på hasen och ända ner till hoven (även hoven var något varm) :(

Lider med er :( Här är en till med sjukling och man vet inte vad man ska göra eller tänka mer. Man blir matt.

Uch vad trist! Det värsta är ju också att inte veta vad som är fel.

Jag köpte min pålle i januari och i juli började problemen. Först kom en lindrig foderstrupsförstoppning och det blev vila i en vecka. I augusti blev han halt på höger bak. Trodde han sträckt sig eftersom han var helt fräsch dagen innan på träning och jag inte känt något konstigt innan. Tog ut distriktaren och fick metacam och vila i 10 dagar. Satte igång långsamt men han kändes inte fräsch. Åkte in på klinik som konstaterade knäledsinflammation på båda bak. Röntgades och plåtarna var fina, tack och lov! Vid återbesöket friskförklarades han och jag började åter sätta igång honom långsamt. När vi kom till galoppen kändes åter en ojämnhet. In på kliniken igen, då visade det sig att hans gamla skada på gaffelbandet i vänster framben gått upp och han var halt på vänster fram. Nu har han vilat helt i två veckor samt skrittats i en vecka. Han har fått två stötvågsbehandlingar och ska få tre till och sen är det återbesök den 22 december. Vet säger att han tidigast kan vara igång igen om 6 månader och att det kan ta upp till ett år.....om han blir bra. Jag kommer antagligen aldrig kunna hoppa honom och han är ju hopphäst :(
Men det viktigaste för mig är att han blir bra och att han inte har ont vilket han inte verkar ha. Idag fick han efter tre veckor i successivt utökad sjukhage gå ut i en mindre hage med sin bästis. Så lycklig han var mitt lilla hjärta. Vi kämpar på med våra promenader när de andra tränar dressyr och hoppning....Men han är värd att kämpa för även om det är tungt ibland.

Jodå här har du en till, kräks snart på detta.
Köpte hästen i feb/mars, gav honom tid att sättas igång så vi fick lära känna varandra i vår takt.
Han protesterade hej vilt så fort man skulle samla honom, lat och taktfel.

Åkte till klinik i somras där det konstaterades att halskotorna ligger fel, dvs han är stel som en pinne. Men även lite pålagringar och annat smått och gott.
Hästen halt på i princip alla fyra, inte konstigt att han heller protesterade. Han felbelastar pga halsen och sen är det även problem med bakknäna.
Återbesök snart, hästen är igång....jag mår dåligt bara jag tänker på vilket besked vi ska få. Sen ovanpå allt gick han omkull och fick en muskelskada på rumpan och sen såklart lite lymfangit av muggen han lyckats få över en natt.

Jag känner mig bara totalt jäkla slutkörd ärligt talat så jag förstår precis hur du känner dig.
Kram

Uppdatering från torsdagens återbesök.

Fick lite ljus i mörkret iallafall. Han har svarat riktigt bra på allmänbehandlingen. Syntes en svag (ca 0,5 gardig) hälta på höger fram initialt, rakt ut. Något med vid longering. Efter böjprov kunde vi konstatera att hältan bak var så gott som borta (en liten liten markering i ett par steg bara), däremot var han fortfarande lika halt fram, lågt böjprov utfördes under tydlig protest från honom.

Började med att bedöva höger framknä, vilket ledde till att hältan övergick till vänster fram istället. Bedövade även vänster knä, och hältan gick tillbaka till höger fram. Nervblockering i höger hovled, och en svag hälta kunde anas på vänster. Vi tog inga röntgenplåtar eftersom att oavsett vad som skulle framkomma på en plåt så skulle vi i vilket fall testa att behandla de ömma lederna på hästen.

Så, nu står han i sin sjukhage igen, behandlad i både knän och hovleder båda fram. Återbesök inbokat om två veckor, och då får vi se om det räcker med denna behandling, eller om vi (mest troligt) får behandla ytterligare en gång.
Ska även prata med min hovslagare om att ev sko med andra skor fram, som underlättar mer överrullning (på inrådan av veterinären).

Känns lite bättre iallafall, samtidigt som jag fortfarande grubblar på ifall det kanske finns någon annan underliggande orsak. (detta är första hästen jag ägt/ridit under mina 22år med privathäst som fått ledinflammation...)

Uppdatering från torsdagens återbesök.

Började med att bedöva höger framknä, vilket ledde till att hältan övergick till vänster fram istället. Bedövade även vänster knä, och hältan gick tillbaka till höger fram. Nervblockering i höger hovled, och en svag hälta kunde anas på vänster. Vi tog inga röntgenplåtar eftersom att oavsett vad som skulle framkomma på en plåt så skulle vi i vilket fall testa att behandla de ömma lederna på hästen.

Men man vill väl veta om det finns pålagringar, tex?

Men man vill väl veta om det finns pålagringar, tex?

Nja, både ja och nej. Många hästar kan ju ha pålagringar utan att påverkas av det (skulle snarare säga att en häst utan pålagringar i denna åldern är mer ovanligt än en häst med pålagringar).

Oavsett vad som skulle komma fram vid röntgen så måste ju lederna behandlas i vilket fall, så i detta läge känns det mindre viktigt.
*Röntgen med fina plåtar: hästen måste behandlas ändå
*Röntgen med pålagringsfynd etc: Hästen måste behandlas i vilket fall

Beroende på hur statusen är vid återbesöket, så kommer vi eventuellt röntga då. (är hästen helt ok i alla 4 vid återbesöket så känns röntgen onödigt, har hästen fortfarande reaktioner så röntgas han då)

Men om ni hade hittat massor röntgenfynd på röntgen där veterinär inte anser att det går att göra något?

Personligen kan jag inte förstå hur man kan behandla en häst utan att se hur leden ser ut.

fy fan din krake.
förstår att det måste kännas väldigt jobbigt med så mycket fynd och att börja försöka utreda vad som är hönan och ägget osv osv.....
du bor ju ganska nära Halmstad. Jag hade försökt ta mig in på Spångfors kliniken..... inte så lätt då de inte som regel tar in nya kunder hursomhelst, men de har ju en annan metodik och en stor framgång att lokalisera grundorsaker till hältor på häst, så det hade varit en stor framgång om du kunde få besök där. stackare :crazy: Och mitt värsta tiden på året också, november är ju tungt tycker jag även med frisk häst, med mörker och brist på energi som man ofta får just den månaden.

Eftersom Spångfors inte räknas till de seriösa veterinärerna så godkänner inte försäkringsbolaget hans räkningar så skall man åka dit får man betala allt ur egen ficka gällande hältutredningar. Bra att veta INNAN man beställer tid.

Men om ni hade hittat massor röntgenfynd på röntgen där veterinär inte anser att det går att göra något?

Personligen kan jag inte förstå hur man kan behandla en häst utan att se hur leden ser ut.

I det läget hade f-bolaget trots fynden krävt minst en behandling av hästen, så oavsett vilket så hade hästen behövt behandlats. Därför avvaktar vi med eventuella röntgenplåtar tills vi ser hur hästen svarat på behandlingen. På så sätt sparas både mina och försäkringsbolagets pengar :)

Eftersom Spångfors inte räknas till de seriösa veterinärerna så godkänner inte försäkringsbolaget hans räkningar så skall man åka dit får man betala allt ur egen ficka gällande hältutredningar. Bra att veta INNAN man beställer tid.

skitsnack! Ursäkta ordalagen! Agria betalar gladeligen! (senast för 2 veckor sen - inte min häst utan stallkompisens). Min kollega åker regelbundet och är kund - de har 14 hästar och alla täcks av försäkring!

Är du helt säker på det verkligen för flera bekanta har fått betala själva då både agria, folksam och något mer bolag inte har med honom på sin lista just för att han inte utför böjprov. Flera åker inte dit av just det skälet. Ska man göra annat är det ju inga problem men just hältutredningar som inte föregås av böjprov ersätts inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 468
Senast: mars
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 413
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare