Helt otroligt bra tömkörnigs clinic med Anders Eriksson

T

tashinajess

Vilken hästkarl och känsla för hästar. På ett pass på ca 30 minuter fick han en otrolig kontakt med alla hästar han hade på clinicen, fick dom att slappna av och lyssna uppmärksamt, samt att han analyserade deras kroppspråk och signaler på ett helt otroligt sätt.

Verkligen kanon bra kan inte förklaras i ord ska ses :bow: :bow:

Nästa gång ska jag och Ali få vara med ska bli jätte intressant att höra vad han säger om Ali och kanon bra att få hjälp.

Han verkade så otroligt lugn och överförde det till hästarna som på slutet av passet följde honom lösa runt i ridhuset.

Ska bli så spännande längtar till nästa kurs :bump: :bump:

Sv: Helt otroligt bra tömkörnigs clinic med Anders Eriksson

Men vad kul, jag vill också gå kurs för honom...
Snälla PM:a mig om hur mycket det kostar osv.

Har också vart på tömskörnings clinic med honom :) Han är grymt duktig :)

Jg har kommit med på en tömkörningsclinic med min häst med Anders Eriksson i nästa vecka, det ska bli mycket intressant. Hoppas det blir som ni skriver:)

kul att ni gillar hans clinicar och kurser!
han är verkligen jätteduktig med vilken häst som helst :bow:

han e fantastiskt. jag har varit på 4 st kurser.

Efter att ha läst tråden blev jag jättenyfiken på detta. Han verkar vara en "riktig" hästkarl som man kan lära sig mycket av.

Ska verkligen kolla upp detta.Alla jag pratar med verkar så nöjda.

Jag har också varit på tömkörningsclinic med Anders. Men jag måste säga att en tömkörningsclinic med Ubbe Nordström gav mig tusen gånger mer! :bow:

*knapplån*

Han är en duktig hästmänniska men säg aldrig emot honom för då blir han ganska så enveten och istället för att fortsätta lära ut så går resten av lektionen åt för att bevisa hur rätt han har och hur fel du har.

När jag sedan en gång begick dödssynden och frågade hur han gör när han lär hästarna galoppombyten på töm med tanke på hur han lär hästarna fatta galopp så tittar han frågande på mig och säger lite nedlåtande att byten på töm gör man möjligtvis på Spanska Ridskolan i Wien. Fick också som svar (jag citerar ordagrant): "Galoppombyten finns inte i min värld".

Han tycker bla annat att körtömkörning och ridtömkörning är samma sak. När jag frågade om ridning och körning också är samma sak så blev han väldigt irriterad.

Så vill du få ut max av kursen så ifrågasätt ingenting och fråga inte sådan som kan anses som stötande. Risken är stor att all din lektionstid går åt till annat än en tömkörningslektion.

Men har man möjlighet att vara med så skall man absolut vara det han går tex även igenom hästens munn och olika bett osv.

Men han är väl som alla andra "gubbar" i den åldern: Lite grining om någon "ung tjej" ifrågasätter det han lär ut som den enda sanna läran :rofl:.

Mvh

Tora

[...]byten på töm gör man möjligtvis på Spanska Ridskolan i Wien. Fick också som svar (jag citerar ordagrant): "Galoppombyten finns inte i min värld".[...] När jag frågade om ridning och körning också är samma sak så blev han väldigt irriterad.

Bl a därför jag föredrar Ubbe.. :angel:

Göran Lindstrand har jag också tränat för. Tyvärr var han inte på sitt allra bästa humör den gången. Jag förstår honom dock. Det var så himla veligt allting och jag hade nog också varit sur om det hade varit jag. Inte för att han var sur mot oss elever men han lade inte riktigt hela sin själ i lektionerna.

Fick dock en hel del intressanta idéer från honom om olika övningar.

Det är inte frågan om att tjafsa emot. Om man är lärare och lär ut saker till elever så måste man vara beredd på att förklara var, hur och varför. Inte bara förutsätta att eleven ifråga sväljer allt som läraren säger med hull och hår som den enda sanningen.

Anders är en väldigt charmig och vältalande människa med stor kunskap som är rolig att lyssna på.

Men jag har ändå tömkör i över 15 år och har hunnit samla på mig både det ena och det andra. Det är klart att jag har andra frågor än en som precis har tömkört för första gången.

Mvh

Tora

Jag hade Anders eriksson som körlärare under min utbildning...toppen gubbe.

ja han är superduktig :bow:
var med på en kurs för något år sedan med min ponny.
anders hade ett väldans jobb (hästen testade rejält) men för mig var han snäll ;) lärde mig väldigt mkt, synd bara att det är så svårt att träna för honom om man inte vill åka land och rike runt ;)

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar