helt novis inom hoppning, hjälp mig med ungefärliga avstånd

fnykis

Trådstartare
Jag tränar ett ekipage i dressyr (OBS på grund av tidigare påhopp säger jag, jag är inte TRÄNARE utan tränar 1 ekipage)

Hästen och ryttaren hoppar ca 50 cm, inte för att förutsättningarna inte finns där utan för att få det att fungera och flyta innan hindrerna höjs.

Hästen är en nordsvensk bruks, ca 150 cm.

Vad KAN jag gissa att avståndet ska vara mellan tex. travbommar?

Om man vill ha 3 galoppsprång emellan två hinder, på ett ungefär är det i meter.

Skulle vilja säga att hästen har steg som en maxad D har.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Utan att såga mig nu tack!!!

Sv: helt novis inom hoppning, hjälp mig med ungefärliga avstånd

mellan travbommar skulle jag nog ha runt 1-110, du får prova dig lite fram.
Om du mellan två hinder ska ha tre galoppsprång så ska det vara 13-14 meter, lite beroende på hur högt hindren är.
Avstånden är tagna ur en Equipagetidning så halshugg mig inte om det blir fel ;)

Lycka till förresten :banana:

Ett normalt tävlingsavstånd för (3 galoppsprång) är ca 14 m. Och man kortar av någon till d ponny. Och eftersom ni hoppar så pass låga hinder och har troligen inget banhoppningstempo så skulle jag korta ner det en hel del, ni får prova er fram.

en d-ponnys gallopsprång (banhoppnings gallop) är ca 3,25m har jag för mig:idea::smirk:

Tack så jättemycket, verkligen guld värt.

Nästa trängingspass blir det bomarbete. Om någon undrar varför jag inte kan detta med avstånd så beror det på att jag alltid varit hopprädd och inte deltagit på hopplektioner så mycket.:o

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 959
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka