Helt korn?

allahemma

Trådstartare
Var kan hen ha hört att det ska gå att ge helt korn, om det legat i blöt över natten? Måste det inte vara lika olämpligt att fodra med som helt, torrt korn? Inte ens krossat korn är ju egentligen speciellt lämpligt att fodra med? Undrar om inte traktens "homeopatsnubbe" tappat bort sig helt?
 
Jag har fodrat med hel korn som legat i blöt över natten och det går bra, kornet blir mjukt och lätt att tugga.
 
Korn är ju olämpligt pga stärkelsehalten, ingen skillnad på helt, blött eller krossat skulle jag tro.

Anledningen till att man måste krossa eller blöta är en helt annan, att kärnan är så hård att hästen inte kan tillgodogöra sig kornet annars.

Så två olika grejer som jag fattat det :)
 
Det är just det stärkelsen är förpackad i en hård förpackning som gör helt korn olämpligt som hästmat. Man måste krossa, koka eller blötlägga den. Ett tag kokte vi den till hästarna (när jag var föräldraledig). Det var mycket uppskattat.

Jag förstår det alltså som att stärkelsen i korn annars är helt OK. Stärkelsen i tex majs är svårsmält så den måste processas så att den sönderdelas innan man ger den till hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 611
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 368
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 101
Senast: Hazel
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 128
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp