Helsvensk hingst utan Utrillo

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Filuran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 460
Sv: Helsvensk hingst utan Utrillo

Men varför måste hingsten vara Utrillo-fri ?
Har stoet Utrillo i sig ?
Det ser inte ut så på de fyra första leden i allafall !?!?

PS. har du kolla med elle12 ? Hon har ju liknande stam i sina märrar

Hon har inte Utrillo i sig överhuvudtaget, och dom vill inte ha det i avkomman heller. Vet inte varför :confused: . Han ligger ju oftast långt bak i dagens hingstar så jag tycker inte att det borde göra nånting :angel:
Jag ska kolla med henne, tack för tipset :bow:

Det verkar som om bara Warsteiner, Walliant, Poet och Hamilton är i avel i år. Ingen av dem kan ju kallas särskilt svenskstammade, men de är födda i Sverige och tillhör stolinjer som funnits här i flera generationer. Även Poets och Hamiltons fäder är födda i Sverige, även om deras stammar är 100% respektive 75% importerade.

Både Niklas och Lemon har ju importerade fäder, så de är inte helsvenska. Lemon är dessutom sänkt till C.

Gigolo, Mr Merswin, Brigadör, Warsteiner, Walliant, Poet och Hamilton är alla svenskfödda, saknar Utrillo i stammen, men har fäder som är importerade eller som har mycket importerat blod i sig.

Kanske ska läsa klart innan jag svarar...

Kan tillägga att Warsteiners halvbror Double Diamond II också saknar Utrillo-blod.

Jag ska lägga fram dessa hingstar som förslag o se vad dom säger om det :)
Tack så mycket :bow:

Jättekul att hitta släktingar till sina hästar här inne på buke, "mitt" sto var mycket riktigt helsyster till filurans häst mamma.

Nu har dessa två ston som jag känner till i stort sett bara använts tillsammans med Bernstein och med honom lämnat både hopp och dressyrhästar. Nu verkar det som att just detta sto som filuran har lämnar mest hoppning ( Anart spelar väl också sin roll). Vi ska testa Acacio på ett sto i stammen i år dvs avkomman blir Acacio-Bernstein-Ganesco-Gaspari-Immer, stoet har gått 1,40 förra säsongen och har helsyskon som går 1,50, så vi hoppas på en bra hopphäst med bra gång:) , han är ju Utrillofri men inte svensk.

Bara nyfiken...varför vill ni inte ha in utrillo ?
Han ligger ju så långt bak i alla hingstar idag så han finns ju knappt kvar om man säger så.... är det inte viktigare att hitta en hingst som passar stoet än att stirra sig blind på vad som ligger så långt bak?

Och hans pappa (Emmerton) är iallafall godkänd i Sverige...

Det är näst intill omöjligt att hitta hingstar som är helsvenska. Och dessutom hoppinriktade.

För min del får det gärna vara Utrillo längre bak i stammen, i Bernsteinstoet finns det ju redan i 5:e led, det var ts som inte ville ha det, eller ts fd hästs nuvarande ägare.

Jag har inte en aning om varför dom inte vill ha Utrillo med. Har iallafall mailat dom tips jag har fått nu så får vi se vad dom kommer fram till :)
Själv bryr jag mig inte så mycket om stammen förrutom att hingsten ska passa stoet och vara hoppinriktad ;) (för min del då, nya ägarna vill ha mera gång :) )

Då finns ju Torstens hingstar, Rambo, Hermes och den sista svarta som blev godkänd e. Master

Nu gör jag ett knapplån och svarar alla här:
Tjejen har nu kommit fram till att hon hellre använder en gedigen svensk hingst med Utrillo än en med utländsk stam, så nu finns det ju genast några till att välja på :-)
Har ni några tips då?
De vill ha en häst att främst köra med.
Stoet nedärver storlek, MYCKET bra psyke, hyfsade gångarter och bra ben.
Hon behöver dock en hingst med väl ansatt hals, och får gärna röra sig bra, speciellt i trav och galopp :)

Saigon? Har mycket bra front, och verkar nedärva det också. Den fina halsansättningen har han bakåt i stammen i flera led också, så det verkar inte vara så många andra gener att välja på, om man säger så. I tredje led är det tre importer, men innan dess är det svenskt!

Det finns inga blup-index än, men vid sitt godkännande så fick han fin kritik för särskilt trav och galopp: "Taktmässig och avspänd skritt, något låst och kort. Välbalanserad och spänstig trav, lätt i framdelen. Mycket välbalanserad, taktmässig, luftig och elastisk galopp med bra bakbensarbete. Reglerbar." Siffrorna 7810 för gången.

Rättning - det finns faktiskt en import i andra led också, glömde att Swift var importerad.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka