Helsvensk hingst utan Utrillo

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Filuran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 460

Filuran

Trådstartare
Har vi någon sådan i aveln?? Mitt förra sto ska ev betäckas, o ägaren vill gärna ha en helsvensk hingst utan Utrillo. Har ni tips på några såna ;)

Sv: Helsvensk hingst utan Utrillo

HUR definierar hon helsvensk?
Dvs hur många generationer bakom hingstne måste vara svenskfödda?

(inte ens Utrillo var ju svensk...) ;)

De jag kan hitta som möjligen kan stämma in på beskrivningen är Brigadör, Dirco Hästak och Hamilton.

Senast ändrad:

Det ska nog vara ett par led svenskt iallafall :crazy: . Inte det lättaste att hitta något sånt, speciellt utan Utrillo :confused:
Jag hittade bara Niklas o Lemon :p . Nu har dom ju ett par till att välja mellan iallafall :)

Både Niklas och Lemon har ju importerade fäder, så de är inte helsvenska. Lemon är dessutom sänkt till C.

Gigolo, Mr Merswin, Brigadör, Warsteiner, Walliant, Poet och Hamilton är alla svenskfödda, saknar Utrillo i stammen, men har fäder som är importerade eller som har mycket importerat blod i sig.

Görel en fråga, var inte Partisan den siste "riktige" svenske hingsten utan Utrillo?

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, men när jag bläddrar igenom katalogen från 2001, den sista han var med i, så hittar jag förutom några som redan är nämnda;

Falleur
Hubertus
Labrador
Neapel
Primör
Stanford
Trofé
Uttini

Alla saknar Utrillo-blod, Falleur har ett fäderne som funnits i Sverige i sex generationer, Labrador, Uttini och neapel är från samma hingstlinje. Den som har närmast till en import är Stanford.

Du har ju Ravell..men han har Utrillo 5 led bak...skulle bli sex på avkomman.
Men det är så utspätt o inga av hingstarna finns i båda led då han har fullblod på mödernet o även på fädernet.

du som verkar veta.. Hur ligger det till med vivaldi 753? Är inte han så gott som helt svensk?

jo precis han blev exporterad. Ville mest veta om han var helsvensk..

Vad jag vet så lever han fortfarande. Önskar att jag hade en häst efter honom :love:

Det borde inte vara så svårt att få tag i ...tyckte det vimlade av dem runt Uppsala för inte allt för länge sen..
Det beror ju iofs på hur gammal du vill ha, men om han betäckte sista året han exp så borde det ju finnas avkommor födda -00.

Nu svara jag alla här :)
Tack för tipsen. Jag ska framföra dom till ägaren :-)
Kanske någon av dessa hingstar fungerar ;)
Stoet är e: Anart - Ganesco - Gaspari - Immer, så hon är ju inte riktigt svensk själv (tycker jag iaf :angel: )

Anart är väl född i sverige e Hartung, men han var ju inlånad till sverige o fick endast 32 avkommor i Sverige(har jag för mig)
Så det beror på hur man ser det.

Vem skulle vara inlånad till Sverige?

Anart var svenskfödd och stod här i hela sitt liv.
Hartung importerades 1974 och dog 1979. Han hade över 80 stamboksförda döttrar och fyra godkända söner, så du blandar nog ihop honom med någon annan. Ralmé Z?

Vivaldi dog härom året, minns int exakt hur länge sen det var.
Hans farfarsfarfar var Utrillo, så lite importblod hade han också i sig. Mormorsmorfar Biarriz var e moderlivsimporten Hamlet.

Nja jag blandade inte ihop honom med någon..men jag missuppfattade uppgifterna.
Han blev inp från trak-73 o dog -80. Alltså inte inlånad.
Sen hade jag läst uppgifterna i hingstkalendern från -98 o där står det på sid 260 att han hade 32 bedömda avkommor. Vilket jag kom ihåg fel... att han hade fått bara 32.
Sorry

Den där stammen ser väldigt mycket ut som elle12's stostammar. Jag vet att hon har avlat på ett par damer som är Ganesco-Gaspari-Immer ...kolla med henne för de stona (jag tror att det är två helsystrar) har givit sammanlagt 19 föl eller så. Så stoet borde kunna vara en avkomma till ngn av dem ! Och då borde du kunna få lite handfasta råd !

Stoet har fått 6 föl hos mig, men då är jag hoppintresserad. De som äger henne nu vill hellre ha en svensk gångartshingst, så då är jag liite mindre insatt ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka