Helskodda ridbyxor med eller utan silikon?

Dem kikade jag också på först, SÅ snygga! I mitt fall föll det på priset. Men jag tycker om Pikeurs produkter rent generellt och framförallt ridbyxorna.
Ja, alltså det tog lång tid innan jag ens provade dem för att jag tyckte att det var så sjukt dyra. Men när jag väl provat så kunde jag bara inte motstå dem och nu duger inget annat. :rofl: Alla andra ridbyxor känns galet obekväma jämfört med dessa! Tuuur att kvaliteten är så bra att de håller så länge. :)

Jeg anbefaler silikon på det sterkeste! Aldri opplevd å få skav/vondt/sitte fast i salen. Mye bedre enn helskodd for de puster bedre og man blir ikke så varm.

Köpte ett par helskodda med silikon och dom är jätte sköna men silikoner är utslitet i låren redan efter ca 10 ggr. Så jag har inte vågat köpa några fler efter det..:cool:

Jag kan tipsa om börjes egna modell med silikonskoning. De som kostar 295 kr. Jag köpte dem i början av förra sommaren och använde och tvättade dem mycket och de ser fortfarande ut som när de var nya. Perfekta tunna sommarbyxor med lagom grepp, inte kladdiga eller så. Jag gillar den typen av silkonskoning tusen gånger bättre än helskodda i clarino. Med clarionskoning upplever jag att jag sitter för fast i sadeln, det gör jag inte med silikonskoning av den okladdiga typen jag har utan där får jag stödet men sitter inte fast. Jag har förövrigt en sadel i hjortskinn vilket är väldigt känsligt och det var också orsaken till att jag tvekade länge innan jag testade silikonskodda men det blir inga märken av de silikonskodda ridbyxorna jag har.

Jag har ju inte haft mina så länge än, men efter en vecka så tyckte jag att "sugpropp-känslan" lagt sig. Första gången jag red i dem tänkte jag, trillar jag av nu kommer byxorna sitta kvar i sadeln.
:cautious:
Har dock inte upplevt det svårt att rida lätt eller liknande i dem.
Rider du varje dag då? Jag rider självför tillfället endast en gång om veckan. 😅
Låter som många har olika erfarenheter av dom.

Så det slits snabbt? 😮 Är det liknande på alla månne eller är det olika där också tro?
Jag har sett flera i stallet där silikonet tom trillat av i fält... Mina är som att dom blivit nötta, men inte såå kul på ett par brallor för 1000:- tycker jag! Har en spattig häst så behöver greppet! Så känner mig ytterst tveksam till att köpa fler faktiskt!

Jag kan tipsa om börjes egna modell med silikonskoning. De som kostar 295 kr. Jag köpte dem i början av förra sommaren och använde och tvättade dem mycket och de ser fortfarande ut som när de var nya. Perfekta tunna sommarbyxor med lagom grepp, inte kladdiga eller så. Jag gillar den typen av silkonskoning tusen gånger bättre än helskodda i clarino. Med clarionskoning upplever jag att jag sitter för fast i sadeln, det gör jag inte med silikonskoning av den okladdiga typen jag har utan där får jag stödet men sitter inte fast. Jag har förövrigt en sadel i hjortskinn vilket är väldigt känsligt och det var också orsaken till att jag tvekade länge innan jag testade silikonskodda men det blir inga märken av de silikonskodda ridbyxorna jag har.
Vad är clarionskoning för typ av skoning? Första gången jag stött på det ordet.
Skiljer sig det på något sätt från vanlig helskoning?

Jag har sett flera i stallet där silikonet tom trillat av i fält... Mina är som att dom blivit nötta, men inte såå kul på ett par brallor för 1000:- tycker jag! Har en spattig häst så behöver greppet! Så känner mig ytterst tveksam till att köpa fler faktiskt!

Jag har haft mina Pikeur i 2 år och använt dem flitigt, och de har inte tappat en enda plupp.

Svarar båda, kan det antingen vara olika kvalité eller har det att göra med hur man rider tro att silikonet försvinner? 🤔

Svarar båda, kan det antingen vara olika kvalité eller har det att göra med hur man rider tro att silikonet försvinner? 🤔

Olika kvalitet förutsätter jag. Mina Hahn har inte tappat något silikon men den modellen jag köpte innan tappade efter två dagars användning, utan att jag ens ridit med dem (reklamerades såklart).

Jag har bott i mina CRW Hahn sedan de kom ut, har två stycken sedan dess. Gissar på att de kom ut för 6? år sedan? Kan det vara så länge sedan?
Älskar dem, första paret är fortfarande inte nötta eller trasiga på något sätt, silikonen funkar bra fortfarande och har inte nötts av. Bekväma som bara den, och klistrar inte fast i sadeln. Rekommenderar att testa dem! :up:

Rider du varje dag då? Jag rider självför tillfället endast en gång om veckan. 😅
Låter som många har olika erfarenheter av dom.
5 dagar i veckan ungefär. Min syster som är mer inne på ridkläder sa till mig från början att man brukar "tappa" silikonet. Därav att jag köpte billiga som jag ser hur länge de håller. Jag tror hennes höll i ett år innan de började tappa (men då rider hon två hästar om dagen). Så det för väl ändå räknas som helt okej hållbarhet? Det beror ju förvisso vad du betalar för byxorna till att börja med.

Jag har Starrider/Starlight ridbyxor. Supersköna och inget problem med silikonet (förutom första året, då fick jag byta och nu är de toppen).
Lagom klibbiga, hållit i tvätten :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Explorer
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover