Helskodda ridbyxor med eller utan silikon?

Clarino heter det material ridbyxor annars brukar vara helskodda med :) Det som ser lite ut som mocka :)
Jaha, är det så det är. Då har jag lärt mig något nytt idag. Visste inte att det materialet hette så. 😅

Jag tror att det är olika kvalité men kanske också hur noga man är med att vända byxorna ut och in vid tvätt.
Tvättningen kan nog också spela in också, många faktorer att ha i åtanke helt enkelt. 🙈

5 dagar i veckan ungefär. Min syster som är mer inne på ridkläder sa till mig från början att man brukar "tappa" silikonet. Därav att jag köpte billiga som jag ser hur länge de håller. Jag tror hennes höll i ett år innan de började tappa (men då rider hon två hästar om dagen). Så det för väl ändå räknas som helt okej hållbarhet? Det beror ju förvisso vad du betalar för byxorna till att börja med.
Jo det är ju klart. Kvalitén bör vara olika beroende på vad de kostar.
Ska börja spara ihop lite pengar först, sen ta mig till någon butik.
Känner jag har lite mer kött på benen nu. 😁👍🏻

Jag ogillar verkligen helskodda ridbyxor, känner mig stel, klumpig och hatar känslan att sitta fast i sadeln.
Har två par equipage andalouse, de är helskodda med silikon och ger ett lagom grepp.
Är otroligt sköna med riktigt bra passform dessutom.
Annars föredrar jag oskodda brallor.

Jag som är lite tunnare i kroppen får skav och sedan ont på sittbenen vid silikon. Ett kortare kravlöst ridpass fungerar men 2-3 timmars pass måste jag mockaimmitation. Vet inte varför det dämpar bättre men så är det. Jag har ett antal byxor i silikon, gillar bäst byxorna från Spooks. De har fin avvägning på silikoner och man sitter lagom fast i sadeln. Har fått för mig att ju billigare byxan är ju smetigare och klibbigare silikoner är. Lite dyrare byxa så verkar det som om silikonet är mera avvägt. De lite kletigare silikonet tycker jag har större åverkan på sadelns skinn.
Jag vill inte sitta fast men jag vill ha lite stöd av mina ridbyxor.

Jag köpte ett par FITS FÖR några dagar sedan. Bästa ridbyxorna någonsin. Mamma har haft sina par i typ 2 år, de ser ff nya ut. Kommer antagligen inte ha några andra ridbyxor mer.

Jag som är lite tunnare i kroppen får skav och sedan ont på sittbenen vid silikon. Ett kortare kravlöst ridpass fungerar men 2-3 timmars pass måste jag mockaimmitation. Vet inte varför det dämpar bättre men så är det. Jag har ett antal byxor i silikon, gillar bäst byxorna från Spooks. De har fin avvägning på silikoner och man sitter lagom fast i sadeln. Har fått för mig att ju billigare byxan är ju smetigare och klibbigare silikoner är. Lite dyrare byxa så verkar det som om silikonet är mera avvägt. De lite kletigare silikonet tycker jag har större åverkan på sadelns skinn.
Jag vill inte sitta fast men jag vill ha lite stöd av mina ridbyxor.
När du säger tunnare, menar du då att du inte har så mycket "stötdämpning" (eller vad man ska säga i brist på bättre formulering) på baken?
Jag vet att jag ej har det, känns ibland som jag sitter direkt på skeletten, om det är så för dig med känns det där som ytterligare en sak att ha i åtanke när jag åker iväg till butiken för att prova, med tanke på dina erfarenheter med skav.

Börjar kännas om en halv vetenskap det här med silikon på ridbyxor. :p

Har aldrig upplevt skav av silikonet trots benig röv 😁 jag har ridbyxor från spooks, pikeur och equiline med silikonskoning. Paret från equiline är helt klart sämst. Torrt silikon som mest bara skrapar mot sadeln och sömmar som släppte första användningen. Silikonet har börjat slitas på övriga ridbyxor men jag har haft dom i typ 2-3 år och rider ofta två hästar om dagen så det känns som ett ok slitage 😊

Jag har köpt cykeltrosor som jag klippt ut runt vadderingen. Den lägger jag i ridbyxan innan jag rider ut, om jag rider längre pass. Jag trivs ändå bäst i mockaimmitation då jag får mindre ont av dem. Men rider sillisar ibland, kortare ridturer.

Jag har tre par ridbyxor med olika silikon. Ett par Back2Back som är helskodda i silikon, de är väldigt greppiga och kan vid längre turer få skav mellan benen av de. Sen har jag två par kingsland ridtights, ett par halvskodda (där silikonet blivit väldigt urtvättat och slitet) och ett par helskodda. Favoriten är de helskodda kingsland tightsen, de ger för mig rätt grepp i sadeln utan att man känner sig fast och de ger inte skav heller!

Kan dock tycka att priserna på KL tightsen är lite väl i det högsta laget, de har oftast inte lika bra kvalitet som ett par ordentliga ridbyxor då tyget är tunnare.

Har som många andra Hahn från CRW. Otroligt nöjd, sjukt bekväma och bra passform, dock lite långa på mina korta ben så behöver vika upp de i nederkant. Har de gråa byxorna och min uppfattning är att det svarta silikonet på de gråa byxorna släpper snabbast, på de svarta byxorna med grått silikon är nästan allt silikon kvar skulle jag påstå.

Har också Alicia från PS, hatade de i början men tillslut så blev de "inridna" nog. Blev helt röd och irriterad på huden på knäna av de pga jag satt fast som bara den i sadeln, men efter en tvätt blev de bättre.

Köpte ett par starlight/starrider, de åkte ganska fort ut därför trots flera tvättar och försök att rida in dom satt jag stenhårt i sadeln, kunde knappt rida lätt för jag satt så fast och blev även med dessa helt röd på insidan av knäna.

I ett par andra från crw som jag tror har gått ur sortimentet kan jag inte rida dressyr. De är bara knäskodda och materialet i själva byxan är så halkig så jag flyger runt som en vante i dressyrsadeln, inte särskilt praktiskt.

Ogillar "vanliga" helskodda byxor då jag känner mig så stel i sådana, fungerar bra att dressyra i då man ändp ska sitta still, men sk man ut på en terrängbana där man ska stå och vara smidig är det lättare med lite mer "slim fit" byxor som formar sihg efterkroppen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Explorer
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar