Helskodda ridbyxor eller inte?

G

Gelatin

Jag skriver för en kompis räkning :)

Min kompis ska till helgen tävla i en liten dressyrtävling (klubbdressyr) och vet inte hur hon ska göra med ridbyxorna. Hon har inga vita ridbyxor men däremot ett par ljusare grå/beiga som är ganska prydliga.

Saken är bara den att hon tydligen inte har ridit i annat än helskodda ridbyxor de senaste månaderna. Dessa helskodda ridbyxor är ganska mörka, lite urtvättade och har fläckar... De ljusare ridbyxorna är bara tygskodda.

Hon har ingen möjlighet att rida i dem innan tävlingen.

Vad tycker ni, är det så stor skillnad i att byta från helskodda till tygskodda att hon bör undvika det på tävlingsdagen eller ska hon köra på de finare ridbyxorna?

Hästen är "normalskumpig".

Sv: Helskodda ridbyxor eller inte?

Asså, såå stor skillnad är det ju inte :) Jag brukar rida med helskoning på mina vanliga ridbyxor och har vanlig skoning på dom vita till tävling. Och jag brukar inte känna sån skillnad^^ Annars så kan hon ju kanske pröva rida med dom lite ljusare ridbyxorna någon gång och testa hur dom känns?

Jag tycker hon ska ta det som funkar bäst att rida i, antar det är helskott :)

Åh, det där problemet har jag också ;) har ett par vita oskodda ridbyxor, brukar ALLTID rida i helskodda annars. Brukar kladda lite extra på sadeln med något läder balsam eller så, funkar faktiskt :D

Men ta en annan färg då? Säger som i mitt förra inlägg, ta det du trivs bäst i.

Definitivt byxorna hon är van vid! Hon verkar ny på att tävla och då räcker det med allt nytt runt omkring, att dessutom upptäcka att man inte kan rida som vanligt med nya ridbyxor är bara tråkigt.

Dock hade jag planerat lite mer nästa gång och sett över vilken utrustning jag behöver "testa", men jag är ju planeringsfreaket her self typ :angel: Jag rider ex aldrig första gången med ett nytt schabrak på träning/tävling utan testar det hemma först så jag vet att det ligger still och inte stör (om det inte är exakt samma märke o modell som ett jag redan har såklart) mm.

Instämmer med föregående, jag skulle ha tagit de helskodda.
Inte säkert det har någon betydelse men OM det har det så är det ju dumt att chansa! :p Beror på hur man sitter och hur glidig sadeln är.

Förut brukade jag göra tvärtom -rida med tygskodda i vanliga fall och hade ett par vita helskodda som jag bara använde på tävling (vara bara klubbisar). Det gav en liten extra självförtroendeboost när det plötsligt var ett snäpp lättare än vanligt att sitta stadigt i sadeln! :rofl:

Jag hade tagit de helskodda ridbyxorna! Klarar inte av att rida ordentligt utan skoning :o

Men vill hon absolut ha de oskodda kan hon ju fukta ridbyxorna lite där bak (:D) så hon får bättre grepp.

man behöver inte ha VITA/LJUSA ridbyxor enligt TR.
Förenklat TR finns på stallbacken.com

Jo i dressyr behöver man fortfarande det...
Men nu var det bara en klubbtävling och då går man inte alltid efter TR.

Kan bara hålla med de andra, ta de byxor som hon trivs bäst i!:)

Citat ur dressyr TR
"Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong.
Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med öppet sprund i rygg eller båda sidor. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj. Fr o m Msv A är ridfrack tillåten.
Militär och polis får rida i uniform."

Det står alltså inget om färgen på ridbyxorna och har inte gjort under de ca 15 år jag tävlat dressyr i alla fall. Jag minns första tävlingskursen jag var med på på min ridskola där domaren som höll i det påpekade att vi fick rida i rosa byxor med gröna prickar om vi ville bara det var ridbyxor och det är nog snart 20 år sen och var inget nytt då. Att man sen förmodligen skulle bli mer än lovligt uttittad är ju en annan sak.

Tack Tulip :bow:

Jag undrar bara när folk ska börja läsa TR och inte bara tro de vet vad som står.

Hade en hätsk diskution med en bekant som hävdade att man MÅSTE ha vita handskar eller inga handskar alls. Tyvärr (eller som tur var) hade jag inte TR tillgängligt just då annars hade tryckt ner den i halsen på människan :rofl:
Samma människa envisades med att man inte fick rida C-ponny om man var över 16.
Den gången satt jag vid datorn och kunde ha högläsning ur TR :D

Ok ok det står ju faktiskt inte att byxorna ska vara ljusa:) Var rätt säker på att det gjorde det, och jag brukar ändå bläddra i TR rätt ofta... Var tvungen att kolla i ett gammalt "pappers TR" det stod ju faktiskt inte där heller:D
Men då är det ju fritt fram att använda vilka byxor man vill även på tävling då!
Om handskar står det dock att det BÖR bäras, färg spelar ingen roll, dock tycker jag att är det ju snyggare med ljusa handskar. OM man har stilla hand för de syns väldigt väl:angel:

Dock står det inte heller där att ridkavajen ska vara mörk. Men det blev det ju liv om nu när en viss holländare red med ljusgrå frack...:angel:
Då det i FEIs reglemente står att fracken måste vara mörkt eller svart.

*Börjar fundera på nya färgkombinationer för att chocka dressyrtanterna på nästa tävling*:devil:

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vad folk tycker om olika ridbyxor. Själv kan jag inte rida i skodda byxor alls! Helskodda byxor är hemska, jag kan inte sitta...
Svar
19
· Visningar
2 869
Senast: palle
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Utrustning Någon som kan rekommendera ett par bra ridbyxor helskodda med silikon? Jag tänker mig att det inte blir lika klibbigt på sommaren som...
Svar
6
· Visningar
3 617
Senast: Dahlianna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka