Helsingfors, tips!

Sedna

Trådstartare
Vad får man inte missa i Helsingfors? Bokade hastigt och lustigt en resa dit, men har ingen koll på staden och ingen tid att läsa på. Vilka är de mest intressanta sevärdheterna? Mysigaste fiken? Bästa secondhand butikerna? Trevligaste promenadstråket? Vilka är era bästa tips? :)

Det var flera år sedan jag var där senast, så mina tips kanske inte är aktuella längre. Jag gillar verkligen Helsingfors!

Restaurang Kosmos. Kulturkändis-ställe. God mat.

Torni. Restaurang med bästa utsikten.

Aschan Café Jugend. Kafé i jugendstil (som jag älskar)

Gamla Saluhallen. Gå och titta, handla, fika, luncha.

Mannerheimmuseet. (Jag var i min ungdom ihop med en nära släkting till marskalk Gustaf Mannerheim , så det var kul att se hur han bodde och dessutom få veta mer om vilken roll han spelade i Finlands historia)

Uspenskijkatedralen. Jag gillar kyrkor och det här är en favorit.

Stadsmuseet. Pyttig och gullig som lokal. Om Finlands historia.

Konstmuseet Ateneum. Ett måste om man gillar konst.

Sveaborg. Fästning som finns med på Unescos världsarvslista. Finns fik och restauranger där också.

Tack för tipsen!

Torni. Restaurang med bästa utsikten.

Jag har faktiskt bokat bord på just Torni imorgon :D Var inte så lätt att hitta en restaurang med lediga bord såhär kvällen innan, så tog det jag fick. Känner mig mer trygg med reservationen efter ditt tips! :up:

Sveaborg var intressant! Annars gillar jag även att bara strosa runt i hamnen och i stan, titta på alla vackra byggnader. Nu var vi där i maj med kanonväder så vi höll gärna till utomhus! :D Men det är kallt och blåsigt så packa varma kläder är mitt tips!

Krigsmuséet är intressant och spännande, även om man inte är jätteintresserad utav historia. Man kan dock känna sig ganska berörd, jag blev det när jag läste om hur bönderna tvingades låna ut sina hästar och hur de hade det under kriget, mm. (hästnörd:idea:)

Annars är det trevligt att strosa runt i stan bland de vackra byggnaderna och även torget vid hamnen är värt ett besök, vet inte när de har torghandel dock..

Förutom det andra har sagt, Kiasma! Ett måste om du är konstintresserad, men kul även annars.
Seurasaari är jättefint, ett naturområde lite som Skansen med gamla byggnader och halvtama ekorrar :)

Lite speciell är stadsdelen Pikku Huopalahti, "Lillhoplax" med rätt spejsade hus och konstverk.

Liknande trådar

Kultur På tisdag åker jag och dottern till Stockholm på utflykt, vi har lite idéer om vilja museum vi vill se men jag tänkte kolla om det finns...
Svar
18
· Visningar
735
Senast: Snurrfian
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
930
Senast: Javan
·
Kultur Visst finns det några andra histrorienördar här? Jag läser det mesta i populärlitteratur om forntiden i Sverige (stenåldern tom...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Angel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka