Helsikesklöver.

Sv: Helsikesklöver.

Tog igår kväll samtalet med stallägaren och han får inte gå på ridbanan å det har gått hästar i hagarna alla år utan att ha blivit sjuka. Jag å min man gick ut i hagen å försökte riva Alsikeklövret men det är för mycket.... Vad gör jag, vill inte byta stall och alla hagar är lika illa. Min tanke är att köpa en bensindriven grästrimmer och köra av Alsikeklövret och kratta ihop och ta bort nu det värsta. På benet ha på zinkpasta och en benlinda som jag sytt med en krage ner över ballarna som är såriga. Vad tror ni...hjälp mig alla som har ideér!! :bow:
Ge stallägaren Ridsport Special där det står om "sommarplågorna" för hästar o där fotosensitivitet nämns:bow:

Det står tyvärr att hästarna kan beta nattetid. Har hästen fått en leverskada av klövret med dess svamp så tål de inget gräs alls pga klorofyllet.

Vi har alsikeklöver i våra hagar. I alla. Jag går och river bort dem hela tiden men han älskar dem och hinner ibland leta reda på dem före mig om de skulle smälla till och växa till sig. Har han skydden händer ingenting så jag ser det inte som ett jättestort problem.
Det är väl inte fotosensibiliteten med såren som är det värsta, det borde väl ändå vara risken för leverskador?

Ja o det är nog vanligare än man tror. Kanske inte så illa som min.
en häst i grushage får ju inte fotosensitivitet, utan det kommer ju "inifrån" o då magen.

min har ju inte drabbats ytterligare av detta, så mer o mer tror jag på att vattnet som var rosa var förgiftat:eek:

Det är bara i den hagen som vattnet alltid förblir orört eller uthällt.

Vad har du för terori om vattnet? Fick din häst leverskador? Jag har idag trimmat ner hela hagen och satt på honom boots på bakbenen, han har så på det ena. Jag kan inte byta hage men nu har jag iallafall gjort något litet åt det.

Det är väl inte fotosensibiliteten med såren som är det värsta, det borde väl ändå vara risken för leverskador?

Han lyckas nog få i sig nåt blad per sommar så jag tror inte att det är någon större fara faktiskt. Jag är där och letar och ser över för jämnan. I år har han gått utan skydd 80% av tiden och inte en tendens på hela sommaren att drabbas och då går han ute dygnet runt. Så jag tycker det är rätt lugnt. Skydden har jag haft bara för säkerhets skull de värsta soldagarna första månaden, men eftersom han inte varit utsatt har han gått utan sen juli. Han har dessutom 4 vita ben (skäck) och riktigt rosa hud i karlederna så jag har valt att skydda mot solen iafl för säkerhets skull ifall det är solexem. Rosa hud är mer känslig.

En liten uppdatering.

Kuren är avslutad och det är skönt att slippa kladda med torskleveroljan mer. Trots handskar så satte sig stanken på händerna och jag kunde känna den dygnet runt även om andra inte gjorde det. Hon är fortfarande tjock i karlederna men det har slutat rinna sårvätska och pälsen håller på växa tillbaka, jag som varit så orolig att hon skulle vara skinnflådd för alltid. :crazy:

Tack och lov är vädret på min sida, nåja, så de kan gå ute igen och slipper stå inne hela dagarna. Var lite träligt att kravla upp i svinottan, koka vatten, åka till stallet och ta in dem i mörkret, tvätta och torka benen, trä över lindorna, smörja och dra ner lindorna och sen åka till jobbet. Det finns krustor kvar men inte alls som förr och karllederna är rena och fina.

Hon är piggelin och glad, kommer i fyrsprång i hagen när jag visslar på dem. :love: Skönt att jag bytte tillbaka hagen direkt jag upptäckte det och tack till er på buke, utan att ni delat med er av ert eget elände tidigare år hade jag nog inte förstått hur allvarligt det var/är och vad det var. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka