Helseundersøkelse av sto før bedekning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Grethe
  • Startdatum Startdatum
G

Grethe

Jeg har to sto som skal bedekkes nå i vår. Bør jeg ha en helseundersøkelse på dem før jeg skriver under en kontrakt med hingsteeier? Ingen av dom har hatt føll tidligere. Hva gjøres på en slik helseundersøkelse? Noen som kan hjelpe meg? Ingen av dom er vaksinert ( fikk til svar da jeg kjøpte dem om at det var ikke vanlig å vaksinere varmblodshester) bør jeg vaksinere dem før jeg bedekker dom?

Sv: Helseundersøkelse av sto før bedekning

Du får ursäkta, men jag är inget språkgeni..hehe.
Men om jag fattat det hela rätt så har du två ston som ska betäckas och dom har aldrig varit i aveln förut??

Du får rätta mig om jag har fel..

Annars, om det är så, så borde du åtminstånde vaccinera mot stelkramp innan dom går i väg till hingsten.
Resten kan du ta sen.

Hingsthållaren har egen veterinär och dom brukar kolla upp märrarna.
Har man misstanke om infektion så brukar man ta back-prov för att kolla livmoderns status..
Tycker inte det verkar helt ovanligt med infektioner på "nybörjarna"

Vetrinären kommer också att se om det finns äggstockstumörer eller annat trassel som gör att dom får svårt att bli dräktiga.

Se bara till att dom är runda och fina, har regelbundna brunster och har fällt vinterpälsen..

Lycka till

AM

Liknande trådar

Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka