Helosan i förebyggande syfte mot mugg?

J

JCB

Min syster har en häst på foder av vilken ägaren (dagligen?) har smort in hästens ben med Helosan mot mugg. Hästen har aldrig haft mugg och spolas dagligen av efter utegång i hage eller om den är smutsig när den har vart ute av annan anledning. Vadan detta? Har aldrig vart med om nån som gjort det innan, det känns lite som vaste of time eftersom jag inte tror på att man det skulle förhindras för att skinnet vad lite mjukare. Det blir ju ett smörjande in i evighet som man åker på att fortsätta med om man inte vill ha torr hud sen. Vad tror ni "experter" om detta?

Sv: Helosan i förebyggande syfte mot mugg?

Man behöver inte smörja benen varje dag.
När hästen har fått skorpor i karleden kan man smörja.
Men skölja kan man göra om hästen är lerig.
Lite onödig tid som sagt att smörja varje dag. Men det bästa är när hästen har mugg är att ta stallsåpa har alltid funkat.
Hoppas att det är ett vettigt svar jag är inte expert men har häst.:)

Jag hade en Nordsvensk en gång i tiden med jääättemycket hovskägg samt gick i leriga hagar. Jag gjorde ingenting med honom och han hade aldrig mugg så länge jag hade honom. så lite överkurs anser jag nog att Helosansmörjandet är. Helosan dessutom funkar inte ute då det är vattenbaserat och därmed löses upp av fukt. Men hon kanske smörjde när den kom in.

Vissa hästar lider väldigt när de få mugg och kan bli halta medan andra märks det inte alls på.

Det kan ju vara så att hästen tidigare haft mugg och då haft stora besvär av det. Om ägaren då märkt att man kan förhindra uppkomsten av det genom att smörja in med helosan tycker inte jag att det är slöseri med tid.

Däremot kan jag hålla med om att det inte kan vara så smart att smörja in en häst vareviga dag. Men jag antar att detta bara handlar om perioder då det är väldigt lerigt i hagarna och nu tex har vi iaf så mkt snö att leran inte syns.

Om du läser så skriver TS att: hästen aldrig haft mugg. Nog vet väl jag hur svår mugg är. Vi hade en häst i stallet som inte kunde gå ut på några veckor, pga muggen. Den kunde helt enkelt knappt gå.

Om hästen är känslig eller om det är mkt bakterier i marken kan det väl fungera i förebyggande syfte. Det förhindrar att huden torkar och att små självsprickor som sedan infekteras uppstår.

Sen finns det ju fler hästar som inte smörjs in och inte får mugg ändå. Vill ägaren ha det så får du väl finna dig i det. Det är ju iallafall inte skadligt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hade en distriktsveterinär ute hos min häst igår på grund av en sårskada som inte vill läka ordentligt. Skadan fick han för snart 2...
Svar
2
· Visningar
1 722
Senast: Luleå
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka