helkorn uppblött?

C

Cutie

hej! jag har en litet fint halvblod/fullblod som är lite tunn just nu (inte så att hon är direkt mager, men lite tunnare än vanligt) och det var en kompis till mig som föreslog att jag kunde ge henne uppblöt helkorn, och det är något jag aldrig har hört nån som har gett förut, men det skulle tydligen vara bra för tunna hästar som behöver lägga på sig.

och nu tänkte jag höra här bland allt hästfolk här ute om det är nån som har gett sin häst det, och isåfall, funkar det? hur länge ska det vara i blöt? vad ska man tänka på?

vore tacksam för svar ;)

Sv: helkorn uppblött?

Helkorn, altså inte krossat?

Är inte det lite för hårdsmält för hästens mage?

Har hört att det bara skulle åka in och sedan raka vägen ut igen

det är juh just vdet jag också har fått höra hela livet (att det är hårdsmält alltså) men har nu då fått höra att det ska gå att ge dem helkorn, fast uppblött då. det är ju som kanske framgår av inlägget, något som jag aldrig har hört talas om tidigare, och därför så undrar jag juh om det är någon som vet mer om det än vad jag gör? ;)

Kan kanske tänka mig i så fall om man kokar det.

För uppblött havre sväller ju inte upp nämnvärt och ändå så är skalet på okrossad havre betydligt mjukare än okrossat korn.

hej! jag har en litet fint halvblod/fullblod som är lite tunn just nu (inte så att hon är direkt mager, men lite tunnare än vanligt) och det var en kompis till mig som föreslog att jag kunde ge henne uppblöt helkorn, och det är något jag aldrig har hört nån som har gett förut, men det skulle tydligen vara bra för tunna hästar som behöver lägga på sig.

och nu tänkte jag höra här bland allt hästfolk här ute om det är nån som har gett sin häst det, och isåfall, funkar det? hur länge ska det vara i blöt? vad ska man tänka på?

vore tacksam för svar ;)

Helt korn måste stöpas, dvs det ska vara kokande vatten du slår över. Löser sig lätt om du har tillgång till vattenkokare... Jag brukade slå över kokhett vatten och sedan låta det stå tills det svalnade men inte mycket längre. Hästarna brukar lägga på sig av korn, men det kan även vara bidragande orsak till gallor om man har otur så fodrar du med korn håll lite extra koll på hästens ben.

Varför ger det gallor?

TS: Man kan ge både krossat eller stöpt korn. Ger man helt klarar inte hästmagen att smälta kärnan. :) Jag ger krossat till mitt fullblod, tycker han är mkt fin på det (har kross hemma så det är enkelt att krossa efter behov).

Köp Hestekraft o du får snabbt en fint hullad o musklad häst.

Det är oerhört smakligt o innehåller massor av både energi o protein samt E-vit.

Kokat helt korn har jag gett, både själv och i stallet där jag jobbade. De blir väldigt fina i hullet av det och verkligen tokälskar det, luktar gott så är man hungrig själv blir man lite småsugen haha :p
Vi kokade upp det på platta, lika mycket korn som vatten ungefär 45 min på låg värme har jag för mig.

Jag har genom åren foderat ett gäng hästar med korn. Vintertid la jag helt enkelt kornet i blöt på morgonen för kvällsfodring och vice versa. När det var varmare i luften hällde jag hett vatten över och lät stå tills det svalnat.

Du känner själv enkelt när det är lagom. Du ska lätt kunna tugga sönder kärnan - stoppa i munen och prova. :idea:
'
Jag blötte även havren till de flesta av mina. Den behöver däremot inte stå riktigt lika länge.

Hästmagar är skapade för fuktigt foder så blött kraftfoder är enbart bra.

Kokat helt korn har jag gett, både själv och i stallet där jag jobbade. De blir väldigt fina i hullet av det och verkligen tokälskar det, luktar gott så är man hungrig själv blir man lite småsugen haha :p
Vi kokade upp det på platta, lika mycket korn som vatten ungefär 45 min på låg värme har jag för mig.

Vi gjorde oxå så för många år sen o det syntes ingen skillnad på hästarna- däremot av havre.

Kanske är individuellt? Jag har märkt skillnad på mina och sett skillnad på de som äter det, spec de som vart riktigt tunna och börjat äta det har blivit riktigt fina. Sen har de ätit krafft, havre, müsli eller något annat utöver kornet samt silage o betfor.

jag ger henne redan krossat, men fick dock höra att uppblött helkorn kunde få dem att lägga på sig ännu mer :)

ger henne redan både lucern och betfor :( hon går ju upp i vikt, men jag vill juh ha nåt som kanske kan få henne att gå upp ännu mer :)

ger henne redan både lucern och betfor :( hon går ju upp i vikt, men jag vill juh ha nåt som kanske kan få henne att gå upp ännu mer :)

En liten skvätt olja kanske? Vanlig rapsolja från mataffären. Ger MJ utan att ge hetta. Olja består ju av enbart energi, ingenting annat.

En dl över lucernet och betforen. Ger i alla fall blanka och finna hästar.....;)

Har du räknat på hennes mat? så du vet vad hon får i sig? Iom att du ger lucern menar jag.

Varför ger det gallor?

Vet inte, det är bara en sak jag lagt märke till genom åren. Det kan ju iofs vara tillfälligheter att just dessa hästar som fick relativt mycket korn hade gallor...

det har jag väl iof kanske inte riktigt gjort, men hon får ungefär samma sak som hon fick förra året, då höll hon sig i jättefint hull, men nu iår så är väl problemet att hon var på ett annat bete, ett bete som var sämre än det som var förra året, och hon magrade ur lite, så i år vill jag då inte bara hålla hullet uten även öka det. men tack för tipset med olja, har haft det tidigare, fast för några år sen, men då var hon väldigt het att rida så oljan gav henne då bara ännu mer energi, men nu när det gått ca 5 år och hon har lugnat ner sig avsevärt, så kanske man kan prova det igen ;)

ja man skulle kanske prova. finns juh inge fel med att testa iaf ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 923
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar