Helklippt häst, hur många gram täcke?

_Runaway_

Trådstartare
Ni som helklipper era hästar, frågor:

Vad för typ av häst? Hur ofta motioneras den?

Hur kallt ska det vara för att du lägger på vintertäcke?

Hur tjockt vintertäcke/gram foder?

Hur kallt ska det vara i stallet för att du ska täcka på nätterna?

Hur tjockt täcke inne?

Sv: Helklippt häst, hur många gram täcke?

Så ofta som möjligt, dvs när vädret tillåter i princip.
Se nedan
I år ska jag köpa et med 370 g foder från Horseware, att ha när det är kallare än kanske fem-tio minus, och ett med 200 g att ha när det inte är riktigt lika kallt.
Vi har ingen termometer i stallet, så jag vet inte riktigt, går på känsla s a s. Hon har alltid någon form av täcke, dock.
Hur tjockt täcke inne?
Bara ett fleece när det inte är så kallt på hösten, ett med 280 g eller nåt när det är kallt, och ett något tunnare under det när det är riktigt kallt.

min häst är klippt, fast inte nu på sommaren, men annars...
det är en tävlingshäst, ett halvblods sto som tränas sex dagar i veckan och går gasnka hårt.
ho har alltid täcke på sig på natten, om det inte är på tok för varmt, men även nu på sommaren brukar hon ha ett täcke.
vintertäcke börjas det med i september vanligtvis vid ca 10 grader kasnke, sen bara mer och mer täcken... när de tär som kallast får hon ha ett tjockt termo 350 g kanske och ett tjockt vintertäcke... men hon är väldigt frusen (hennes ägare med) :p inne brukar hon ha allt från ett sommartäcke (på sommaren) till både ull och 300 g termotäcke på vintern när det är som kallast dock är vårat stall ganska behagligt i temperaturen....

Halvblod, rids 5 dgr i veckan.

300 g vintertäcke vid mer än 5 minus iallafall.

300 g täcke på vintern när det är mer än 5-10 minus. Om det är mer än 15 har hon fleecetäcke under oxå. Milda vinterdagar & kalla höstdagar har hon 200 g vintertäcke. Vår & höst ofodrat regntäcke, ev m fleece under om det är lite kyligare.

Stallet håller några grader varmare än ute, så hon har samma täcken inne som ute, om de inte är blöta förstås.

Hur tjockt täcke inne?
Se ovan

Tävlingshäst i hoppning, halvblod. Tränas 3-5 d/v tävlas 1-2 ggr månad. Helklippt för några veckor sedan.
Ute beror det helt på väder. Men runt 10-15 grader. Försöker anpassa så mycket som möjligt för att han inte skall svettas.
370 g
Han har täcke på natten på sommaren också, dock bara väldigt tunt nylontäcke för flugor och smuts. Annars så får han ha ett tunt thermotäcke från 5-15 grader beroende på väder.
Hur tjockt täcke inne?
Som sagt, väldigt tunt på sommaren, 150 g mellanväder och 370 g på vintern

Tycker att det är mycket viktigt att hästen inte svettas! Då blir de bara kalla och blir stressade.

Senast ändrad av en moderator:

Täcker du med vintertäcke redan vid 10grader? Menar du minus eller plus?

Vad för typ av häst? Hur ofta motioneras den? Hbl beror på men är hon frisk blir det hård träning

Hur kallt ska det vara för att du lägger på vintertäcke? +10 kanske

Hur tjockt vintertäcke/gram foder? 475g tror jag

Hur kallt ska det vara i stallet för att du ska täcka på nätterna? Hon är täckad nu tunt sen ökar jag när vädret blir sämre

Hur tjockt täcke inne? 550g tror jag

Täcker efter behov, men det brukar behövas en del täcken för det lilla djuret fryser väldigt lätt. Nu som det varit ca 15 grader och regn så har jag tänkt att han klarar seg med ett helt tunnt ofodrat regntäcke, men dom dagar det regnat har han varit helt ISkall på ryggen och korset under täcket.... :crazy: Så han måste ha ett extra täcke under regntäcket redan nu! På vintern när det är riktigt kallt kan han behöva flera tjocka täcken.
Det är ett halvblod, med mkt fullblod i (ca 70% kanske).

Tycker i övrigt såna här tråder är ganska onödiga, brukar sluta med en massa tjaffs om att vissa har för mkt täcken, vissa för lite... :smirk:

Sen så är det så dumt att försöka laga sig en mall för när en häst behöver ett visst täcke. det är helt INDIVIDUELT. Man måste helt enkelt känna efter om hästen är go och varm, är den inte det så behöver den tjockare täcken. Eller om den är svettig måste den givetvis ha tunnare.

Självklart är det individuellt efter ålder, ras, foder och huruvida hästen är frusen eller ej. Men det kan ju inte skada att höra efter vad folk tycker/gör. Det är min första vinter med helklippt häst så jag har ingen aning om vad som är någorlunda rimligt.

min ponny kommer helklippas i oktober kanske och till en början kommer han antingen ha ylletäcke+regntäcke, eller ett ca 200 grams täcke med halvhals från shires.
sen när det blir mer kallt, så ett 300 grams med halvhals från shires, och när det är riktigt kallt ett TM exclusice 400 gram med hals. sen om han behöver nått ylletäcke el. dyl under något av dessa täcken det får man ju se.
inne kommer han till en början bara ha ylletäcke el. fleece sedan ett 200 grams termo från shires och sedan om det behövs ett 400 grams från Jacson, alt ett 500 grams från bucas med halvhals men så kallt tror jag inte det blir i stallet.
när jag rider har jag antingen ett ylleridtäcke från Equiline, eller ett teddyfodrat i bävernylon från Exklusiv, eller ett fleecetäcke med hals från Equiline om det är riktigt kallt.

Vad för typ av häst? Hur ofta motioneras den? Fullblod, 6 dagar/veckan

Hur kallt ska det vara för att du lägger på vintertäcke? Regntäcke ca 12 grader, 200gram ca 5-8 grader, 370gram 0- (-5) grader

Hur tjockt vintertäcke/gram foder? Se ovan

Ca 10 grader

Hur tjockt täcke inne? Har kallstall så lika tjockt som ute...

Senast ändrad:

Vad för typ av häst? Hur ofta motioneras den? Varje dag..Fast hon har vintervila från mitten av november till mitten av december ungefär..

Hur kallt ska det vara för att du lägger på vintertäcke? Inte så kallt :angel: (är så fånig med det där :p

Hur tjockt vintertäcke/gram foder? Vet inte, men det är jättetjockt och gott (det jag använder när det är som kallast)..Känns som ett duntäcke :love:

Hur kallt ska det vara i stallet för att du ska täcka på nätterna? Se fråga 2 ;)

Det där med hur många gram fyllning det är i täcken och att byta hit och dit för att temperaturen fluktuerar är definitivt överskattat. Jag har ett bra PM från Strömsholm om det här om nån är intresserad.

glömde skriva att det är en korsningsponny, modell grov, som rids ungefär 5-6 dagar/vecka och åker iväg på träning 1 gång/vecka och tävling 1-2 ggr/mån.

Vad för typ av häst?
En ponny, NewForest

från minus 15 grader, en häst ska inte behöve täcke när det är plusgrader :mad:
Skulle ni vilja gå runt i thermojacka mitt i sommarn?Nej :mad: ! Tänk på hästen :)

250g

Hästen har bara täcke när den är svettig inne och då ett täcke som ser ut som suger upp svetten och täcket avdunstar det och det blir torrt oavsett hur blöt hästen är :)

Hur tjockt täcke inne?
Se ovan, som fingerbredden ungefär!

Kram Chima

Intresserad av att läsa!!

Chima skrev:
Vad för typ av häst?
En ponny, NewForest

från minus 15 grader, en häst ska inte behöve täcke när det är plusgrader :mad:
Skulle ni vilja gå runt i thermojacka mitt i sommarn?Nej :mad: ! Tänk på hästen :)
Men lilla fröken besserwisser, skulle mitt helklippta fullblod stå utan 200 gram tjockttäcke när det är 10 plusgrader och neråt skulle han stå och skaka för att hålla värmen. Och hästar förbränner fett för att hålla värmen när de skakar, så han skulle bli underviktig på två dagar. Sen är han dessutom svår att få i normalhull, men du kanske ändå tycker det är synd om honom som har täcke?

Plus att klipper man hästar tar man bort deras naturliga skydd mot kyla, och då får man ju ersätta det på något sätt!

Elektron skrev:
Det där med hur många gram fyllning det är i täcken och att byta hit och dit för att temperaturen fluktuerar är definitivt överskattat. Jag har ett bra PM från Strömsholm om det här om nån är intresserad.
Jag är intresserad, i allra högsta grad! ju mer man vet desto bättre!

En ponny av fullblodstyp, lite frusen av sej. Den andra är
lite connemaratyp, väldigt frusen. De tränas tre ggr/veckan,
rids ut tre och skrittas en. Undantag för när det är tävlingar
och så, men i princip efter denna modell.

Beror på vad du menar med vintertäcke, mina ligger mellan 350 och 600 gram tjocka, men jag börjar täcka dem utomhus i slutet av augusti oftast.

Mellan 350 och 600 gram har jag använt, ibland går de med ett ulltäcke under också.

Hur kallt ska det vara i stallet för att du ska täcka på nätterna
Inte kallt alls egentligen, tunna bomullstäcken har de i slutet av juli.

Hur tjockt täcke inne?
Allt från bomullstäcke till 600 grams thermotäcke med fleece under. Gärna med hals. Vi har ett stall där det är bra luft, de står på rejäla mängder torv, ingen golvvärme, som kallast har det varit +3 grader där inne.

Folk anser mej vara galen vad det gäller täcken men jag känner mina hästar bäst och önskar inte komma till stallet och se mina små ögonstenar skaka eller vara kalla under täcket.

halvblod, rids 6dagar i veckan... träning i ridhus 1-2 gånger vecka (under vintern)

minusgrader, alternativt plusgrader men dåligt väder i övrigt

300g inne (kallstall) ute 200g-600g beroende på kyla

ingen aning, täckar när jag tycker det brukar börja bli kallt i stallet, början av septeber då med bomulls täcke

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23