Helig Birma katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare oskis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 690
O

oskis

Jag har lääänge letat katt nu, och har pendlat fram och tillbaka mellan olika kattraser...men nu har jag bestämt mig för ras och eventuellt hittat en liten kisse som ska bli vår :bump:
Det är en blåmaskad liten birma hona.
Eftersom jag är ny på det här med kattköp så vill jag gärna ha massa råd och tips om vad jag ska tänka på. Jag har visserligen haft katt förut, men har aldrig köpt en katt förut, min förra blev det helt plötsligt bara så att hon flyttade in :angel:
Har pratat med uppfödaren som har den här lilla birmakatten, hon var en mycket trevlig kvinna som berättade massor om både rasen och sina egna katter.
Men jag har säkert glömt att fråga en massa viktiga saker, tips mottages tacksamt :bow:

Sv: Helig Birma katt

Tja, vad vill du veta?
Viktigt när man köper raskatt är att man verkligen får en stamtavla till katten (utfärdad av något förbund, tex sverak, eller en IDP-klubb.) Det finns alldeles för många människor som fuskar och säljer katter dyrt utan att katten är det uppfödaren utlovar. I övrigt bör katten vara vaccinerad när den kommer till dig, och det är bra om uppfödaren har en Dolda fel-försäkring (en försäkring som ersätter om katten har något medfött fel som inte upptäcktes vid besiktning). Det är enligt lag uppfödaren som ska ersätta vid sådana tillfällen, men med en försäkring finns ju mer garantier för att man verkligen får de där pengarna om det är så illa att katten faktiskt har något allvarligt fel.
Annars vet du väl vad som gäller? Minst 12 veckor gammal, byt inte foder för fort, du ska få ett besiktningintyg av uppfödaren när du hämtar katten, har leksaker, låda och sådant färdigt när kattungen kommer, och plocka undan alla känsliga eller farliga föremål...

Senast ändrad:

Hej Sassy och tack för ditt svar :bow:
Uppfödaren berättade att katten kommer att vara veterinärundersökt, dolda fel-försäkrad, vaccinerad, chipmärkt och avmaskad.
Det enda som jag missade att fråga var om katten var registrerad i Sverak eller IDP. Jag vet att det är två helt olika "klubbar"/register, men vad innebär skillnad egentligen?? Spelar det någon roll vilken av dem som de är registrerade i? Katten är enligt uppfödaren av utställningskvalité och jag har nog tänkt att prova att ställa ut den. Spelar det i det avseendet någon roll vart den är registrerad?

En sak man bör vara medveten om när man köper birma är att birman som ras kan vara känslig för en ev narkos.
Det bästa är att ge gas istället för injektion men många djursjukhus har inte den möjligheten.

Din uppfödare kan nog förklara bättre om detta.

Själv hade jag min Birma i nästan 18år utan att något hände vid sövning.

oskis skrev:
Hej Sassy och tack för ditt svar :bow:
Uppfödaren berättade att katten kommer att vara veterinärundersökt, dolda fel-försäkrad, vaccinerad, chipmärkt och avmaskad.
Det enda som jag missade att fråga var om katten var registrerad i Sverak eller IDP. Jag vet att det är två helt olika "klubbar"/register, men vad innebär skillnad egentligen?? Spelar det någon roll vilken av dem som de är registrerade i? Katten är enligt uppfödaren av utställningskvalité och jag har nog tänkt att prova att ställa ut den. Spelar det i det avseendet någon roll vart den är registrerad?
Sverak katter får ställas ut på IDP utställningar medans IDP katter får inte ställa på Sveraks utställningar.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för dina svar Shattis :bow:
Det där med narkosen är ju jättebra att veta, och någonting som jag inte hade en aning om! Tusen tack.
Hm ok, anordnas det många utställningar av IDP?? I mina öron så låter det alltså lättare/bättre om katten är registrerad i Sverak (i utställnings synpunkt alltså).... men som sagt jag kan ingenting inom det här... :angel:

Det var länge sedan jag var på utställning själv men om jag inte har helt fel så anordnar Sverak fler utställningar runt om i landet än IDP....
Hade det varit jag så hade jag reggat i Sverak........

Ang att söva en Birma tror jag att jag har en artikel liggandes någonstans på min hårddisk.
OM jag hittar den så kan jag PM:a den till dej....

Ja, det är lättare att ha en sverak-registrerad katt om man vill ställa ut, och de flesta uppfödare i Sverige är med i sverak om de inte har tex en ras som bara är godkänd i IDP. Om katten skulle vara IDP-reggad och du vill vara med i sverak så kostar det 100:- att regga om den (och lika lite, om inte mindre, åt andra hållet) så "fel" förbund innebär inget problem i en vanlig ras. Men vi svarar bara på frågor på villkor att du lovar att visa bilder på den lilla dunbollen :devil: ;)

Ja OM du hittar den artikeln så får du jättegärna PM:a den :)

Tack igen Sassy för svaret!
Okej, men då är det ju med andra ord helt ok om nu katten är registrerad i IDP, för då registrerar jag bara om den i Sverak alltså. Perfekt att det går att göra så ju! :banana: Det var ju ytterligare en sak som jag inte hade en aning om.... :angel:
Självklart kommer det bilder på sötnosen om hon blir min - vilket jag verkligen hoppas! :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 977
Senast: Lager
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 758
Senast: Gabbi
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 940
3
Övr. Katt Jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig bena ut och tipsa lite om. Har här hemma 5 underbara kisar. 4 honor och 1 hane...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: 3Gringos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025