Helgstrand mister bronsmedalj efter otillåten behandling

Medicineringen som Andreas Helgstrands bronsmedaljör Jovian fick under lördagen vid danska mästerskapen i juni är inte tillåten. Det slår Danska Ridförbundets disciplinnämnd fast under tisdagen och redogör för konsekvenserna.

Så hästen behandlades lördag kväll, tävlade på söndagen och ryttaren fick reda på allt på tisdagen? Va? :confused:O_o

Alltså mängden människor i Eurodressages kommentarsfält som försvarar det här får mig att må illa.
Det är galet, har två i min närhet som tragiskt nog försvarar allt han gör med att det är missförstånd osv, att det beror på att han är känd och därför så är folk ute efter honom och han är så utsatt bla bla bla. Näe, bort med denna människa från ridsporten.

Det är galet, har två i min närhet som tragiskt nog försvarar allt han gör med att det är missförstånd osv, att det beror på att han är känd och därför så är folk ute efter honom och han är så utsatt bla bla bla. Näe, bort med denna människa från ridsporten.
Jag gjorde ju misstaget att ge mig in i diskussionen på Eurodressage, en kommentar jag fick var ”om hästen är ok dagen efter så är det ok att starta”. Eh va?

Samt att det inte fanns nån chans att AH skulle göra något som inte var för Jovians bästa för han älskar hästen så mycket, och varför skulle han tävla hästen om den inte var ok? Man baxnar.

Jag fattar liksom inte?

1, hur kan man få för sig att ens tävla med en häst som haft kolik dagen innan? (hur mild den en varit?

2, kan det verkligen ha varit ett 'milt' anfall om medicinering behövdes?

3, om det nu är sant att han inte fick reda på det förrän efter tävlingen så; a, har han inte frågat hästskötaren/kollat hästen alls under tävlingen (utanför ridningen)? och b, varför har inte hästskötaren berättat tidigare?

4, Varför kontaktade behandlande veterinär inte honom?

5, varför gjordes inte fler försök att kontakta veterinärkonsulenten? Får man inte svar testar man väl igen? Och igen. Och igen. INNAN MAN STARTAR

6, varför gavs hästen en dos medicin som var 4ggr så stor som rekomenderad dos?

Nåt som jag faktiskt blir allra argast över, är de som argumenterar för att reglerna inte innebär god hästvälfärd och typ att de bör ändras så man får ge dropp och sonda osv. och inte verkar fatta att syftet med reglerna är just hästvälfärd och att om hästen är dålig nog att behöva vätska via sond då ska man inte tävla den dagen efter.

Jag fattar liksom inte?

1, hur kan man få för sig att ens tävla med en häst som haft kolik dagen innan? (hur mild den en varit?

3, om det nu är sant att han inte fick reda på det förrän efter tävlingen så; a, har han inte frågat hästskötaren/kollat hästen alls under tävlingen (utanför ridningen)? och b, varför har inte hästskötaren berättat tidigare?

5, varför gjordes inte fler försök att kontakta veterinärkonsulenten? Får man inte svar testar man väl igen? Och igen. Och igen. INNAN MAN STARTAR

Det är ju Helgstrand, han bryr sig nog inte så mycket om hästens väl och ve bara han får tävla…

Jag fattar liksom inte?

Man får verkligen uppfattningen att Helgstrand tror att alla andra är dumma i huvudet och att han kan smälla i folk vad som helst. Sen är det fascinerande att det faktiskt finns folk som går på det.

Senast ändrad:
Jag fattar liksom inte?

När jag var i ett tävlingsstall – ej dressyr – så hade en av stallets stjärnhästar kolikkänningar på morgonen samma dag som en stor tävling. Men hästen skulle starta, 'kolik eller ej!'. Och startade gjorde han.

Vissa människor gamblar med hästarnas välbefinnande. Det är sen gammalt, men för jävligt.

Man får verkligen uppfattningen att Helgstrand tror att alla andra är dumma i huvudet och att han kan smälla i folk vad som helst. Sen är det fascinerande att det faktiskt finns folk som går på det.
Det är ju lite ett sånt läge där det finns två alternativ, båda dåliga: 1) Han är dum i huvudet 2) Han tror att vi är det.

För det verkar ju märkligt, om nu Jovian är hjärtehästen på miljonen, är man inte som ryttare och ägare då väldigt intresserad av vad hästen behandlas med och hur när den får kolik mitt under ett mästerskap? Snarare än "Äh, det var väl inte jag intresserad av, de besluten får veterinären och hästskötaren ta utan mig".

Verkar ju inte rimligt öht.

Medicineringen som Andreas Helgstrands bronsmedaljör Jovian fick under lördagen vid danska mästerskapen i juni är inte tillåten. Det slår Danska Ridförbundets disciplinnämnd fast under tisdagen och redogör för konsekvenserna.

"Helgstrand uppges ha fått kännedom om behandlingen först under tisdagen"
Hur mycket bryr man sig om sin häst om hästen på lördagen får kolikkänning, behandlas och man inte "vet" något om behandlingen förrän 2 dagar senare? Man har väl bättre koll på hästen än sådär?

Hur mycket bryr man sig om sin häst om hästen på lördagen får kolikkänning, behandlas och man inte "vet" något om behandlingen förrän 2 dagar senare? Man har väl bättre koll på hästen än sådär?
Han äger väl dessutom hästen? Verkar helt orimligt att en så dyrbar häst behandlas utan ägarens och ryttarens vetskap under pågående mästerskap.

Verkar i så fall rimligare att han sett till att inget veta. ”Bara så ni vet, om det här upptäcks så vet jag inget. Det får gå på ert ansvar, jag har inte sett nåt av det här och visste inget, om de frågar.”

Självklart måste han vetat! Finns inga hästskötare på den nivån som inte är supernoga med allt runt hästen och med att se till att ryttaren vet om hästen varit sjuk, behandlats eller något varit fel/annorlunda.
När behandlade veterinär också arbetat åt ryttaren under många år och man ringer ut just den veterinären blir det än mer troligt att ryttaren fått veta. Och att man gett mer än rekommenderad dos kan kanske också få en liten förklaring.

Självklart måste han vetat! Finns inga hästskötare på den nivån som inte är supernoga med allt runt hästen och med att se till att ryttaren vet om hästen varit sjuk, behandlats eller något varit fel/annorlunda.
När behandlade veterinär också arbetat åt ryttaren under många år och man ringer ut just den veterinären blir det än mer troligt att ryttaren fått veta. Och att man gett mer än rekommenderad dos kan kanske också få en liten förklaring.

Precis, därav "vet" inom citattecken. Nu vet vi åtminstone att han utöver resten har sjukt dålig koll på sina djur efter hans kommentar om "jag visste inte".

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det har blåst hårda vindar kring dressyrgiganten Andreas Helgstrand det senaste året. Nu kommenterar han bronsmedaljen som han blev...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I ett öppet brev till Danska ridförbundet ställer den tidigare elitidrottschefen Kimi Nielsen kritiska frågor om ridsportens utveckling...
Svar
0
· Visningar
588
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På grund av otillåten behandling förlorade den danska dressyrryttaren Andreas Helgstrand bronsmedaljen från årets danska mästerskap. Nu...
Svar
0
· Visningar
300
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka