G

Galore

jag har lite funderingar runt "helfärgade" katter. endel har ju sett kort på min lille lurviga kille. men jag har aldrig tidigare sett (tänkt på) om det är vanligt med helfärgade (dvs ex grå päls,grå nos,grå tramfötter osv.) är det jag som varit uppmärksam eller är det vanligt? tacksam för alla svar :)

Sv: Helgrå

jag har lite funderingar runt "helfärgade" katter. endel har ju sett kort på min lille lurviga kille. men jag har aldrig tidigare sett (tänkt på) om det är vanligt med helfärgade (dvs ex grå päls,grå nos,grå tramfötter osv.) är det jag som varit uppmärksam eller är det vanligt? tacksam för alla svar :)
Ja det är vanligt, det kallas att katten är solid. Så en helgrå katt som du kallar det är alltså en solid blå katt i korrekta termer.

konstigt att jag aldrig tänkt på det innan.så går det när man är ouppmärksam:P tack för svaret!

Det är nog inte så supervanligt på huskatter, dom flesta där är nog vitfläckiga. Men på raskatter är det vanligt, det färgavlas ju på ett annat sätt där och man har mer koll på vilka färger katterna kan få.

Här är min helgrå kisse, förvisso inte huskattsgrå men lila som i princip bara förekommer på raskatter:

abbie5.jpg

Här med sin svartvita mamma
bild138.jpg

Den som man i dagligt tal kanske kallar "helgrå" kan på fackspråk vara antingen blå eller lila.

Den som man i dagligt tal kanske kallar "helgrå" kan på fackspråk vara antingen blå eller lila.

vad skulle du kalla honom för? vi kallar han silverfärgad oftast :P hehe

tur att jag har erfarna folk som kan sånt här. tack för svaren och jätte gullig kisse där uppe :)

vad skulle du kalla honom för? vi kallar han silverfärgad oftast :P hehe

tur att jag har erfarna folk som kan sånt här. tack för svaren och jätte gullig kisse där uppe :)
Jag är inte så jättebra på färger men av bilderna att döma så skulle jag säga blå. Han ser för mörk ut för att vara lila.
MissFidelis katt ovan är lila.

Om man ser bilder på framförallt kattungar som är bli respektive lila så tycker jag att det är ganska lätt att se. Men svårare när de blir äldre. Lila är ljusare. Samma sak med choklad och svarta.

Går det att se skillnad på en blå och lila katt, eller måste man känna till genetiken bakom för att veta?

Ja det går att se skillnad det är inte särskilt svårt när man ser katterna på riktigt. Blå är en mörksre kallare färg, lila är ljusare, varmare, mer åt det "beiga/sandiga" hållet.

Den här katten är blåsköldpaddtabbymaskad.
Divkattvinter076.jpg

Och här är hennes dotter som är lilasköldpaddtabbymaskad.
Katter07092321cut.jpg

Nu är detta iofs maskade katter, som är sköldpaddsfärgade och dessutom tabby, men man kan ändå se en skillnad mellan lila och blå här.

Lila är en tydligt varm färg, blått är kallt. Svårt att se på bild om man inte har båda färgerna på samma, eftersom färgtemperaturen varierar så mellan olika bilder.

Oftast är det ganska enkelt när man ser katten på riktigt. På kort kan det vara omöjligt om man inte ser dom bredvid varandra. Dom kan ju inom färgen variera väldigt i nyans också.

Tycker den här bilden visar det bra, dels hur lila ser ut mot blått och dels hur olika dom kan vara i nyansen.

Abbie ligger själv åt ena hållet, medan Simon och Saga (båda blåvita) kramas.
humm.jpg

Här är min Sudden som dog för ett par veckor sen p.g.a att lever el liknande la av på honom.
R.I.P min vackra katt.:(

SuddenochTrulsa.jpg

(Bondkatt var han) :love:

Ja han var en stadig bit min Sudd!
(Han var ganska tjck) :p

Och han var jättefin .:bow:
Vi fick bara 3.5 år tillsammans..

Galore: Tack snälla! :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
442
Senast: The Beast
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar